Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värmereglerad fläkt i G4?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-03 13:37

Igår när jag var ute och jagade en chassi-fläkt, hittade jag bl a en Vantec-fläkt vars varvtal är värmereglerad, man unsluter en sladd till moderkortet. Jag kunde inte minnas mig ha sett någon kontakt på mitt moderkort, och hittade heller inget när jag kom tillbaka hem, köpte Vantec "Stealth". Är en värmereglerad fläkt kompatibel med Mac, eller något som endast fungerar med en PC?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-03 14:06

Macarnas fläktar är inte varvtalsreglerade. Du kan bara ansluta plus och minus. Det var därför jag rekommenderade Enermax-fläkten vars varvtal du kan reglera manuellt med en skruv.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-03 14:18
Ursprungligen av Macus:

Macarnas fläktar är inte varvtalsreglerade. Du kan bara ansluta plus och minus. Det var därför jag rekommenderade Enermax-fläkten vars varvtal du kan reglera manuellt med en skruv.

Som jag misstänkte alltså!
Nu väntar jag på min nätdels-fläkt (Papst), och ska beställa en Arctic Cooling till grafik-kortet. Något jag skulle vilja rekommendera varmt för alla, är att lossa det yttre gallret på vilket chassi-fläkten är monterad, och sedan rengöra gallret bakom. De små hålen i min G4 DA, var täckta med en matta av damm. Det märkliga är att det tycks ha blivit varmare i datorn nu sedan jag rengjort gallret. Det rör sig om 2°C.

Tack för all hjälp Macus!

I min QuickSilver 733MHz verkar det iaf vara värme reglerande fläktar, om man kollar på det hållet som det blåser ut så är det en termometer som sticker ut, om jag kopplar + och - till en strömadapter och sedan tar fingret på termometern så höjs varvtalet, gäller processor och chassifläkten, har inte öppnat till nätaggregater. Jag tror att det är orginalfläktarna för chassifläkten har samma märke som en chassifläkt i min pappas G4 AGP.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-03 15:36
Ursprungligen av apple4ever:

I min QuickSilver 733MHz verkar det iaf vara värme reglerande fläktar, om man kollar på det hållet som det blåser ut så är det en termometer som sticker ut, om jag kopplar + och - till en strömadapter och sedan tar fingret på termometern så höjs varvtalet, gäller processor och chassifläkten, har inte öppnat till nätaggregater. Jag tror att det är orginalfläktarna för chassifläkten har samma märke som en chassifläkt i min pappas G4 AGP.

Synnerligen intressant! Har du någon kontakt på moderkortet, eller hur känner fläkten av när värmen höjs?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-03 15:40
Ursprungligen av apple4ever:

I min QuickSilver 733MHz verkar det iaf vara värme reglerande fläktar, om man kollar på det hållet som det blåser ut så är det en termometer som sticker ut, om jag kopplar + och - till en strömadapter och sedan tar fingret på termometern så höjs varvtalet, gäller processor och chassifläkten, har inte öppnat till nätaggregater. Jag tror att det är orginalfläktarna för chassifläkten har samma märke som en chassifläkt i min pappas G4 AGP.

I så fall så infördes det först på QuickSilver eller så har någon bytt fläktarna. Jag har ännu inte haft möjlighet att kolla hur det ser ut inuti dem. Vad är det för fabrikat på fläktarna?

Det är också en viss skillnad på att ha en temperaturgivare som direkt mäter temperaturen inuti datorn och som på PC ha en särskild ledning från fläkten som ansluts till moderkortet och regleras via datorn.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-03 16:53
Ursprungligen av Macus:

I så fall så infördes det först på QuickSilver eller så har någon bytt fläktarna. Jag har ännu inte haft möjlighet att kolla hur det ser ut inuti dem. Vad är det för fabrikat på fläktarna?

Det är också en viss skillnad på att ha en temperaturgivare som direkt mäter temperaturen inuti datorn och som på PC ha en särskild ledning från fläkten som ansluts till moderkortet och regleras via datorn.

Jag tror att i fallet med Vantec, så sitter givaren på själva fläkten? När jag studerar foton av den andra modellen av fläkt, så kan jag inte se något att ansluta till moderkortet.

Ursprungligen av Macus:

I så fall så infördes det först på QuickSilver eller så har någon bytt fläktarna. Jag har ännu inte haft möjlighet att kolla hur det ser ut inuti dem. Vad är det för fabrikat på fläktarna?

Det är också en viss skillnad på att ha en temperaturgivare som direkt mäter temperaturen inuti datorn och som på PC ha en särskild ledning från fläkten som ansluts till moderkortet och regleras via datorn.

EDIT: Min 60mm fläkt ser ur såhär, inte min 120mm. Orginalfläkten heter Sensflow, men har nu pajjat.
Jag kan inte kolla just nu vad det är för fabrikat, men jag tror att det är Vantec.
Fläktarnas beskrivning:

Senast redigerat 2005-07-05 18:58
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-03 17:11

Normalt så är det en sladd/honkontakt med tre ledare (röd, svart, gul) som ansluts på ett och samma ställe (en motsvarande hankontakt med tre pins-kontakt) på PC:ns moderkort. Den tredje gula ledaren används för varvtalsregleringen.

Men inte på Macen. På Macen ansluts bara röd och svart d v s plus och minus. Man kan sänka varvtalet genom att koppla in ett lämpligt motstånd på den ena ledaren. Ibland så får man med ett sånt motstånd. Jag har fått det med en Zalman-fläkt jag köpte till PC:n.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-03 17:18
Ursprungligen av Macus:

Normalt så är det en sladd/honkontakt med tre ledare (röd, svart, gul) som ansluts på ett och samma ställe (en motsvarande hankontakt med tre pins-kontakt) på PC:ns moderkort. Den tredje gula ledaren används för varvtalsregleringen.

Men inte på Macen. På Macen ansluts bara röd och svart d v s plus och minus. Man kan sänka varvtalet genom att koppla in ett lämpligt motstånd på den ena ledaren. Ibland så får man med ett sånt motstånd. Jag har fått det med en Zalman-fläkt jag köpte till PC:n.

Min anslutning var inte ens i närheten av moderkortet, utan satt ganska nära nätdelen. Att ha givaren på fläkten ser jag inte någon vits med, då mäter den ju temperaturen på luften som blåses in!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-03 17:26
Ursprungligen av BoP:

Min anslutning var inte ens i närheten av moderkortet, utan satt ganska nära nätdelen. Att ha givaren på fläkten ser jag inte någon vits med, då mäter den ju temperaturen på luften som blåses in!

Du måste förstå skillnaden på Mac och PC.

På PC ansluter man både strömsladdarna och givarsladden på moderkortet.

På Macen så ansluter man, precis som du säger, strömsladden till chassifläkten på den kabel som går halvvägs fram till fläkten. Eventuell givare sitter i så fall på en separat sladd som man placerar i närheten av något som avger mycket värme t ex hårddisaken eller kylflänsen till CPU:n (beror på vad det är man vill kyla ner och vad som tenderar att avge mest värme, beror lite på modell och vilken processor man har)

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-03 18:38
Ursprungligen av Macus:

Du måste förstå skillnaden på Mac och PC.

På PC ansluter man både strömsladdarna och givarsladden på moderkortet.

På Macen så ansluter man, precis som du säger, strömsladden till chassifläkten på den kabel som går halvvägs fram till fläkten. Eventuell givare sitter i så fall på en separat sladd som man placerar i närheten av något som avger mycket värme t ex hårddisaken eller kylflänsen till CPU:n (beror på vad det är man vill kyla ner och vad som tenderar att avge mest värme, beror lite på modell och vilken processor man har)

Jag har aldrig öppnat en PC, endast Mac. För min del skulle det i så fall vara cpu'n, eftersom jag kommer att ha grafiken väl kyld med en Arctic Cooler.

Man lär sig en hel del här!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-03 19:46

Det som man bör komma ihåg är att de flesta fläktar man köper är anpassade för att monteras i PC-datorer. Därför så passar inte alltid kontakterna.

Förresten så har väl din CPU en egen fläkt. Chassifläkten är i första hand tänkt att kyla PCI-kortplatserna och hårddisken i så fall. Om du inte har några andra PCI-kort, och grafikkortet har egen kylning, så är det väl hårddisken som utvecklar mest värme. Jag hade därför placerat en eventuell givare till chassifläkten ovanpå hårddisken.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-04 00:55
Ursprungligen av Macus:

Det som man bör komma ihåg är att de flesta fläktar man köper är anpassade för att monteras i PC-datorer. Därför så passar inte alltid kontakterna.

Förresten så har väl din CPU en egen fläkt. Chassifläkten är i första hand tänkt att kyla PCI-kortplatserna och hårddisken i så fall. Om du inte har några andra PCI-kort, och grafikkortet har egen kylning, så är det väl hårddisken som utvecklar mest värme. Jag hade därför placerat en eventuell givare till chassifläkten ovanpå hårddisken.

Min CPU har alldeles riktigt en egen fläkt. Jag har ett PCI-kort, och ytterligare ett på gång. Diverse efterforskning har visat att det är grafikkortsfläkten som låter rätt mycket, och nätdelsfläkten.

1
Bevaka tråden