Ingen aning om mitt svar är relevant eller inte. Och det ger tyvärr inget direkt svar, men kan förhoppningsvis ge lite idéer eller "stöd":
Jag har haft tre internetleverantörer: Telia, Bostream och Bredbandsbolaget. Med de två första hade jag inga problem av den här arten. Men direkt när jag blev BBB-kund, så kunde jag inte längre ansluta till mina Hotmail-slaskkonton. Alla andra anslutningar funkade, t.ex. till bank och andra säkra sidor, men aldrig till Hotmail, inte heller från min PC. Inte ens direkt koppling från Entourage funkade till just dom kontona.
Efter en massa ringade och mailande till BBB, så skickade dom till slut ut en tekniker till telestationen (i alla fall sa dom det), och plötsligt funkade Hotmail som det skulle, både via browser och Entourage.
För några veckor sedan kopplade BBB ner min anslutning, och efter tjat så satte dom upp ett nytt konto och en sprillans ny anslutning, dvs inte den dom kopplade ur. Igen uppstod samma sjuka problem: Precis allt funkade galant, utom just Hotmail vare sig från Macen eller PC:n, och vare sig med browser eller Entourage.
Den här gången vägrar BBB att göra något åt saken eftersom jag är på väg över till Glocalnet.
Min slutsats - om BBB's besked att en tekniker löste problemet ute på telestationen första gången är korrekt - är att det tydligen går att sabba överföringen av ett visst "protokoll" medan alla andra funkar. Jag vet inte ett skvatt mer om detta och kan tyvärr inte ge stöd med några fakta, men det är i alla fall vad jag misstänker.
Kanske det finns nån här på 99mac som kan mer. Hoppas i alla fall att mitt inlägg varit helt värdelöst....