Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook G4/400/384 = slött OS X

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är nog för svenskt OS X. I mitt engelska system bryts programuppdateringen då jag klickar på avbryt/avsluta.

Därmed måste det vara översättningsbuggar. En annan fråga om svensk version: heter valet för dold dockningslist "stäng av gömma/sätt på gömma"? Jag hörde talas om den översättningen i MacPressen, men har inte kunnat verifiera den (i.o.m att jag har Mac OS X International English).

Beskriv gärna andra översättningstabbar i den svenska versionen om ni hittar fler.

• Medlem
  • 2001-12-30 10:18

*skratt* Jo, det verkar stämma...

Finns det någon mer som kör på en Powerbook G4 400 eller 500 (Kanske fixat på nyare Powerbooks...) och som också har uppmärksammat felet med musinställningarna och touchpaden, samt någon med Svenskt OS X som sett buggen i uppdateringen?

Hälsningar
Fredrik

Valet för dockningslisten heter: "Göm automatiskt" och "Göm inte automatiskt".

• Medlem
  • 2001-12-30 11:40

"Buggen" med musen är inte så konstig, ska gälla i princip alla bärbara. Vad den gör är att grundinställningen för trackpaden blir default för alla andra enheter. Eftersom varje gång du startar om är som att du trycker i en ny USB enhet vet inte vilka inställningar du gett just den enheten eftersom det inte finns drivisar för tex logitech ännu. Jag ser samma sak på min iBook 500, eller såg när jag använde extra mus.

Vad gäller språk är skillnaden mellan MacOS X Svensk och Engelsk (finns inte internationell engelsk längre finns bara en engelsk version vad jag vet) är c:a 20Mb data, enkelt att installera förhand efteråt faktiskt. För mig som ibland tvingas svara på frågor över telefon och som alltid kör US versioner av MacOS har det varit ett fint gammalt problem att komma ihåg vad valet heter på svenskt OS. Under OS X tar det 20 sec att byta utan omstart.

• Medlem
  • 2001-12-31 09:00

Fick det här svaret från en insatt kille på nätet - ni kan ju kommentera det han skriver:

This type of behaviour is indeed mysterious but not unheard of for Mac OS X. I have not encountered your specific problem before, but here are a few possible solutions based on the clues you sent.

First thing to try:

1. Delete the extensions cache and restart. In the Terminal, type:

sudo rm /System/Library/Extensions.mkext

Restart. This file contains a cache of all the driver extensions. The next time the startup will take a little longer because it must recreate the Extensions.mkext file, but it will contain the latest versions (sometimes this procedure is necessary after Software Updates, but it is not supposed to be.)

2. If that does not fix it, try this. Interesting how these instructions appeared on today´s page at MacFixit: <http://www.macfixit.com/index.shtml>
. I believe it may help your case, because it mentions USB. Also PRAM is for OS9 and Open Firmware is for OS X and your situation seems related to both.

AirPort and USB access loss: a solution? A. D´Emanuele lost access to his USB peripherals after updating to the latest version of the AirPort software. Apple initially advised trying either a PRAM zap or going into Open Firmware at startup (via Command-Option-O-F) and typing the following:
reset-nvram<cr> set-defaults<cr> reset-all<cr>. Both fixed the problem temporarily, but the symptom returned on the next restart. However, **doing both on the same startup** seems to have fixed the problem permanently.

If neither solves the problem, I would have a few more questions and ideas:

1. Are you using software from the Logitech? Try deleting it (and don´t install it again). See if my TurboMouse fixes the problem. A couple people told me it works with their Logitech mouse (but they didn´t have any problems to begin).

2. Add a new User account in System Preferences, and log in as that person.
(This is to create a fresh environment with no preference files.) Does the mouse problem go away? If so, you may need to delete a ".plist" file, but I´m not sure which one.

3. You can also try searching MacFixIt for similar problem descriptions, or post your question there. It´s the best place to find other people with the same problems.

Vad tror ni? Jisses, jag är inte så mkt för att böka i system. Jag skulle önska att detta var en upptäckt bugg som kommer att fixas i framtida versioner. Men som ovan skriver: det kan ju vara så att den uppdaterade funktionen inte har dratt igång..

/Fredrik

Bevaka tråden