Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Affärsresenärens test av bärbara burkar

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 19:24

Nummer 2 av tidningen Affärsresenären innehåller ett knapphändigt test av bärbara datorer (s 32-33).

Fyra maskiner testas:
Compaq Evo N160, Apple iBook (600 MHz, 12-tumsskärm, Combo, 20 GB HD), Compaq Presario 710 EA och Dell Latitude C 400.

Om iBook, som de f ö kallar "Macintosh Ibook", skriver de bl a så här:

"Minus: Processorn klockfrekvens"
(En PPC på 600 MHz är klenare än pc-burkarnas 1,0 eller 1,2 GHz P III-M eller 950 MHz Duron - riiiight.)

iBook är näst billigast av de fyra också, endast Compaq-burken med Duron Duron-propp är billigare.

och:

"Med det nya gränssnittet Aqua påminner Mackmiljön alltmer om Windows." (sic!)

Visseligen fick iBook högsta betyg i övrigt - "snygg", "läcker att se på", "lättarbetad", "design och funktionalitet", "bra arbetsverktyg" osv - men man baxnar över skribentens okunnighet.

Affärsresenären ges ut av Affärsresenären Förlags AB

www.affarsresenaren.se

Här finns testet

[ 14 Augusti 2002, 19:32: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-14 20:03

För en PC användande journalist kan det kanske uppfattas som om Mac OS X är mer XP än classic... Sen är det okunskap kring processorn som vanligt, det tror jag ligger en del i att Apple kanske inte för fram det tillräckligt bra till journalisterna...

Jag väntar fortfarande på att Apple skall skicka ut gratis versioner av X så som Microsoft gjorde för XP...

journalister är jäkligt lättpåverkade i det här landet om GRATIS och FÖRMÅN är i samma stycke!

• Oregistrerad
  • 2002-08-14 20:45

Den dagen Apple kör Intelprocessorer så antar jag att publikationer som Affärsresenären mfl blir nöjda. Då kunde man jämföra mhz mot mhz. (Antagligen missvisande men ändå)

Apple borde inte heller ha några problem med att implementera stöd för winprogram i OSX, på samma sätt som dom gör med Classic. OS 9 och OS X har som bekant inget egentligt släktskap, så visst borde det även fungera med Windows.

Då kanske macen kunde bli ett alternativ till företagets nuvarande PC-baserade maskinpark. Framför allt så skulle många privatpersoner anse att man då likaväl kunde köra Mac, det skulle så att säga inte bli en återvändsgränd. Windowsprogram och eventuellt spel skulle kunna fungera hjälpligt.

[ 14 Augusti 2002, 20:57: Meddelandet ändrat av: MrT ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-14 22:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Blok:
Nja. Det finns ju en enorm skillnad: Windowsprogram är kompilerade för att köras på en x86-cpu.

Jo men det är ju det som jag skriver.

Apple byter till "Intelprocessor" snart och då öppnas alla dörrar. Hoppas jag i alla fall...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 23:09

Då kommer Microsoft att döda Mac Office direkt och isolera Apple ännu mer. Men visst, det är en intressant tanke. Frågan är: vill vi skita ner våra Macar med en massa gammal spaghettikod från Windows-sidan?

Klart vi vill. Större valfrihet kan aldrig vara dåligt, om man inte tycker om programmerarnas kod behöver man inte installera programmet.

Tänk vad tufft det skulle vara, vi kan kan köra både Mac, PC och Linux program. Det blir som 3 datorer i ett (eller kanske två eftersom Linux är gratis och kan köras på PC), kanske något som får mer folk att vilja betala ett tre (elller fyra till fem) gånger så högt pris för likvärdig prestanda.

Nu är inte jag så himla insatt i det tekniska men det skulle säkert inte alls vara så svårt att byta till AMD elelr Intel...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-15 07:48

Problemet är - varför skulle någon göra sig omaket att göra Mac-program och Macen kan använda Windows-program?

• Oregistrerad
  • 2002-08-15 09:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Frågan är: vill vi skita ner våra Macar med en massa gammal spaghettikod från Windows-sidan?

Nej.

Då kommer vi inte få ett enda native Macprogram förutom ifrån Apple...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-15 09:51

MacOffice kanske redan är dött...?? Jag är skeptisk till att det blir någon fortsättning där.

• Oregistrerad
  • 2002-08-15 09:55
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
MacOffice kanske redan är dött...?? Jag är skeptisk till att det blir någon fortsättning där.

Nejdå. Microsoft kommer med en version som har Entourage med exchangestöd. har fått den information både skifttligt och muntligt. Men det blir en riktigt X version och ingen carbon!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-15 10:05

Skrivet i Cocoa? Imponerande i så fall. Vi får väl hoppas på ett helt och hållet cocoaiserat Mac Office också!

• Oregistrerad
  • 2002-08-15 10:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Blok:
Allvarligt? Skriftligt? Det verkar mycket intressant. Fick du någon uppfattning om när den ska komma?

Ja.

Först ringde jag till Microsoft. Fick efter en bra stund snacka med en som sysslade med mac program. Jag var i första hand på jakt efter info om Outlook för exchange som skulle funka helt under X. Det fanns dte inga planer på men en ny Entourage med stöd skulle komma. Dock ingen tidsplan.

Sen mailade jag en vecka senare. Fck svar att en ny version av entourage var på gång men ingen datum för leverans ännu.

kan ju säga att jag varit riktigt orolig här ett tag. För att tvingas kvar med outlook i nian skulle innebära onödiga problem!

Fast nu känns det riktigt bra!

• Oregistrerad
  • 2002-08-15 10:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Skrivet i Cocoa? Imponerande i så fall. Vi får väl hoppas på ett helt och hållet cocoaiserat Mac Office också!

Det är det svaret jag fick ivarjefall. Det lär ju vara en ganska stor grupp som gör macprogram där borta så....

1
Bevaka tråden