Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur blir jag administratör?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-05 12:17

Alltså här köper man en bättre beg maskin, o när jag ska installera ett prgrm så avkräver maskinen mej ett administratörsID+lösen. Inte vet jag vad förre ägarena kallade sej, så vad gör jag nu???

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-05 12:26

Starta på systeminstallations-CDn och välj återställ lösenord från menyn. Då får du skriva in ett eget lösenord istället för förre ägarens.

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här om varför rubriken är viktig.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-05 18:19

CD:n ja. Hade jag den satt tipset bra. Nu hittar jag ingen CD, är jag rökt då på att ändra admin-ID/lösen?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-05 18:29

Rökt var ordet.

Du borde ha fått med systemskivor vid köpet. Antingen blev du lurad eller så tänkte ingen av er på det.

Kräv att få systemskivorna av säljaren. Åtminstone måste denne ge dig ett befintligt adminkonto med lösenord. Kan han inte det kanske burken är stulen ...

Även om du kan få ett sådant, så bör du ha systemskivor. Du kan väl fundera på att investera i 10.4 Tiger. Tänk på att du kan få rabatt om du är studerande.

Vilket OS sitter i nu?

Vilken Mac?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-05 23:09

Sitter med 10.3.8, på en 600MHz iMac. Nä lurad blev jag inte, och stulen nä det tror jag knappast. Säljaren var en välkammad skolyngling med ärlig uppsyn. Och jag vet var hans brevlåda bor. Felet var väl att jag rafsade ner grejorna i en påse, och fick med några gamla CD:ar med MacOS9. Så kan det gå. Allmänt tycker jag det är mycket jöns med lösenord o nyckelringar o skit för att kunna handha sin egen simpla hemmaburk. Så var det inte förr. Tvingas ju t.o.m. ibland rycka strömkabeln ur väggen när skrivbordsbilden blir på dåligt humör och vill tvinga mej att bekänna färg som admin. Men tack för råden. Ska nog överväga en tiger iaf.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-06-06 09:36

Har du testat med "ingenting" som lösenord, altså att bara trycka okej?

Du bör ju verkligen formattera och installera om en nyinhandlad burk, tycker jag.

1
Bevaka tråden