Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Griffin USB-ljudkort PowerWave, kan det vara något till en iBook

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej vänner

Jag kollar efter ett ljudkort som kan vara min länk mellan iBooken och stereon, åt båda håll. Dels vill jag ha en annan utgång till stereon än minipluggen och sen vill jag kunna digitalisera en del vinylrariteter.

Eftersom det är på hemmanivå men att jag har kräsna öron så har det inte blivit något av. Plånbok och krav har varit för långt ifrån varandra.

Nu hittade jag den här på Macotekets sida: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=49694&product_id=316540

Det skulle kunna vara något. Någon som har erfarenhet av den?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-04 19:33

Jag har använt en sån med min PM G4 Sawtooth. Jag kan varmt rekommendera den.
Du kan med fördel använda deras programvara Final Vinyl för att digitalisera LP-skivor. Men du bör helst koppla in skivspelaren via ett RIAA-steg d v s via din vanliga förstärkare med phono-ingång.

En annan fördel med PowerWave är att den fungerar som förstärkare för Apples Pro Speakers. Det låter t o m bättre än när man kopplar högtalarna direkt till Macen.

Den är ju inte så dyr heller! Men jag hittade ingen info på Griffins hemsida. Typ om det är 16 eller 24 bitar och sånt. Men det var ett gott betyg!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-04 23:26

Tyvärr enbart 16 bitar, men det har kanske inte så stor betydelse om du ska göra vanliga CD-skivor eller mp3.

Jag är helnöjd med ljudet som PowerWave kan erbjuda, och det trots att jag även är van att lyssna på 24 bitars SACD.

OK, jag har tänkt göra AAC i 192 kbit av vinylen. Tycker AAC ger ett "mjukare" ljud.
Att det är 16 bitar gör nog inte så mycket om det bara blir "bra bitar" om man säger så!
Att det finns en lite förstärkare i den verkar ju som en bra bonus - till landstället t.ex.

Får man fråga varför du inte har den kvar, om den var så bra?

• Oregistrerad
  • 2005-06-05 14:27

Vad jämförde du med när du drog slutsatsen att AAC har mjukare ljud? Mp3?

Ursprungligen av petsematary:

Vad jämförde du med när du drog slutsatsen att AAC har mjukare ljud? Mp3?

Ingen slutsats, min åsikt, och javisst, i jämförelse med MP3!

Jag köper nog en PowerWave, omgående känns det som!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-05 18:29
Ursprungligen av Svante S:

OK, jag har tänkt göra AAC i 192 kbit av vinylen. Tycker AAC ger ett "mjukare" ljud.
Att det är 16 bitar gör nog inte så mycket om det bara blir "bra bitar" om man säger så!
Att det finns en lite förstärkare i den verkar ju som en bra bonus - till landstället t.ex.

Får man fråga varför du inte har den kvar, om den var så bra?

Jag har den kvar, men den är numera ihopkopplad med sonens PM G4 dual 450.

Min egen PM G4 733 digital audio får klara sig med det inbyggda ljudsystemet.

Jag har en hög med LP-skivor som jag skall digitalisera, och då får jag väl låna hans dator.

• Oregistrerad
  • 2005-06-08 03:58
Ursprungligen av Macus:

Jag är helnöjd med ljudet som PowerWave kan erbjuda, och det trots att jag även är van att lyssna på 24 bitars SACD.

SACD är ju 1 bit?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-08 05:27

Ja, det har du rätt i. Hur kunde jag glömma det?
Det är ju en annan väg till bättre ljud. Läs mer här om ni undrar:

"1 Bit Technology

DSD uses 1-bit delta-sigma modulation and a sampling frequency 64x higher than CD. Super Audio CD recordings don't have to subject the original sound waves to the decimation and interpolation stages associated with PCM. Hence DSD sound reproduction is much more natural and accurate in staging, and is often favourably compared with the best analogue recordings, but without the hiss and other artefacts that are also associated with analogue recordings. "

http://www.superaudio-cd.com/technology_explained/sacd_in_plain_english/pagina4.php

Japp, nu sitter den inkopplad till stereons Tape-kontakter och jag har signaler åt båda håll. Kasettdäcket (ja jag har ett sånt!) är kopplat till AUX. Men spelar ju inte in där längre.

Jag tänkte installera PowerWavekontrollpanelen och Final Vinyl också så jag tankade ner båda - men de går inte igång! Ett dubbelklick på ikonen men sen händer inget mer. Något saknas. Måste kortet vara urkopplat eller?
Toast CD Spin Doctor funkar ju men varför inte Griffins egen programvara?

Nu är jag trött så jag få väl testa mer i morgon.

• Oregistrerad
  • 2005-06-09 01:46
Ursprungligen av Macus:

Ja, det har du rätt i. Hur kunde jag glömma det?
Det är ju en annan väg till bättre ljud. Läs mer här om ni undrar:

"1 Bit Technology

DSD uses 1-bit delta-sigma modulation and a sampling frequency 64x higher than CD. Super Audio CD recordings don't have to subject the original sound waves to the decimation and interpolation stages associated with PCM. Hence DSD sound reproduction is much more natural and accurate in staging, and is often favourably compared with the best analogue recordings, but without the hiss and other artefacts that are also associated with analogue recordings. "

http://www.superaudio-cd.com/technology_explained/sacd_in_plain_english/pagina4.php

Precis, snorhög samplingsfrekvens (28Mhz va?) och låg upplösning. DVD Audio däremot, är ju 24bit.

Senast redigerat 2005-06-09 16:15
1
Bevaka tråden