Precis som Rajje påpekar så handlar det om att byta ut PPC mot x86, inte G5 mot P4. Mycket sant, och en viktig poäng. För en del har tyvärr hakat upp sig på Pentium 4-processorns olika defekter (även jag, då iof mest ironiskt), men det är inte det som sagan handlar om. Vi byter plattform, därmed basta.
Jag är inte helt övertygad om att det kommer att gå smidigt, eller om att Apple kommer att lyckas med konststycket att inte tappa speciellt mycket försäljning. Men oavsett olika temporära problem så kommer vi att få en mycket konkurrenskraftig plattform på samma villkor som resten av datorvärlden.
Jag har nu känslomässigt kommit ikapp vad mitt intellekt har talat om för hela tiden: "Tvivla inte på SJ, han har klarat biffen tidigare".
Tidigare svarade mitt hjärta: "WTF, vadå? Intel är ju stora satan!!!"
Numera hör jag inombords: "Ok Ayatollah Jobs, jag följer din reviderade lära!"
Det känns bra.
Apple har gjort skarpa svängar tidigare, och de har oftast lyckats (ignorera CHRP, Newton, och några till). Ska bli kul att se hur det går. För mig är nu krisen över, men jag utgår från att det är några här som behöver stöd.
Skriv av er, vi var många som stirrade helt tomt på skärmen/skrek/fick hjärtsnörp när vi läste en av nätets alla lajvtextningar den sjätte juni.