Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyheten som skakar Mac-världen!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,655556,00.html

" - Det är som om Ferrari skulle vända sig till BMW för att få en motor. Det anses vara likvärdigt med att byta religion, sade Richard Doherty på konsultbolaget Envisioneering när ryktena först började florera."

Då tackar vi återigen Aftonbladet för deras utmärkta journalistik.

även på CNet kan man läsa att Apple planerar en switch från PPC till x86 processorer... vore inte dumt alls faktiskt(tycker jag iaf).

http://news.com.com/Apple+to+ditch+IBM%2C+switch+to+Intel+chips/2100-1006_3-5731398.html?tag=nefd.lede

  • Oregistrerad
  • 2005-06-04 21:20
Ursprungligen av David Sinclair:

även på CNet kan man läsa att Apple planerar en switch från PPC till x86 processorer... vore inte dumt alls faktiskt(tycker jag iaf).

Det kommer att kosta oss användare en massa pengar. Först från 68000 till PowerPC med hjälp av emulator. Sedan från OS9 till OS X. Och nu från PowerPC till Intel? Helt ny uppsättning av instruktioner = omkompilering (minst) av alla program. Emulator för PowerPC på Intel under lång tid framöver. Någon måste betala och det blir vi användare.

Bra men obra på samma gång.

-Bosse

Ursprungligen av sventa46:

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,655556,00.html

" - Det är som om Ferrari skulle vända sig till BMW för att få en motor. Det anses vara likvärdigt med att byta religion, sade Richard Doherty på konsultbolaget Envisioneering när ryktena först började florera."

Ferrari tillverkar väl sina egna motorer?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-04 21:18

I det långa loppet kanske det vore ett smart drag för att kunna följa med processorutvecklingen. Jag tror ändå att Apple kommer att fortsätta använda processorer inom RISC-familjen (oavsett om de levereras av Motorola, IBM eller Intel), inte x86 som PC.

Och om de gör det så anser jag inte att det är frågan om något "religionsbyte".

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-04 21:20

Jag tror att på sikt kommer Mac att bli en PC !

Hårt att höra men så blir det nog!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-04 21:27

Varför inte vänta till måndag kväll och sedan förfasas/rycka på axlarna?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-04 21:31

Varför skulle emulering behövas?

Ser inte alls behovet av emulering. OS X är genom NeXTSTEP väl förberett för att samtidigt stödja fler samtidiga plattformar, en program (.app-fil) kan ju innehålla mer än en exekverbar fil, dessutom är ju "bottenplattan" i OS X, Darwin, redan körbar på OS X.
Apples utvecklingverktyg har väl redan idag stöd för crosscompiling? Dessutom finns det väl redan idag två plattformar, PPC32 och PPC64?

Låser tråden. 99mac har en nyhet med pågående diskussion här.

1
Bevaka tråden