Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Gapless" inspelning på Mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-05 16:18

Det här verkar vara ett hett debaterat ämne på nätet efter alla diskussioner jag gått igenom på nätets alla hörn. Vore väldigt konstigt om det inte fanns någon lösning. På PC körde jag Foobar 2000 för att bränna skivor. Att bränna en platta med mixade låtar som "flyter samman" fungerade perfekt då, inga små irriterande "hopp" mellan låtarna, ens med MP3. På min nyinförskaffade Mac verkar det tyvärr vara svårare på den fronten. iTunes väljer att lägga in ett litet "hopp" mellan låtarna, även då jag bränner från AAC och väljer 0 sekunder som låtmellanrum.

Finns det någon som har ett bra tips på hur jag kommer kring detta i iTunes eller vilket program som löser det hela, helst något inte allt för dyrt (Foobar 2000 i den version jag hade var gratis...). Sätter min tilltro till er, så hoppas på ett svar som ger en fungerande lösning!

• Medlem
  • 2005-06-05 16:37

Dessa "glapp" beror på hur bränningen går till. Om man bränner track-at-once bränns varje fil för sig och varje ny fil kommer starta i nästa kluster på disken - därav ett litet glapp eller knäpp.
Bränner man disc-at-once bränns hela skivan i ett svep som om det vore en enda stor fil, och inga glapp uppstår.

Använder själv WaveBurner, men även Toast kan bränna DAO (disc-at-once) om man ställer in den på det. Är osäker på iTunes...

Edit: även brännaren måste stödja DAO, men det är nog inget problem nuförtiden...

• Oregistrerad
  • 2005-06-06 09:44
Ursprungligen av SirN:

Dessa "glapp" beror på hur bränningen går till. Om man bränner track-at-once bränns varje fil för sig och varje ny fil kommer starta i nästa kluster på disken - därav ett litet glapp eller knäpp.
Bränner man disc-at-once bränns hela skivan i ett svep som om det vore en enda stor fil, och inga glapp uppstår.

Använder själv WaveBurner, men även Toast kan bränna DAO (disc-at-once) om man ställer in den på det. Är osäker på iTunes...

Edit: även brännaren måste stödja DAO, men det är nog inget problem nuförtiden...

Ok, men blir det ett antal spår på CDn med DAO, eller ett enda långt spår? Jag vill ju fortfarande kunna hoppa mellan låtarna om jag vill...

• Medlem
  • 2005-06-06 11:07
Ursprungligen av freddan77:

Ok, men blir det ett antal spår på CDn med DAO, eller ett enda långt spår? Jag vill ju fortfarande kunna hoppa mellan låtarna om jag vill...

En audio-CD består av en enda datamängd, alltså inte av ett antal filer i adresserade kluster som på en CD-ROM. Informationen om var låtar börjar och slutar sparas istället i ett index (ToC, Table of Contents) - så du kan hoppa mellan låtarna även om du bränner DAO.

Ursprungligen av helmer:

Både MP3 och AAC kodar musiken i små tidsblock. Om en låt är något kortare än att den fyller ut sista tidsblocket helt och hållet, läggs lite tystnad till där.

Misstänkte att det låg till på något liknande sätt, skönt att få det bekräftat!
Bränner du från AIFF/WAV eller motsvarande ska det dock fungera utan glapp om du kör DAO.

• Oregistrerad
  • 2005-06-11 09:34
Ursprungligen av SirN:

En audio-CD består av en enda datamängd, alltså inte av ett antal filer i adresserade kluster som på en CD-ROM. Informationen om var låtar börjar och slutar sparas istället i ett index (ToC, Table of Contents) - så du kan hoppa mellan låtarna även om du bränner DAO.

Misstänkte att det låg till på något liknande sätt, skönt att få det bekräftat!
Bränner du från AIFF/WAV eller motsvarande ska det dock fungera utan glapp om du kör DAO.

Så, Waveburner och Toast är två alternativ för att bränna Gapless... Finns det något lite billigare alternativ?

• Medlem
  • 2005-06-11 13:35
Ursprungligen av freddan77:

Så, Waveburner och Toast är två alternativ för att bränna Gapless... Finns det något lite billigare alternativ?

Waveburner är ett proffs-program, ingår i Logic-paketet. Lite overkill antagligen.
Toast däremot är ett väldigt kunnigt bränn-program som blivit lite av standard på Mac, betydligt billigare än att köpa Logic också.

Men jag har faktiskt fått för mig att iTunes bränner korrekt, fast har inte testat ordentligt. Innan du köper ett annat program så kan du testa med att rippa från en CD du har till AIFF eller WAV och sedan bränna med "inget" mellanrum, för att se om det blir glapp. Det kan ju vara källfilerna som är problemet, ligger det glapp där så blir det genast svårare att få bort.

• Oregistrerad
  • 2005-06-11 17:47
Ursprungligen av SirN:

Waveburner är ett proffs-program, ingår i Logic-paketet. Lite overkill antagligen.
Toast däremot är ett väldigt kunnigt bränn-program som blivit lite av standard på Mac, betydligt billigare än att köpa Logic också.

Men jag har faktiskt fått för mig att iTunes bränner korrekt, fast har inte testat ordentligt. Innan du köper ett annat program så kan du testa med att rippa från en CD du har till AIFF eller WAV och sedan bränna med "inget" mellanrum, för att se om det blir glapp. Det kan ju vara källfilerna som är problemet, ligger det glapp där så blir det genast svårare att få bort.

Med tanke på att jag sedan tidigare hade en hel del låtar enbart på MP3 så blev jag otålig och införskaffade ett ordentligt program. Säger bara en sak: Toast with Jam. Vilket program! Tänkte väl att en så "banal" sak som Gapless skulle funka bra på Mac. Att sedan kunna mixa samman låtar med Jam och göra snygga övergångar mellan låtar är perfekt! Helt "felfritt". Varje dag med min nya Mac blir bara bättre och bättre.

Tack för tipsen!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-06 10:12

Det blir flera spår precis som vanligt.
Vad SirN säger stämmer visserligen men är inte hela sanningen bakom mellanspårshacken på iTunes-brända skivor. Både MP3 och AAC kodar musiken i små tidsblock. Om en låt är något kortare än att den fyller ut sista tidsblocket helt och hållet, läggs lite tystnad till där. Det är synnerligen små tidsintervall det är frågan om, men man hör det tydligt på musik där låtarna går in i varandra. Att använda Toast och därmed bränna DAO löser alltså inte hela problemet. Möjligen kan man få till perfekta övergångar tillsammans med Jam.

1
Bevaka tråden