Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera .cr2 till .raw?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-09 10:44

Jag har precis köpt en Canon 350D och tänkte testa att köra lite RAW. Nu verkar det som om kameran döper filerna till formatet till .CR2. Jag antar att detta är Canons egna filformat för jag kan bara importera filerna med hjälp av deras program som medföljer. Jag har fått för mig att .RAW är ett format som man kan plocka upp i Photoshop men min kamera vill inte göra dessa filer till mig.

Så det är 2 frågor.

1. kan jag få in CR2 i Photoshop?
2. hur gör jag om CR2 till RAW?

Rätta mig gärna om jag har fel.

Kan inte Adobes konverterare till DNG läsa .cr2?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-09 12:14
Ursprungligen av borisb:

Jag har precis köpt en Canon 350D och tänkte testa att köra lite RAW. Nu verkar det som om kameran döper filerna till formatet till .CR2. Jag antar att detta är Canons egna filformat för jag kan bara importera filerna med hjälp av deras program som medföljer. Jag har fått för mig att .RAW är ett format som man kan plocka upp i Photoshop men min kamera vill inte göra dessa filer till mig.

Så det är 2 frågor.

1. kan jag få in CR2 i Photoshop?
2. hur gör jag om CR2 till RAW?

Rätta mig gärna om jag har fel.

.CR2 är råformat. Det är det nya råformat som Canon började använda först i 1D MKII, sedan i 20D, 1Ds MKII och 350D. Gå in på adobe.se och ladda ner den senaste versionen av Adobe Camera Raw så ska allt nog ordna sig!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-10 06:41

Testar Adobe konverteraren.

Tackar!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-10 20:08

Det ska funka till CS1 också, gör det här åtminstone.

Photoshop CS2 och Camera Raw 3.1 kan läsa filerna direkt från en Canon EOS 350D. Camera Raw 3.1 är nyckeln här (har du precis köpt Photoshop måste du uppdatera ACR). Filerna öppnas automatiskt i programmet, eller visas direkt i Adobe Bridge (du måste dock starta om Bridge efter uppdateringen, om du inte gjort det, annars ser Brige inte rawfilerna).

Här kan du ladda ner uppdateringen av Camera Raw 3.1: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2930

Kör du däremot Photoshop CS och Camera Raw 2.4 (nyckeln är 2.4) så måste du ladda ner den senaste DNG-konverteraren för att konvertera CR2-filerna från kameran till DNG, då Camera Raw 2.4 *inte* kan läsa Canon EOS 350D:s rawformat direkt.

Här kan du ladda ner senaste DNG-konverteraren: http://www.adobe.com/products/dng/main.html

1
Bevaka tråden