Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows-filsystem på hårddiskar i OSX

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker ta reda på om man kan använda hds med FAT16/32 eller NTFS på osx (har en hd i en pc med grejer jag behöver bränna undan via dvd, men dvdbrännaren jag har tillgång till sitter i en mac.
Någon som vet om osx klarar att läsa hds med något av dessa formaten?

  • Medlem
  • 2003-02-25 23:57

NTFS fungerar inte, men FAT ska fungera. Jag har haft dålig erfarenhet av det, men OS 9 stödet för FAT är klanderfritt, så en variant är att starta om i det och kopiera filerna där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-26 00:17

Nja, klanderfritt vet jag inte... Å, ä och ö osv går ju åt helsefyr. Men om man zippar grejorna funkar det ju.

[ 26. februari 2003, 00:26: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Okej, får väl se hur det går då (och hoppas på det bästa)
Tack för hjälpen iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-27 09:03

Märkligt att Apple inte har fixat det här. Jag vill att

1) Macen OS X ska kunna hantera alla de stora filsystemen, inklusive FAT16, FAT32 och NTFS utan att å, ä och ö osv går åt pipan.

2) Filerna .DS_store eller vad de heter ska tas bort när de har använts - att Macen städar upp och tar bort skräpet efter sig!

Citat:

citera: (har en hd i en pc med grejer jag behöver bränna undan via dvd, men dvdbrännaren jag har tillgång till sitter i en mac.

Det bästa är nog att zippa allt på pc-burken, ta över zip-arkivet till Macen via FTP och sedan packa upp det med StuffIt Expander och bränna grejorna. Eller bränna zip-arkiven som de är. Så brukar jag göra.

[ 27. februari 2003, 09:12: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Tyvärr sitter macarna som jag har tillgång till och har SuperDrives i sig i skolans datasal på avdelningen där jag går Media-utbildningen jag studerar på just nu.
Och pcn jag har grejerna på sitter här hemma. Skulle ta en enormt lång tid att få över allt via ftp till skolan. Och där är det dessutom omöjligt att lägga filer på lokala hårddisken på datorerna, allt man har skrivrättigheter är sitt utrymme på serverhårddisken där ens home-mapp ligger.
Och att sitta och bränna filer från en nätverksenhet är inte precis att rekommendera.
Detta är hela mitt dilemma (mer eller mindre)

Jag har aldrig haft problem med FAT diskar. Inte med svenska tecken heller. I vilket fall som helst så fungerar det för att överföra filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-27 17:30
Citat:

citera: Jag har aldrig haft problem med FAT diskar. Inte med svenska tecken heller. I vilket fall som helst så fungerar det för att överföra filer.

Du menar alltså att du inte får problem med å, ä och ö om du har en fil med namnet Årsberättelse för Ängelholms ångspårväg.doc som du skapat i Word för Mac och skickar den okomprimerad via e-post eller FTP till en Windows-burk? (Eller gör samma filöverföring från Windows till Mac. )

Berätta gärna hur du bär dig åt då! För mig blir filnamnen alltid helknasiga såvida jag inte zippar filerna först.

[ 27. februari 2003, 17:31: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • 2003-02-27 17:50

Grejen är att det fungerar bra att spara saker från en Mac på en FAT-formaterad hårddisk, och sedan ta upp det på en Mac igen. Alla rusurser finns kvar. Däremot blir det galet om dukumenten är sparade från en PC. Christoffer kanske har erfarenhet av det första.

Jag behöver dock bara läsa från en FAT-formaterad hd på macen iaf, inget annat. Så det ska nog gå bra för mig då

PCn lät mig inte formatera hdn i annat än NTFS-format när den satt i firewire-lådan och det läste inte macen i OSX, och om jag formaterade den som MS-DOS-format på macen i OSX så kunde inte pcn läsa den (XP). Löste det hela med att införskaffa MacDrive 5 för XP, då läste pcn hdn alldeles utmärkt trots att jag sedan formaterat om den till HFS+ format. Därmed löste jag hela problemet, tackar för all(a försök till) hjälp jag fått här iaf-

[ 02. mars 2003, 19:50: Meddelandet ändrat av: Dave Lister ]

  • Medlem
  • 2003-03-02 19:57

Hmmm... På ditt originalmeddelande verkade det som att du hade en håddisk full med grejer som du behövde läsa. Dvs, jag trodde inte att du ville formatera den disken. Att du inte kunde formatera annat än NTFS, låter ju helmärkligt.

MacDrive fungerar perfekt, det kan jag bara skriva under på.

Jag började med att undersöka vilka format som båda datorerna kunde läsa men eftersom det inte var något som dom gemensamnt klarade av fick jag leta reda på MacDrive och köra det.
Jag flyttade om grejer jag hade på mina andra hds för att få nog ledigt att flytta in allt jag hade på den där 80gigaren så att jag kunde formatera om den och sen kopiera tillbaka allt.

1
Bevaka tråden