Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Får inte musikinspelning att fungera på G5

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag ville spela in musik på min gamla mac, en G4 400 mHz, så stoppade jag bara in en mic där bak (hur lät det...?) och så var det bara att börja spela in direkt direkt. På min nya mac, en G5 dubbel 1.8, så funkar inte det längre. Jag har provat att stoppa in tre olika mikrofoner utan att få fram något ljud överhuvudtaget. Vad fan har de gjort? Varför funkar det inte längre? Varför kan de inte ha en helt vanlig fungerande mikrofoningång, precis som på PC? Varför ska det vara så avancerat så att man ska behöva köpa extra program och produkter får att kunna använda en simpel jävla mic? Eller gör jag något fel? Ska jag behöva producera min musik i min PC i fortsättningen?! Det verkar inte bättre. Korkat.

Tyvärr verkar det som att det bara är en linje-in ingång. Med andra ord behöver du nån förstärkare emellan. En anledning kan vara att de förutsätter att de som vill spela in ljud har bättre grejer än vad et brukar sitta integrerat på ljudkort i vanliga fall. Dessutom så blir det oftast bätter ljud via linje-in. Iofs kunde de haft en mic-ingång också, men de slipper ju en del supportsamtal om det bara finns ett uttag för ljud in. Fast istället så frågar ju folk efter mic-ingången..

En lösning kan vara en sån här:

Griffin iMic

Inte så farligt dyr, finns säkert hos din lokala återförsäljare också. Fast det hade ju varit smidigare om det hade funnits en ingång direkt...

Jo, det verkar som att iMic är enda lösningen. Jag var precis och kollade i en butik här i stan. Den kostar 595 kronor. Mer än jag vill behöva lägga, men jag blir så illa tvungen.

Jag tycker dock att det är ganska patetiskt av Apple att sälja sina datorer med förevändningen att man får med bl.a. GarageBand och påstå att det ska så enkelt att spela in musik med så att vem som helst klarar av det. Och det är det – om man har rätt extrautrustning. Ett mikrofonuttag är väl det minsta man kan begära på en "musikdator" kan man tycka.
Tydligen är det bara proffs som ska använda mac. Det borde vara mer rimligt att det är proffsen som ska behöva köpa extrautrustning, och inte den vanliga användaren. Men det där har Apple aldrig förstått.

Ursprungligen av kovalchuk:

Jo, det verkar som att iMic är enda lösningen. Jag var precis och kollade i en butik här i stan. Den kostar 595 kronor. Mer än jag vill behöva lägga, men jag blir så illa tvungen.

Jag tycker dock att det är ganska patetiskt av Apple att sälja sina datorer med förevändningen att man får med bl.a. GarageBand och påstå att det ska så enkelt att spela in musik med så att vem som helst klarar av det. Och det är det – om man har rätt extrautrustning. Ett mikrofonuttag är väl det minsta man kan begära på en "musikdator" kan man tycka.
Tydligen är det bara proffs som ska använda mac. Det borde vara mer rimligt att det är proffsen som ska behöva köpa extrautrustning, och inte den vanliga användaren. Men det där har Apple aldrig förstått.

Tycker iofs också att det är lite dåligt att Apple inte har mikingångar på sina datorer längre men det finns en billig USB adapter på Clas Ohlson för 195:-

http://www.clasohlson.se/shop/store/hireswindow.asp?lc=S&image=http%3A%2F%2Fwww%2Eclasohlson%2Ese%2Fimages%2Fproducts%2FS%2Fhi%2FB%2F381495%5FX%5F2005%2D03%2D31%5F101007%2Ejpg&alttext=&imagewidth=760&imageheight=448

Skälet till att Apple inte har mikingångar längre på sina datorer beror antagligen på att det är lätt för "vanliga" användare att koppla fel och högtalare kan gå sönder o.s.v.

Många har också nuförtiden tillgång till bra mixers och förförstärkare som inte kostar speciellt mycket.

Ursprungligen av jazzper:

Tycker iofs också att det är lite dåligt att Apple inte har mikingångar på sina datorer längre men det finns en billig USB adapter på Clas Ohlson för 195:-

http://www.clasohlson.se/shop/store/hireswindow.asp?lc=S&image=http%3A%2F%2Fwww%2Eclasohlson%2Ese%2Fimages%2Fproducts%2FS%2Fhi%2FB%2F381495%5FX%5F2005%2D03%2D31%5F101007%2Ejpg&alttext=&imagewidth=760&imageheight=448

Skälet till att Apple inte har mikingångar längre på sina datorer beror antagligen på att det är lätt för "vanliga" användare att koppla fel och högtalare kan gå sönder o.s.v.

Många har också nuförtiden tillgång till bra mixers och förförstärkare som inte kostar speciellt mycket.

Det var precis vad jag letade efter. Tack för tipset, jag hittade inte den själv på deras hemsida.
Clas Ohlsson nästa!

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-03 14:49
Ursprungligen av kovalchuk:

Fick just denna vecka höra att iMic är inte riktigt bra släpper igenom ljud från andra micar ifall man har sådana. Fungerar säkert för ditt behov men några här som sysslar med ljud sa att den inte riktigt håller måttet. Det beror ju också på vilket mått man mäter med.

• Medlem
  • 2005-06-03 14:42

Köpte en sampler för massa år sedan, en Emulator 3xp som kostade närmare 40 kkr ny. Till min stora förvåning fanns det inte analoga ingångar på den, bara digitala - i manualen kunde man läsa (ungefär) "det är en maskin för proffs, och proffs samplar bara från DAT och CD, vill de ha från analoga källor så köper de ändå en A/D-omvandlare för 10 000 kr"

Det är väl lite så det är; vill du har bra kvalité så måste du köpa till bättre grejor ändå, så varför stoppa dit det från första början?

1
Bevaka tråden