Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Bonish:

...
Fanns ju ett demo av något liknande som jag har för mig kallades Looking-glass, minns inte om det var någon unix klon eller dylikt, men det verkade fiffigt...
...

En Java-baserad skrivbordsmiljö från Sun, fast mer en teknologidemo än ett seriöst projekt om jag fattat det rätt.

http://www.sun.com/software/looking_glass/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 14:28
Ursprungligen av Hagelin:

En Java-baserad skrivbordsmiljö från Sun, fast mer en teknologidemo än ett seriöst projekt om jag fattat det rätt.

http://www.sun.com/software/looking_glass/

Grymt !!

¨/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 14:40
Ursprungligen av Hagelin:

En Java-baserad skrivbordsmiljö från Sun, fast mer en teknologidemo än ett seriöst projekt om jag fattat det rätt.

http://www.sun.com/software/looking_glass/

Precis, känns som en samling ideér och förslag på nyttiga tillskott till ett redan fungerande desktopoperativ. Apple har redan "snott" snurra-på-fönstret-i-3D i Dashboard. Så kommer det nog att bli. Apple och MS suger ut det gottigaste till Mac OS X och Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-01 13:07

Skulle gilla om öppna fönster i olika program, ex bilder i photoshop, filmfiler i QT med flera gick att vända på samma sätt som widgets. Där skulle exempelvis en sammanfattning av metadata kunna finnas med snabb möjlighet till att infoga mer information.
Det vore "flashigt" men ändå rel. logiskt att göra så. Det blir inställningar för det givna fönstret man kommer åt.

Dock behövs precis samma feature ut i findern på filer man markerat. Markerar man fler får man möjlighet att redigera fler. Ungefär som ID3 (metadata) editorn i iTunes. Man ska absolut inte behöva öppna en fil för att ändra dess metadata. Då pratar vi klumpigt system. Men att funktionen finns där på öppna filer skadar inte.

Jag vill att det ska finnas en inställning i Safari för att automatiskt anpassa bilder som är för stora för att visas så man får en översiktsbild som man kan klicka på för att ändra till dens ursprungliga upplösning, som i Firefox.
Vore bra också, så länge det inte blir som IE i Windows att sidor/bilder blir lite väl påverkade av dessa features. Bra att ha som en feature att skala ner/upp bilder, men det ska inte vara standard tror jag inte. Och det bör nog inte komma upp en "kontroll" på bilden (som i IE på windows) förrän efter LÅNG tid (10s?). Denna stör mer än den hjälper tycker jag. Men funktionalliteten borde läggas in - den finns ju redan i systemet så

Även på bilder i Finder och i program borde man kunna få en preview av dem när musen placeras över dem (ev. måste en hot-key tyckas också). Typ en 256x256 pix preview eller så.

Ursprungligen av Erik.dv:

Skulle gilla om öppna fönster i olika program, ex bilder i photoshop, filmfiler i QT med flera gick att vända på samma sätt som widgets. Där skulle exempelvis en sammanfattning av metadata kunna finnas med snabb möjlighet till att infoga mer information.
Det vore "flashigt" men ändå rel. logiskt att göra så. Det blir inställningar för det givna fönstret man kommer åt.

Dock behövs precis samma feature ut i findern på filer man markerat. Markerar man fler får man möjlighet att redigera fler. Ungefär som ID3 (metadata) editorn i iTunes. Man ska absolut inte behöva öppna en fil för att ändra dess metadata. Då pratar vi klumpigt system. Men att funktionen finns där på öppna filer skadar inte.

Jag vill att det ska finnas en inställning i Safari för att automatiskt anpassa bilder som är för stora för att visas så man får en översiktsbild som man kan klicka på för att ändra till dens ursprungliga upplösning, som i Firefox.
Vore bra också, så länge det inte blir som IE i Windows att sidor/bilder blir lite väl påverkade av dessa features. Bra att ha som en feature att skala ner/upp bilder, men det ska inte vara standard tror jag inte. Och det bör nog inte komma upp en "kontroll" på bilden (som i IE på windows) förrän efter LÅNG tid (10s?). Denna stör mer än den hjälper tycker jag. Men funktionalliteten borde läggas in - den finns ju redan i systemet så

Även på bilder i Finder och i program borde man kunna få en preview av dem när musen placeras över dem (ev. måste en hot-key tyckas också). Typ en 256x256 pix preview eller så.

Ja metadata editor direkt i findern tack. Gärna också då möjligheten till drag & drop variant - ta ett gäng filer och släpp dem över en funktionsknapp - detta skulle man idag lätt kunna göra med automator om det vore så att man kunde ändra fler metadata och inte enbart Spotlight kommentar.

Gärna en Preview om man håller över, frågan är vart den ska dyka upp, kanske på samma sätt som album visas i itunes - som man alltså kan välja om man vill se eller inte, om ni hänger med vad jag menar. (om nu alltså Apple envisas med att ha det stuk de har idag med finder fönster)

Eller om Preview kommer fram som typ en dashboard sak flytande. (kanske rörigt)

Eller så kan man använda sig av att enklare kunna zooma in eller ut ikonerna (preview bilderna) på ett enklare sätt än vad som går idag, och de kan öka storleken till 256 * 256 istället för 128 pix, eller var det enbart en ökning till 192 pix som gick idag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-01 13:09

Färgkodning av (X)HTML-kod i Safari skulle vara fint också (finns t.ex. i Firefox).

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-01 13:41

I Firefox styrs detta enbart mha en speciell CSS-fil för View source. Finns inget liknande i Safari?

Ok då är det bara att börja fila på en bra text.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-05 10:03

Kommer 10.5 Leopard att släppas för de gamla processorerna också, eller är 10.4 Tiger den sista versionen?

Ursprungligen av Zkronk:

Kommer 10.5 Leopard att släppas för de gamla processorerna också, eller är 10.4 Tiger den sista versionen?

Enligt den presenterade tidsplanen kommer nog inte alla Macar som säljs när Leopard introduceras vara intelbaserade, så du kan nog räkna med att PowerPC kommer att stödjas.

  • Medlem
  • 2005-08-06 13:41
Ursprungligen av Zkronk:

Kommer 10.5 Leopard att släppas för de gamla processorerna också, eller är 10.4 Tiger den sista versionen?

Leopard kommer definitivt stödja PowerPC, och rätt säkert nästa system efter det också.
Leopard kommer dock vara ett system som är inriktat framförallt på processor övergången, förhoppningsvis kommer apple släppa rosetta för PowerPC också.

Jag hoppas att Apple gör en del saker som verkar komma till Vista.

Exempelvis ett enkelt sätt att editera metadata, ett enkelt sätt att zooma in och ut ikoner osv

Finder måste dö och återupstå i en helt ny skepnad.
Se bara vad Windows Vista har, metadata, virtuella mappar etc etc.
Finder måste bli en lean mean machine för att hantera stora mängder data.
Det är den inte idag.

Sedan vill jag, som många andra, att Apple slutar med att gömma undan saker som avancerade användare kan ha användning för.

bara det inte ser ut som vista, vista är ju verkligen sandlåda. som nångon skrivit i ett test, vista är designmässigt fär apple var för 5 år sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 10:56

Jag är splittrad när det kommer till mer funktoner i Mac OS X.
En del av de nya funktionerna i och med Mac OS X 10.4 är väldigt plottriga, tex Spotlight. Att sedan hela Mac OS numera är ett lapptäcke av olika gränssnittsfunktioner, färger, knappar osv hjälper också till att skapa mer förvirring.
Mac OS X 10.5 får för mig gärna innehålla under-the-hood funktioner och putsningar på existerande funktioner och program. Jobba med vad som finns och fullända det istället för att klistra fast massor med nya funktioner ovanpå Mac OS X.

Samtidigt finns det en del av mig som hoppas på att alla väderlekar i väder-widgeten blir animerade så snart som möjligt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 13:17

Har för mig att jag skrivit det någon annan stans förut men jag tar upp det igen i denna tråd.
Tycker det vore fint om färgen man kan sätta på mapparna faktiskt hamnade på själva mappen (som i os9) och inte på mappens namn. Dessutom vore det trevligt om man kunde ställa in så att alla undermappar till den färgade mappen fick samma färg.

Kanske också att man kunde sätta lite metadata som alla dokument i mappen automatiskt fick när de las där.

Håller med dig Acke, lägg inte på fler finesser förfina hellre de som redan finns. Att tex kunna mata in metadata som i vista tycker jag vore självklart.

Gör om findern, gör det renare - gärna mer likt pro programmen - sparsamt - stilfullt - enkelt och användarvänligt.

Ja Vista får det inte se ut som - även fast jag ändå tycker det ser rätt ok ut ijämförelse med XP.

Någon skrev om virual folders i Vista - är inte det samma som Smart folders i Tiger?

Men Apple har släppt ungefär det som Vista jobbar på och när Vista släpps så har Tiger varit ute och lärt sig det riktiga livet så när den ömsar skinn till att bli Leopard så har den nog lärt sig ett o annat. Hoppas den bara lärt sig rätt saker.

Håller med draags, renare och mer profissigare Finder.
Nej nej inte se ut som Vista men gärna liknande funktioner.

Virtual Folders och Smart Folders verkar vara samma sak.

Däremot har de "stackar" som jag är lite osäker på vad är - låter som en variant av det Apple hade på g med högar av dokument men mer avancerat, någon som vet får gärna förklara mer ingående.

Sen så har Vista en zoom funktion som skalar bilder på ett smidigt sätt ungefär som i iphoto fast direkt i oset - vet inte om det stämmer men jag tror det egentligen är skalning av ikoner fast Vista har 256 pix - detta tycker jag gärna de kunde lägga in närmare i findern - det blir inte att kopiera Vista eftersom Unix hade detta tidigt. Detta vore ett smidigt sätt för kika på bilder, pdfer osv.

Vore kul att höra vilka fler funktioner Vista har idag som ni gärna skulle vilja se i Leopard?

En sak som det skriks om ofta är dockan - ja den skulle de gärna få göra något mer matnyttigt med, behöver inte vara flashigt.

bara det inte blir för mycket så vi inte får ett operativsystem som slukar massor av kraft, vilket vista gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 22:14

bara det inte blir för mycket så vi inte får ett operativsystem som slukar massor av kraft, vilket vista gör.

Exakt, men man får bygga in dessa features smart... Om man vill ha det Draags eftersöker så bör man kunna komma in i ett "iPhoto lite" i Findern tycker jag också. Men detta är något som bara belastar den instans som använder det - ett eller flera fönster. Inte mer än så.

OSX har ju nu stöd för 256pix iconer tror jag fast det inte stöds av findern ännu eller så. För övrigt är ju "show image preview" i Tigers Finder typ 200 ggr snabbare än i Panther.

Ursprungligen av Erik.dv:

bara det inte blir för mycket så vi inte får ett operativsystem som slukar massor av kraft, vilket vista gör.

Exakt, men man får bygga in dessa features smart... Om man vill ha det Draags eftersöker så bör man kunna komma in i ett "iPhoto lite" i Findern tycker jag också. Men detta är något som bara belastar den instans som använder det - ett eller flera fönster. Inte mer än så.

OSX har ju nu stöd för 256pix iconer tror jag fast det inte stöds av findern ännu eller så. För övrigt är ju "show image preview" i Tigers Finder typ 200 ggr snabbare än i Panther.

Det skulle vara toppen om ikonerna stödde 256 pix och att man enklare kunna reglera storleken på dem utan att behöva köra kringla J - vilket jag tycker är en aningen krångligt och inte direkt användarvänligt.
Om man då även kunde på ett enklare sätt välja "show image preview" så skulle man inte behöva Iphoto eller iphoto lite när man enbart vill snabb kolla på bilder. Man kan visserligen få upp alla bilder på helskärm och få dem som tumnaglar men denna variant är inte alltid så smidig.

nu är i och för sig Vista bara beta ännu, men tycker ändå att det är anmärkningsvärt att det slukade 640 mb ram bara windows hade startat, nyinstallerat o allt o utan massa program som drog massa.

det är rätt mycket det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 23:48

640MB, ojfan! De flesta idag kan ju knappt ha mer än 1-2GB i sina maskiner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 08:52

http://www.sun.com/software/looking_glass/details.xml

gillade dennna stil - bra ide

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

http://www.sun.com/software/looking_glass/details.xml

gillade dennna stil - bra ide

/Tangen

hade ett liknande program när jag körde xp sphere xp hette det http://www.hamar.sk/sphere/

Ursprungligen av Erik.dv:

640MB, ojfan! De flesta idag kan ju knappt ha mer än 1-2GB i sina maskiner

hade 1,5 Gb o tyckte det åt ltie väl mycket ibland. notera att detta var när vista var nyinstallerat, o de flesta vet att windows efter några månaders användande drar mycket mer än vid nyinstallation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 19:10

Det låter galet, men OSX "drar" åt samma håll. Många program vill ha allt mer RAM idag och system cashar upp så mkt det bara kan (till det bättre och sämre). Med 640MB vid nyinstallation var lite av ett skämt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-03 12:59

Håller på Draags till viss del, men gillar inte att ex. Windows kan komma in i en "picture slideshow mode". Denna bör vara HELT avgränsad från resten av filsystemet, för finder är för mig till för att hitta filer. Titta på filer gör jag i något program. Men, om man har många bilder bör filsystemet hjälpa till här på något vis.

"Show image preview" med 128x128 pix är en god väg, men det skulle vara bättre med möjlighet till större iconer (512x512 pix om man så vill, så länge det inte belastar de områden av systmet som kör "normala storlekar" kring 32x32 - 48x48 pix). Eller att om man håller ner en tangent med musen ovanför iconerna på 128x128 så växer den till en större bild och renderar en preview för just den bilden. Detta är en feature jag skulle velat ha i bl.a. FCP när jag gjorde ett bildspel där med c:a 400 bilder.

Men inte bara det, det vore bra att kunna som i vissa bildhanteringsprogram (Extensis Porfolio) att se mer information om filerna direkt i findern. Vem som tagit bilderna, olika keywords osv - metadata dvs.

Findern är väl på ett sätt den del av OSX som behöver mest uppmärksamhet tycker jag just nu. Även spotlight - så vi verkligen kommer att börja kunna utnyttja det.

Ursprungligen av Erik.dv:

Findern är väl på ett sätt den del av OSX som behöver mest uppmärksamhet tycker jag just nu. Även spotlight - så vi verkligen kommer att börja kunna utnyttja det.

Personligen så abusar jag nästan äpple+spacebar dvs spotlight.
istället för att ha merparten av alla program i docken o göra det rörigt så använder jag mig av spotlight.

samt när jag jobbar så använder ja spotlighten för att hitta alla filer som jag behöver när jag gör bildmontage etc eller helt enkelt jobbar med grafik i allmänhet o har många bilder o bolla med.

som det är nu så behöver dom bara fixa så spotlight är snabbare på att hitta det jag vill.

för att Quicksilver hittar saker WAY snabbare ett program som fungerar som spotlight dock så har man flera valmöligheter vid varje fil man sökt på som man hittat.

Det jag skulle vilja se i leopard är väl helt enkelt ett snabbare spotlight som verkligen reagerar o listar
nya saker efter varje keystroke jag skriver precis som quicksilver gör.

har inte kommit på något mera som jag vill förbättra ännu direkt men det kommer väl ! = )

Bevaka tråden