Har sedan ett par månader börjat köra Final Cut Pro, men är långtifrån nöjd med prestandan.
Ren klippning med ett videospår fungerar fint. Lägger på lite chroma key och en dissolve, plötsligt lyser det rött över klippet och det kräver rendering. Jag har testat alla(?) inställningar för att hantera Realtidseffekter.
Nämnas kan också att jag på min gamla Dell Precision med Avid Xpress DV kan lägga flera lager med chroma keys, superimpose och dissolves utan problem.
Har inte vänt mig tll Apples support ännu, då jag inte riktigt vet hur mycket den ska klara av, har gjort en sökning här på 99mac men inte riktigt fått klarhet. Har även kört Apples hårdvarutest som inte gav några fel, att kopiera mellan hårddiskarna går i ryslig fart så det är nog inte flaskhalsen.
Även att skapa DVD i DVD Studio Pro 3 tar ganska lång tid, långsammare än realtid, vilket jag också reagerar på, vill minnas att jag får flera år sedan läste om att Dual G4 1,25 GHz skulle fixa det i närmast realtid.
Teknisk info macen:
Final Cut Pro 4.5 HD
Mac OS X 10.3.9
Dual Powermac G5 2.5 GHz
2,5 GB RAM (2x1 och 2x256 MB)
2 st 250 GB diskar (en för system, en för video).
Tar med min Dells config också som jämförelse:
Avid Express DV (Tror det är v 4.1)
Dell Precision Workstation 340
2,53 GHz CPU
512 MB RAM
En systemdisk, en videodisk
När jag tänker efter upplever jag även Motion som lite långsamt. Vet inte om förväntningarna var för höga eller om det är något skumt.
För att sammanfatta, är detta vad jag kan förvänta mig av mina kära mac, eller har den mer att ge?
Tack på förhand!