- Nicklas Högås
- Medlem ●
Hej!
Det här tänkte jag att vi kan göra till en tråd om Linux, för alla oss som inte riktigt förstår...
Det här inlägget skriver jag från en installation av Ubuntu. Jag vet i alla fall att jag hittar tillbaka till OS X genom att hålla ner alt-knappen. Genom att hålla ner alt, verkar jag kunna välja vilket system jag vill starta från.
För alla er som undrar - eller ni som har nybörjarerfarenheter - posta här!
Hur installerade ni, och hur fungerade det för er?
*Våga experimentera*
Jag har aldrig vågat installaera en linux-partition på Macen av den anledning att jag har gjort det på mina PC's. För det första får jag den där asfula bootloadern (LILO, men inte heller GRUB är någon fröjd). Jag har varit otaliga gånger och petat i /etc/lilo.conf med att ta bort val från bootlistan samt ändra default-system. Detta fungerade bara första gången, de resterande gångerna struntade den i om jag så rensade hela filen; jag fick inte ändra Timeout, ta bort jättegamla bootpartitioner som inte används, ändra default eller någonting... Nu är jag fast med en ful bootloader på min PC till dess att jag installerar om Windows, då denna tas bort. (Jag har letat efter instruktioner, men hittar ingen "/mbr/" över huvud taget.) Det enda jag använder PC'n till är att spela in TV-program via TV-kortet och då har jag inte någon nytta av någon Linux-dist. Jag har missat att ändra till Windows otaliga gånger när jag bootar datorn, vilket irriterar mycket om jag vill kunna spela in ett program snabbt, man kan ju inte låta detta högljudda monster vara igång dygnet runt.
Jag har aldrig vågat installaera en linux-partition på Macen av den anledning att jag har gjort det på mina PC's. För det första får jag den där asfula bootloadern (LILO, men inte heller GRUB är någon fröjd). Jag har varit otaliga gånger och petat i /etc/lilo.conf med att ta bort val från bootlistan samt ändra default-system. Detta fungerade bara första gången, de resterande gångerna struntade den i om jag så rensade hela filen; jag fick inte ändra Timeout, ta bort jättegamla bootpartitioner som inte används, ändra default eller någonting... Nu är jag fast med en ful bootloader på min PC till dess att jag installerar om Windows, då denna tas bort. (Jag har letat efter instruktioner, men hittar ingen "/mbr/" över huvud taget.) Det enda jag använder PC'n till är att spela in TV-program via TV-kortet och då har jag inte någon nytta av någon Linux-dist. Jag har missat att ändra till Windows otaliga gånger när jag bootar datorn, vilket irriterar mycket om jag vill kunna spela in ett program snabbt, man kan ju inte låta detta högljudda monster vara igång dygnet runt.
Starta från en Windows-skiva, gå in i repair console, skriv fixmbr
Jag håller mig till LiveCD. Då slipper jag alla problem som nämns och har ändå möjligheten att utforska ett system. För Mac har jag bara hittat Ubuntu 5.04. Nackdelen är att möjligheten att spara ändringar saknas. Ubuntu ger varken i PC eller Mac samma direkta tillgång till hårddisk som Knoppix gör.
På PC-sidan finns en flora av LiveCD. www.linux.exton.net bjuder på på flera svenska varianter. www.knoppix.com erbjuder ytterligare alternativ. Fler finns, men håller vi oss till Mac får detta räcka. Här finns möjligheten att spara ändringar på diskett, usbminne eller hårddisk. Utan att installera något kan jag vid nästa start fortsätta jobba med "mitt system".
Det är intressant att leka med ett främmande system, men jag har inte blivit tillräckligt biten för att byta till Linux, framför allt inte på Mac-sidan.
Bootloadern är nog lite irriterande, eftersom den som default startar i Linux. Vill jag köra OS X så måste jag komma ihåg att hålla ner alt under start.
Jag testade Ubuntu från Live-CD först, men jag tyckte inte att jag kunde ge systemet en riktig chans eftersom jag inte kunde spara saker till HD:n
Jag gissar nog att inte jag heller kommer att bli någon inbiten Linuxanvändare. Anledningen att köra Mac är ju det sköna operativsystemet. Men det är kul att leka lite, och testa på något annat. Linux utvecklas ju en hel del, och det är ju inte omöjligt att det blir ett tänkbart alternativ inom ett antal år.
Bootloadern är nog lite irriterande, eftersom den som default startar i Linux. Vill jag köra OS X så måste jag komma ihåg att hålla ner alt under start.
Ställ in den ordentligt så att den startar Mac OS X automatiskt då? Får tyvärr hänvisa till dokumentationen om du kör Lilo, av Grub har jag bara erfarenhet på PC, om det är så kan jag iofs bidra med den, eller så kan du läsa dokumentationen där med kanske...
Tydligen är det yaboot som Ubuntu använder. Jag hittade följande tips via Google:
Type:
sudo pico /etc/yaboot.conf
Note: sudo is short for 'super-user do' or 'substitute-user do' and allows you to modify anything.
You will be prompted for your password. Enter it. Note: you must also have "administrator" priviledges to be able to do this. You will have these if you are using the same account that you created when you installed Ubuntu.
Scroll down to the line that looks like:
macosx=/dev/hdxn
Where x is a letter (usually a, b, c or s) and n is a number, likely between 9 and 12.
After it, insert another line that reads:
defaultos=macosx
Press ctrl-x to exit pico and follow the on-screen instructions to save your modifications.
Changing how yaboot chooses the default OS
You must now make these changes permanent by running the ybin application from Ubuntu.
At the command line run the following command:
sudo ybin -v
If prompted for a password, enter it. Your bootloader should now be configured according to your wishes and is ready for action. Restart your computer and wait briefly (<30 seconds). If Mac OS (X) boots, then you did things right. If it doesn't, chances are you'll boot into Ubuntu anyway.
Jag har kört Ubuntu i några timmar nu, och är lite besviken på att jag varken har lyckats spela några mp3-filer eller någon film. Om det finns några lämpliga spelare, eller codec som jag kan installera till de spelare som kom med installationen, så är jag förmodligen för korkad för att förstå hur.
BitTorent fungerade dock okej, men tyvärr hittar jag inga inställningar för vilken port programmet ska använda, så det går lite långsamt.
Linux verkar med andra ord vara ett sätt att göra livet lite svårare för sig... Om man inte behärskar systemet, så är det svårt att få något ut av det.
Jag har kört Ubuntu i några timmar nu, och är lite besviken på att jag varken har lyckats spela några mp3-filer eller någon film. Om det finns några lämpliga spelare, eller codec som jag kan installera till de spelare som kom med installationen, så är jag förmodligen för korkad för att förstå hur.
BitTorent fungerade dock okej, men tyvärr hittar jag inga inställningar för vilken port programmet ska använda, så det går lite långsamt.
Linux verkar med andra ord vara ett sätt att göra livet lite svårare för sig... Om man inte behärskar systemet, så är det svårt att få något ut av det.
mplayer, vlc, xine (alla filmspelare), xmms (winamp-klon), rhythmbox (itunes-klon), mpg123 (musikspelare för kommandoprompten) borde alla vara lämpliga förslag på mediaspelare av olika slag. Vet ärligt talat inte om någon av dem följer med i en fräsch installation, men det skulle i alla fall inte förvåna mig om de inte gör det - det är inte alldeles ovanligt i andra linuxdistributioner.
Att installera program du saknar under Ubuntu är inte svårt (när man kan). Den som eventuellt funderar på att installera Debian kan konstatera att det är precis samma system (Ubuntu bygger på Debian). Man använder pakethanteraren apt i form av apt-get och skriver helt enkelt följande vid en kommandoprompt, som root eller med hjälp av su (se inlägg ovan för närmare förklaring), något liknande detta:
apt-get install <programmets namn>
tex för att installera mplayer
apt-get install mplayer
eller för att installera rhythmbox
apt-get install rhythmbox
så laddas programmet ner och installeras automatiskt (om du inte har väldigt exotiska önskemål på program!). Ännu häftigare är att om man skriver ett program som kräver något annat program för att köra (inte alldeles ovanligt i Linux-världen, utvecklarna är naturligtvis lata och återanvänder varandras kod) så laddas det också ner och installeras. Man kan till exempel få en komplett webserver med apache, php, mysql, och gallery (http://gallery.sourceforge.net) installerat genom att bara skriva
apt-get install gallery
eftersom gallery inte funkar utan apache+php+mysql (och en massa mindre program också)...
Man kan använda apt till att avinstallera och leta efter lämpliga program också, men där hänvisar jag till dokumentationen.
Vad gäller inställningen av BT är det mycket möjligt att den bara finns i någon inställningsfil någonstans (antingen i en osynlig .fil i hemmakatalogen eller i /etc någonstans, där den andra möjligheten är troligast). Läs dokumentationen, det bör stå där.
Och ja, kör man redan OS X finns det egentligen inte så stora skäl att byta till Linux mer än "bara för att". Räkna med att färre saker funkar automagiskt. Räkna med att du får läsa dokumentation. Och till råga på köpet så finns väldigt många av möjligheterna att göra saker under Linux redan till OS X också - de är ju relativt närbesläktade, bägge är ju olika *NIX.
I mina ögon är anledningen att byta till Linux (eller någon av dess kusiner *BSD) om man kör Windows betydligt större. Det är ett operativsystem som kämpar med säkerhetsproblem, det fattas alla häftiga "krångliga" hackertools som ofta är svårlärda men ack så underbara för den som kan dem, och det finns mycket större möjligheter för den som är "power"-användare...
Vad gäller inställningen av BT är det mycket möjligt att den bara finns i någon inställningsfil någonstans (antingen i en osynlig .fil i hemmakatalogen eller i /etc någonstans, där den andra möjligheten är troligast). Läs dokumentationen, det bör stå där.
Hur hittar jag dokumentationen?
Edit: Eller hur känner jag igen inställningsfilen? Jag kan ju söka, och hitta en massa filer som har att göra med BitTorrent. Dock hittar jag inget med rätt namn. Jag hittar inte heller något vettigt i /etc eller i hemmakatalogen.
Ska vi snacka Linux för nybörjare så kan jag tillägga man inte behöver använda terminalen för att installer program på Debian/Ubuntu. Det finns ett helt ok program som heter Synaptic som gör samma sak fast med ett GUI.
Själv är jag väldigt imponerad över hur moget Linux börjar bli även som skrivbordsmiljö. Folk som sitter och jobbar med Windows och Office hela dagarna borde verkligen byta. För folk som jobbar med medier är det ofta svårare.
Jag hör till gänget som sitter och knackar i terminalen i OS X, så jag kanske inte är alldeles representativ för den genomsnittlige användaren, nej. Synaptic har jag dock hört talas om. Vad jag vet är det inte installerat som standard i Debian - är det det i Ubuntu?
I Ubuntu installeras det med standardinstallationen, i Debian beror det nog på vad man väljer i tasksel, dvs om man installerar skrivbordsmiljöer, server- eller klientfunktioner osv.
Men annars är det ju bara att köra apt-get install synaptic.
Jag har försökt både med Synaptic och apt-get nu. Synaptic ger inga resultat när jag söker efter programmen, och apt-get ger följande meddelande:
~$ sudo apt-get install mplayer
E: Kunde inte erhålla låset /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resursen tillfälligt otillgänglig)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?
Jag har inte heller lyckats konfigurera yaboot så att OS X startas som default.
Är det någon som har ett tips om hur jag kan lyckas installera VLC eller mplayer? Eller är det så att de saknas för Linux på PPC? Här befinner man sig ju trots allt i en minoritet inuti en annan minoritet.
Ubuntu är mycket trevligt, även på Macar.
Jag kör Ubuntu på mitt gamla dasslock 300 MHz som inte klarar OS X ordentligt. Fungerar klockrent.
Ja, det tar ett tag innan man lär sig att använda ett nytt operativsystem (såklart).
I Ubuntu ska ni använda Synaptic för att installera och uppdatera programvaran, mycket trevligt. Ni hittar programmet under menyn System -> Administration -> Synaptic Packet Manager.
Men se först till att ändra i sources.list så att ni får in lite mer paket (10000+)... Skriv följande i Terminalen (som ni hittar under Program -> Systemverktyg -> Terminal).
sudo gedit /etc/apt/sources.list
Vips så har ni lite mer att installera i eran dator.
Ser ingen anledning till att installera Ubuntu på en dator som klarar OSX fint.
Annars har jag testat Ubuntu på en B/W men kom inte längre än till att X skulle starta...kunde inte starta helt enkelt. =(
Här har jag testat, men va nått som hände då o vill inte testa igen...minns inte vad d va...^^