Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Robert X. Cringley - Varför iMac blir en succe oavsett hur den ser ut

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Robert X. Cringley skrev den intressanta boken "Accidental Empires: How the Boys of Silicon Valley Make Their Millions, Battle Foreign Competition, and Still Can´t Get a Date." - en bok som handlar om den tidiga datorindustrin och hur det gick till i början. Mycket intressant.

Denna bok gjordes det sedan en TV-serie av "Triumph of the nerds" (minns inte svenska namnet och sedan en till "Nerds 2.0.1 A brief history of the internet" som jag tror gick under namnet "Historien om @" i svensk TV.

Mycket berömd kort sagt.

I hans senaste kolum på sin egen PBS webbplats så skriver han om så intressanta saker som Steve Jobs förhållande till Bill Gates och Bill Gates förhållande till Steve Jobs och som grädde på moset: "Varför iMacen kommer att bli en succe ovasett hur den ser ut".

Läs allt här:The Best Revenge - Why the New iMacs Will Be Successful No Matter What They Look Like

Enjoy!

/Ola

Cringley är en mycket intressant person och har mycket vettigt att säga. Den här artikeln är inget undantag.

Bra läsning

Väldigt intressant läsning. Jobs är verkligen en intressant person

/ [V]

Oväntat? Nej!

iof

Citat:

Even Jobs´ plane, a Gulfstream V, is cooler than Gates´ Challenger 604.

Coolhetsfaktorn hos Jobs/Apple är naturligtvis något att räkna med, men frågan är om en så dyr leksak (från 18kkr inkl moms) kan tilltala annat än coolhetshungrande mactrogna.

Kuben kunde inte ens göra detta, hur cool och snygg den än var. Jag känner lite att nya iMacen (med den prissättningen) är lite samma stuk som kuben.

Inte för att jag inte skulle vilja ha en (och därmed vara coolast i kvarteret), men frågan är väl om de som funderar mellan att köpa en PC för runt 10kkr, ens skulle snegla åt nya iMacen, om än coolast.

• Oregistrerad
  • 2002-01-11 10:51
Citat:

Skapades ursprungligen av: mackan:
[B

Inte för att jag inte skulle vilja ha en (och därmed vara coolast i kvarteret), men frågan är väl om de som funderar mellan att köpa en PC för runt 10kkr, ens skulle snegla åt nya iMacen, om än coolast.[/B]

Köper man en PC för 10000:- så får man ju inget alls. jämför prestanda och pris och du kommer ha svårt att hitta en PC som är i närheten...

Har bekanta som köpte en ny PC med CRT skärm mm för 21000:-. De hade idag hellre köpr en iMac, men de kunde dessvärre inte vänta...

Så vänta och se, iMacen kommer bli en storsäljare!

Jag håller med NIKKE, den kommer nog att sälja rätt bra.

Visst, det är mycket pengar, men så får man också mycket dator för pengarna. Om du t.ex. ville ha G4 + superdrive + 15 tums tft-skärm så var du tvungen att köpa en power mac G4 förut, nu kan man komma undan minst 10.000 kr billigare om man väljer en imac med nästan samma prestanda (sen finns det andra fördelar med en power mac, förstås). Jämfört med cuben så är prissättningen betydligt bättre.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2002-01-11 12:08

jo för sjutton, iMacen kommer att bli stor, jag har en polare som aldrig ens kollat åt en mac men han blev helt till sig när jag berättat att jag tänkte köpa en, detta var i tisdags dagen efter introduktionen, han kunde spec. och kände till ungefär lika mycket som jag och var så glad att han kunde få köra den hemma hos mig. Jag skulle inte bli förvånad om han köpte en själv.

Tänk bara att kunna få redigera och bränna sina egna DVD! Detta får du inte för 20 000 hos någon annan, eller?

• Medlem
  • 2002-01-11 13:20

"Köper man en PC för 10000:- så får man ju inget alls. jämför prestanda och pris och du kommer ha svårt att hitta en PC som är i närheten..."

Jag skulle vilja påstå att det är tvärt om, om du köper en Mac så får du ingenting för 10.000:-. Den billigaste iMacen kostar 18.495:- och då är det en ganska basic dator. Vill man ha DVD-brännare kostar det 24.995:-. 25.000 för en dator är riktigt mycket, oavsett vad den innehåller.

Fördelen med att köpa en PC, är för hemanvändaren att man kan köpa vilken rutten PC som helst för en tredjedel av priset för en Mac och bygga ut den senare. Ingen tycker om stora klumpsummor, även om det kan visa sig att det lönar sig i slutändan.

Dessutom har de flesta som köper en ny dator vissa komponenter redan som går att använda i en ny. Har man en PC som är tre år gammal, kan man få en ny för under 10.000, om man återanvänder sin gamla.

Fördelen med de gamla iMacarna var att de var så mycket billigare än G3-tower, men med fler begränsningar. Nu är den dyr, med fler begränsningar. Dessutom är den platta skärmen helt meningslös. Den är klart fördyrande, men gör inte att datorn tar speciellt mycket mindre plats. Det finns ganska stora döda ytor omkring skärmen, som gör att det lika gärna kunde fyllts ut av en CRT-skärm. Den ser förvisso speciell ut, men det är inte omöjligt att skapa en cool dator med en vanlig skärm. De nya skärmarna som finns idag, kan dessutom göras ganska platta även om man drar upp dem till 19". Vem vill ha en dator som inte går att ta med sig, med en så liten skärm och låg upplösning?

Jag förstår inte varför man hellre skulle vilja ha en iMac, än en iBook.... som faktiskt har ett förhållandevis lågt pris.

Man får mycket PC för 18´000:-.

eNHANCE2 K7 1,3GHz/512MB/41Gb 7200r/GeF2 64MB/CD50x/ljud - 7 998,75 SEK
eNHANCE2 XP1700+/512MB/41Gb 7200r/GeF2 64MB/CD50x/ljud - 8 990,00 SEK

Här har du två kompletta system (skärmar exkluderade) ink moms och frakt från Dataprince.se, som båda kör över iMacen på de flesta områden. Kostar ungefär lika mycket som EN iMac.

Men jag tror iMacen kommer sälja som smör ändå. Priset på den är inte det viktigaste faktiskt, tror jag.

/ [V]

Skapades ursprungligen av Venger

Men jag tror iMacen kommer sälja som smör ändå. Priset på den är inte det viktigaste faktiskt, tror jag.

Håller med Venger. Även om jag tycker att man inte med de PC-systemen du anger priserna på kommer i närheten av allt man kan utföra med en iMac, för det krävs massa tilläggsprodukter och vips så kostar de ungefär lika mycket. Man vill kanske ha en skärm också och pratar vi om en platt LCD så kanske du får lägga till 5000:- bara för den. Sedan kanske du vill ha DVD möjligheten också, det inbyggda modemet, Gigabit Ethernet, något Windows osv... Vad kostar en PC med allt detta?

Jag tycker att det viktigaste att lägga märke till är att en iMac har helt plötsligt fått samma prestanda som en G4 men är 10.000:- BILLIGARE än densamme, som Adrian påpekade. Det är fantastiskt i sig.

/Ola

Citat:

Den billigaste iMacen kostar 18.495:- och då är det en ganska basic dator.

Fel. Den billigaste iMacen på Apple Store kostar 10.995 kr. *Det* är en rätt basic dator, men ändå tillräckligt snabbt för större delen av befolkningen (som ändå bara surfar lite och skriver i word).

Den enklaste av dom nya iMacarna (som du syftade på) är faktiskt lite mera än en basic dator. Både till design, ergonomi och prestanda står den ut rätt bra.

Venger, lägg till en riktigt snygg slickad platt 15.1 tums tft-skärm i dina paket så är det lättare att jämföra.

Citat:

Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Köper man en PC för 10000:- så får man ju inget alls. jämför prestanda och pris och du kommer ha svårt att hitta en PC som är i närheten...

Har bekanta som köpte en ny PC med CRT skärm mm för 21000:-. De hade idag hellre köpr en iMac, men de kunde dessvärre inte vänta...

Så vänta och se, iMacen kommer bli en storsäljare!

Men det finns som sagt många som inte har en inköpsbudget på 20000kr. Det måste man ändå förstå. Jag skulle helst vilja se "a mac on every desktop", som en gammal slogan lät, men det är en utopi.

Jag tycker att Apple borde behålla en version av gamla iMac, snabb G3 och bra med RAM och sättar priset till 5 995 alt. 6 995 ink. moms bara för de människor som inte överväger dator som kostar mer än 9 995 kronor ink. moms. Och, det är relativt många som tänker så. Vi behöver mer nya användare! och nya användare lägger sällan 20 000 kronor vid första datorköpet. Vi behöver ta användare ifrån PC, frågan är hur man gör det? Jag talade precis med två av mina hardcore PC-användarkompisar och dom sa typ "jag letar bara efter anledningar att få köpa iMacen", så jag tror faktiskt att Apple kan locka hardcore-pc-users med ultracool design och fräcka specs, men samtidigt måste dom attrahera sub-10 000 kronor-köparna!

over and out

Det är klart att en dator med de funktioner som man vill ha kostar ca 20.000:- eller mera. Ovasett om det är Mac eller PC. Om man gör en hyggligt ärlig jämförelse och tar en PC och utrustar den så att den har samma funktioner som en iMac så kostar de ungefär lika mycket för ungefär samma prestanda. Kanske skiljer det någon tusenlapp men jag är villig att betala extra för att ha en snygg maskin på skrivbordet med ett bra OS.

Apple är inget lågprisföretag och bör inte heller vara det och erbjuda billiga maskiner för kreti och pleti. Priskrig är det dummaste de kan ge sig in på, för sådana resurser har de inte och det tjänar de inget på heller. Om man säljer få dyra maskiner till ett fåtal människor så kan man ju faktiskt tjäna mera på det än att sälja massa billiga maskiner till många.

Så strategin med den digitala hubben är just det, på PC-sidan skalar man av funktioner för att göra datorn billigare och billigare och du får betala dyrt för att den skall kunna göra något vettigt, ungefär lika mycket som för en Mac visar det sig. Med en Mac så blir dina prylar (MP3-spelare, digital kamera, DVD-spelare, Videokameran, PDA mfl) mer värda och du kan göra mycket roligare saker med din Mac än vad du kan göra med en PC och vad i hela friden spelar det då för roll vad det kostar? Det är vad man kan göra med datorn för ett visst pris som spelar roll och den fighten vinner alltid Mac.

Vad många kanske inte inser, och det låter hårt när jag skriver det är: "Har du inte råd så kanske du inte hör till målgruppen?" Om man jämför med en annan bransch så är det lustigt nog så är ingen som skriver arga insändare på BMW´s forum om att de borde göra lågprisbilar som alla har råd med. Det är bara Apple som har det nöjet. Men jag tycker att det är samma sak. Vill du ha en upplevelse när du kör bil eller använder din dator, köp BMW respktive Mac och betala för det. Är priset viktigast eller om du inte har råd, köp en Trabant och en PC.

Jag vill vara speciell som Mac-användare och höra till eliten av datoranvändare. Jag vill köra maskinerna och operativsystemt som hela datorbranschen efterapar. Jag vill ha cool design kombinerat med bra ingenjörskonst. Jag vill ha ett OS som blir som en kompis och som hjälper till istället för att hamna ivägen för mitt jobb hela tiden.

Man får alltid göra en övervägning när man skall köpa dator. Vad är man ute efter och vad har man råd att betala för det och framförallt, vad kan man offra. Alla som offrar design, ingenjörskonst och som kan tänka sig att att ha ett OS som är som en en folkilsk kollega som du snubblar över hela tiden och som tutar när du gör fel bara för att spara några ynka tusenlappar - de personerna, mina trevliga Mac-vänner, är den sanna målgruppen för en PC.

Vill du ha en Mac för 7000:-, köp en begagnad. Vill du ha en dator men inte specifikt en Mac för 7000:- köp en PC. Men gnäll inte över priset för kvalitet kostar pengar.

"Buy quality, cry once."

/Ola

Förutom att "Buy quality, cry once." var det märkligaste motto jag har hört i hela mitt liv så håller jag inte med.

Visserligen har Macarna mycket hög kvalitet och är ofta värda den höga summa som vi betalar (annars skulle vi nog inte köpa dom...), precis av samma anledningar folk köper Sun-maskiner eller Porschar eller Mercedesbilar.

Men bara för att Apple levererar datorer med hög kvalitet och kan garantera att de funkar hyfsat smärtfritt så måste det inte finnas billiga Macar. En massa billiga iMacar (den klassiska) som kostar kring 7 000 - 8 000 kr skulle vara en utmärkt inkörsport till Macsfären för folk med en låg budget för inköp.

Jag tycker att Apples framtoning att satsa på utbildning, enkelhet och tillgänglighet ringar illa med tanke på att priserna sätts så att det är omöjligt för personer med dålig ekonomi att köpa Macar. Dessa människor borde istället få en möjlighet att köpa billiga Macar som får dom att göra det som är viktigt, istället för att behöva krångla med en massa konstiga PC konfigurationer som bara ställer till problem.

Själv slänger jag ut Windows från min PC och installerar SuSe eller Mandrake Linux på den istället!

Citat:

Priskrig är det dummaste de kan ge sig in på, för sådana resurser har de inte och det tjänar de inget på heller.

Det är klart att man kan tjäna en hel del pengar på att sälja billigt, annars skulle ju windows aldrig funnits. Vad som behövs är fler mac-användare, då sprids operativsystemet.

Som det är idag utgår de flesta - privatpersoner - från sig själva. Spel är en stor del i beslutsfattandet. Alla ungar vill kunna spela det senaste spelet på datorn - det har ju varit i princip omöjligt på mac. På windows finns de senaste spelen och då är det den plattformen som kommer att gälla för många - privatpersoner alltså... jag tror inte att det spelar så stor roll om priset är mindre. Om allt hade funnits "bara till mac" så hade folk köpt en - nu är det lite tvärtom.

Citat:

...så är det lustigt nog så är ingen som skriver arga insändare på BMW´s forum om att de borde göra lågprisbilar som alla har råd med ...

Nej det är klart att ingen skriver där... Men om de hade byggt en bil som bara gick på autobahn och var omöjlig att köra på mindre vägar hade de haft en hel del klagomål...

Ibland verkar det som om det är en klubb för inbördes beundran hos apple-ägare. Som om att hela världen har fel utom just de antal som innehar en... Missförstå mig inte nu - själv tycker jag det är en underbar maskin och har inga problem att vandra fritt mellan olika miljöer - men det känns som om det måste ut fler maskiner för att de som tillverkar produkter till dem skall öka.

Men det är klart... vi har ju inte så mycket att säga till om där.
Det enda positiva jag sett i macvärlden är os x. Med det ser jag definitivt ett ljus i tunneln - det ser ju ut som windows - fast snyggare...

iBib, du missar min poäng tror jag.

Det är inte Apples uppgift att frälsa mänskligheten och producera billiga maskiner alla kan ha råd med. De måste tjäna pengar för att kunna verka på sin marknad, precis på samma villkor som andra företag. Varför ber du inte Intel att sänka sina processorpriser och Microsoft att ge bort Windows och Office i fortsättningen vilket vore helt konsekvent med ditt sätt att resonera.

Vad du helt missar är att det kostar tid och pengar att utveckla en maskin som är lätt att använda och som fungerar med andra saker. De pengarna behöver inte PC-tillverkarna lägga ner och uppenbarligen så gör de inte det heller. Det är därför som de är billiga fattar du väl? Det är detta som gör att Apples hårdvarupriser är högre men maskinerna är billigare att äga under sin livslängd.

Om du menar att det trots allt är Apples jobb och att de dessutom inte får ta betalt för den extra tid och kostnad det tar att utveckla OS´et, den coola maskinen, den coola lådan, de trevliga teknikerna i den (se lista med Apples patent) och de fräcka programmen som medföljer så reducerar du Apple till att vara ännu en PC-tillverkare. De skulle kunna stoppa sina saker i någon ful låda, slänga dit en Windows-licens och plocka ihop delar som inte pratar med varandra, skita om det fungerar som alla PC-tillverkare gör och sedan säja: "Nu har vår Zucchini gott om mäggahärts i ramen och snorbillig är den med. Kom och köp".

Varför skulle de göra det?

"Jag tycker att Apples framtoning att satsa på utbildning, enkelhet och tillgänglighet ringar illa med tanke på att priserna sätts så att det är omöjligt för personer med dålig ekonomi att köpa Macar. Dessa människor borde istället få en möjlighet att köpa billiga Macar som får dom att göra det som är viktigt, istället för att behöva krångla med en massa konstiga PC konfigurationer som bara ställer till problem." skriver du.

Varför är det Apples jobb? Bara för att vi som personer gillar enkelhet och Apple gör de enklaste produkterna är det väl inte deras jobb att göra de billigaste produkterna dessutom. Tror du att det är billigt att göra något komplicerat enkelt? Vill du ha det enkelt så köp då av den som lagt ner tid och pengar på att göra det enkelt med var beredd att få betala för det arbete de lagt ner. Har du inte råd, hör du inte till målgruppen hävdar jag fortfarande.

Vad du också missar är att det finns biliga macar som personer med dålig ekonomi kan satsa på och där de kan göra de enkla saker de behöver. De kallas för begagnade maskiner.

Vad jag tror att du vill ha är de tekniskt mest avancerade maskinerna gratis, och tyvärr så kan du inte få det. Lev med det.

/Ola

• Medlem
  • 2002-01-11 17:19

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Adrian B:
[B]Fel. Den billigaste iMacen på Apple Store kostar 10.995 kr. *Det* är en rätt basic dator, men ändå tillräckligt snabbt för större delen av befolkningen (som ändå bara surfar lite och skriver i word).

Den enklaste av dom nya iMacarna (som du syftade på) är faktiskt lite mera än en basic dator. Både till design, ergonomi och prestanda står den ut rätt bra.

Jag skulle vilja påstå att de gamla iMacarna är rätt värdelösa i jämförelse med det mesta. De nya iMacarna ÄR däremot rätt basic:
Platt 15-tums TFT-skärm
700 MHz PowerPC G4
256 K L2-cache
(vid 700 MHz)
128 MB SDRAM-minne
40 GB Ultra ATA-enhet
CD-RW-enhet
NVIDIA GeForce2 MX
10/100BASE-T Ethernet
Internt 56K-modem
Fem inbyggda USB-portar
Två FireWire-portar

Det finns inget speciellt med den datorkonfigurationen. Vad gör den nya iMacen ergonomisk? Designen är subjektiv, så den tänker jag inte kommentera.

Till något helt annat:

Det största problemet Apple har är att övertyga program- och komponenttillverkare att det finns en marknad för OS X. Quark är nog det enda företaget som har en större Mac sida, än PC. Apple försöker nischa sig som en multimedia plattform, men av någon anledning så kan jag inte hitta mer multimediafunktionalitet i X, än i XP. Tvärt om faktiskt.
Apple måste rycka upp operativsystemet, helt enkelt. Huruvida maskinerna är långsamma eller snabba spelar inte så stor roll, men köper man en dator som har ett skräddarsytt operativsystem så borde det inte finnas ett enda problem. ALLT borde fungera hela tiden. Som en stereo, ungefär. Riktigt där är vi inte just nu.

Jag vill inte alls ha de bästa maskinerna gratis. Jag är beredd att betala vad de kostar, för jag har råd med det. Men jag kan inte förstå varför du inte tycker att Apple skall ha några billiga iMacar att sälja till folk som inte har råd???

Apple tjänar MYCKET bra på sina datorer, tro inte något annat.

Och hur många förstagångsköpare som skall hitta en dator till överkomligt pris bryr sig om att en Mac är billigare att äga i längden? Och hur många personer vill köpa begagnade datorer till sig själv eller sin familj?

Nä, Apple måste se till att åtminstone behålla den billigaste CRT iMacen och sälja den snorbilligt. Allt för att skaffa sig nya kunder.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-11 18:23
Citat:

Skapades ursprungligen av: iBib:

Nä, Apple måste se till att åtminstone behålla den billigaste CRT iMacen och sälja den snorbilligt. Allt för att skaffa sig nya kunder.

Men är inte det precis vad de ska göra...

Troligtvis slutar de att sälja CRT modellerna så fort alla TFT är ute på marknaden.

stfm -> Interaktionen Hårdvara- operativsystem är väl ett mindre problem i dagsläget både när det gäller MacOS X Och XP. Windows stora problem ligger i att det är så inkonsekvent och ologiskt.

När det gäller multimediafunktionalitet så skall man skilja på funktionalitet för den grafiska industrin och multimedia för hemanvändaren. För den grafiska industrin skulle jaö bestämt säga att OS X är det starkare kortet och kommer att bli ännu starkare.

1. Fäghantering och bibehållen äkthet i färgerna är mycket bättre i MacOX X än i Win XP, när fler ColorSync program kommer till OS X kommer det att bli ännu bätre.

2. PDF stödet i tian är suveränt för oss som alltid skickar PDFer till tryckeriet, inte felfritt änny men det kommer.

3. Integreringen av Quarts och Quicktime i MacOS X gör att även ytterst små och fiffiga program kan i stort sett alla mina projekt direkt.

4. Automatiseringsmöjligheterna är nu enorma tack vare en mycket bättre integrering av Applescript i OSet och det kan dramatiskt snabba upp arbetsflöden. Snabbt åch lätt är det också.

Sammanfattningsvis måste jag säga efter att ha arbetat nästan ett år paralellt i de tre operativsystemen (OS 9, X och 2000 (nu XP)) att OS X mer och mer framstår som en ensam herre på täppan.

När det gäller multimedia för komsumenter kan jag inte uttala mig eftersom det inte är någonting jag ägnar mig åt.

Ni får ursäkta detta långdragna och ej riktigt relevanta inlägg.

Ni har missat en sak här. Apple har sagt att dom vill ha ALLA marknads andelar.

Tror dom på det själva?

Sen kan folk debattera hur mycket dom vill.
För faktum är att den nya iMaccen är prisvärd, inte billig. Två skillda saker.

Sen när folk väljer dator så har iMaccen ett annat hinder. Den kör inte Windows. Och tro mig, det är ett starkt argument.

Och i valet och kvalet väljer många en ful dator med samma (eller bättre kraft) och en större vanlig klumpig skärm plus Windows för 10 000 kr mindre. Handen på hjärtat, hur många "svenssons" har användning av Firewire i dagsläget?

Att PCs säljer beror på olika saker.

Billigt. (Och jag håller inte med om att PCs skulle ha sämre kvalité, tvärtom så har det hänt oftare att en Mac har pajat ihop, speciellt dom maskiner som kom efter iMaccen)

Windows (Där finns alla spel och allt annat bjäfs som tilltalar "Svensson")

Tillgänglighet (Var kan du klämma på en Mac irl? Var vänder sig "Svensson" om dom får problem med sin Mac?.. Ge oss AppleStore i Sverige!)

Min två €cent

Citat:

syntax_error:
Men om de hade byggt en bil som bara gick på autobahn och var omöjlig att köra på mindre vägar hade de haft en hel del klagomål...

Så du ser på macen på det sättet? Känns ju som om du tycker macen är väldigt begränsad i sina möjligheter i så fall...

Citat:

syntax_error:
Det enda positiva jag sett i macvärlden är os x. Med det ser jag definitivt ett ljus i tunneln - det ser ju ut som windows - fast snyggare...

Så Mac OS 9 är inget att ha? Vad i OS X är det som ser ut som om dom härmat windows?

Citat:

stfm:
Jag skulle vilja påstå att de gamla iMacarna är rätt värdelösa i jämförelse med det mesta.

Att jämföra med andra datorer är ibland fel sätt att tänka. För min pappa vore den gamla iMacen som man kan få för 10.000 kr en dator som skulle räcka för honom i minst 5 år framåt. Det spelar liksom ingen roll att den finns pentium 2,2 GHz samtidigt att jämföra med. Den gamla macen är *allt annat* än värdelös för sitt syfte!!

Citat:

stfm:
Det finns inget speciellt med den datorkonfigurationen. Vad gör den nya iMacen ergonomisk? Designen är subjektiv, så den tänker jag inte kommentera.

Det speciella är väl att du aldrig fått så mycket mac för pengarna tidigare. Du har en processor som nästan är i klass med proffsmodellerna och datorn innehåller det allra mesta du kan behöva redan från början.

Ergonomi syfter förstås på den nya skärmen och hur lätt du kan ställa in höjd och vinkel på den, så att du får just din perfekta *ergonomiska* arbetsställning. Finns ingen annan skärm så är så flexibel.

Om man gillar designen eller inte är förstås subjektivt, men *att* den är designad i en otroligt liten smidig förpackning är inte subjektivt.

En del verkar helt oförstående för att det på nåt sätt skulle vara nåt som kostar och att nån betalar för sånt. Det är nog samma personer så inte för sitt liv kan förstå varför nån köper en Bang & Olufsen-pryl. Deras grejer är ju bra, men inte alls dom bästa, visst tusan kan man få bättre ljud för halva priset från andra tillverkare. Att det sedan finns andra värden som motiverar köpet går inte att förstå.

Nu säger jag inte att man ska likställa B&O och Apple, för tar inte extra betalt för designen, annat än vad de ökade utvecklingskostnaderna och produktionskostnaderna är, den senaste iMacen är nog så billig Apple kunde få den, för att gå runt och göra en vinst också. Men grundpoängen att det finns ett värde i att inte ha en beige fyrkantig låda på sitt skrivbord gäller ändå.

Citat:

stfm:
Huruvida maskinerna är långsamma eller snabba spelar inte så stor roll, men köper man en dator som har ett skräddarsytt operativsystem så borde det inte finnas ett enda problem. ALLT borde fungera hela tiden. Som en stereo, ungefär. Riktigt där är vi inte just nu.

Men komigen nu, berätta gärna vilket operativsystem i denna delen av universum som uppfyller dom kraven? Visst, Microsoft gör ju inte datorerna, så då kan man inte ställa det kravet på dom, men det känns ändå som en utopi att få en dator som fungerar *utan ett enda problem*.

Min dröm är en dator som startar och startar om på 2 sekunder. Men jag kräver det inte av Apple bara därför.

Citat:

iBib:
Apple tjänar MYCKET bra på sina datorer, tro inte något annat.

Räknar du bara med marginalerna på datorerna, eller tar du hänsyns till kostnaderna för forskning och utveckling och allt annat som kostar för ett företag?

Citat:

iBib:
Troligtvis slutar de att sälja CRT modellerna så fort alla TFT är ute på marknaden.

Varför det? Så länge den billigaste nya iMacen kostar dubbelt så mycket så tror jag dom låter den gamla finnas kvar, om inte annat så för att den sålt väldigt bra till skolor (däremot tror jag att iBooken på sikt kommer att ta över i skolförsäjlningen) där priset på de nya iMacarna är alldeles för högt.

Tomas Björklund, ditt inlägg är inte helt orelevant, för det pekar på några av dom fördelar som finns på macplattformen och som gör att man kan, ve och fasa, köpa en dator som inte är det snabbaste på marknaden och inte det billigaste heller.

Personligen ser jag inte det som ett problem att inte varenda kotte kör mac i hela världen, jag kan leva med att vi är i minoritet. Däremot är det ju bra om andelen skulle öka lite så vi lättare attraherar programmerare och programvaruföretag att utveckla för plattformen, så vi inte förlorar viktiga program (och därmed användare som tvingas byta/inte kan välja mac).

• Medlem
  • 2002-01-16 14:07

"Men komigen nu, berätta gärna vilket operativsystem i denna delen av universum som uppfyller dom kraven? Visst, Microsoft gör ju inte datorerna, så då kan man inte ställa det kravet på dom, men det känns ändå som en utopi att få en dator som fungerar *utan ett enda problem*"

De flesta maskiner med inbyggda operativsystem fungerar utan några problem.

Jag skulle vilja hävda att Apple är det företag som har minst resurser av alla som gör operativsystem. Resultatet är att utvecklingen går mycket långsamt och ifall de dessutom behövde göra systemet tillgängligt för flera olika sorters hårdvara, skulle det nog inte gå alls. Apple har dessutom i ganska liten utsträckning utnyttjat att man inte behöver bry sig om standard, Altivec är ett undantag, vilket jag tycker är konstigt. Man kunde bygga in DSP för en hel rad olika funktioner för att snabba upp datorn.

Med full kontroll över alla delar i produktionen borde OS X blivit ett snabbt och högpresterande OS. Det är det inte. Många tycker att det inte gör något, det flyter ju bra på en 733mhz. Men om det hade funkat bra på en 233mhz, så hade det varit ännu bättre på en 733 eller 1000mhz, än det är idag.

Jag tycker att Apple borde skapa en billig dator, så att fler börjar använda Mac och Apple får in mycket pengar att utveckla OS X. Många tycker om att dra referenser till bilar, t ex BMW, när man pratar om Apple. Det är en löjlig jämförelse pga att personen som kör BMW inte bryr sig om hur många andra som använder BMW. Ju färre desto bättre, ifall det spelar någon roll. När det gäller datorer är inte exklusivitet bra. När det gäller mediaformat är inte exklusivitet bra heller (beta och VHS t ex). Du kan sitta på en superdator, men om ingen annan har en likadan är den helt värdelös.

Microsoft hade en helt annan strategi än Apple, nämligen att ha windows på ALLA datorer. Man struntade i hur mycket pengar man tjänade, bara det målet uppfylldes. Jag antar att de tycker sig vara tillräckligt nära målet nu, eftersom man påbörjat fas2. Fas2 är, dels att tjäna löjligt mycket pengar, dels att ta över andra delar av hemmet förutom kontorsdelen. Detta kan i förlängningen förmodligen leda till att man måste hårdboota hela fastigheten, när ugnen i någon lägenhet har löpt amok....

Microsoft bygger på STANDARD-ALIENATION, medan Apple bygger enbart på alienation. Microsoft ansluter sig till en standard, så att användaren som har Windows kan använda det mesta, men passar samtidigt på att bygga ut den så att andra inte kan använda standarden längre (standard-alienation). Det blir jobbigt att inte använda windows, pga att så många andra gör det. Apple däremot har en annan agenda, som bygger på ett mer slutet system, inte lika präglat av standard. Men i de flesta fall måste man ändå anpassa sig i slutändan.

Jag uppskattar design i alla former, men att hävda att Apples datorer är revolutionerande under de snygga lådorna är inte sant. Om det handlade om bilar hade det inte spelat så stor roll, men det gör det när det gäller datorer. Särskilt när man har ett så krävande operativsystem som OS X.

Jag har ingen statistik på hur stor del av mänskligheten som är estetiskt medvetna, men det mesta i världen skvallrar om att det är få. Att bygga datorer som anses snygga, som dessutom kör ett eget operativsystem, borde vara självmord. Det vore en helt anna sak om någon tillverkade lyxiga datorer för wintel (SGI), då de blir ett nischföretag, utan krav på många sålda ex. Hittills har Apple klarat balansgången, men det är väldigt beroende av att de inte tappar marknadsandelar, dvs att man behåller alla sina kunder och ökar i takt med index.

Ja, ja, nu orkar jag inte skriva mer...

Citat:

De flesta maskiner med inbyggda operativsystem fungerar utan några problem.

Bara så länge du inte lägger till någon mer avancerad funktion. Kolla hur bra det går för Nokia, Ericsson och Siemens med sina telefoner och några enklare funktioner. Hux, flux så blir folk galna för att en pryl inte funkar medans de tidigare retade sig någon på något stavfel i någon meny.

Citat:

Jag skulle vilja hävda att Apple är det företag som har minst resurser av alla som gör operativsystem.

Vilka menar du gör Operativsystem och har mer resurser än Apple?

Citat:

Med full kontroll över alla delar i produktionen borde OS X blivit ett snabbt och högpresterande OS. Det är det inte.

Helt sannt. Men det här är första versiionen av OS X. Poängen är väl att det blir ett snabbt och högpresterande OS?

Citat:

När det gäller mediaformat är inte exklusivitet bra heller (beta och VHS t ex). Du kan sitta på en superdator, men om ingen annan har en likadan är den helt värdelös.

Jag tror du missar lite om du bara tänker på mediaformat när du tänker på datorer, en mycket större del är ju om användaren kan utföra de uppgifter som hon vill (redigera film, kolla på DVD, räkna, skriva osv) utan problem. Apple levererar en maskin som klarar alla dessa delar utan att du behöver installera ett enda program. Allt finns redan i maskinen när du öppnar kartongen. BTW vilka mediaformat menar du att man inte klarar av på Mac?

Citat:

Jag uppskattar design i alla former,

Jag förmodar att du skrev fel. Om du uppskattar all design så uppskattar du ingen design eftersom du då inte har någon smak vilket är ganska grundläggande för att kunna uppskatta design.

Citat:

Jag har ingen statistik på hur stor del av mänskligheten som är estetiskt medvetna, men det mesta i världen skvallrar om att det är få.

Alla människor älskar vackra former, färger, ljus, rörelser, ytor, lukter, smak och ljud. Det är så vi väljer många grundläggande saker i livet. Om du sedan tycker att Marilyn Manson är vacker och jag tycker Marilyn Monroe är vacker är en annan sak.

• Medlem
  • 2002-01-17 11:46
Citat:

Vilka menar du gör Operativsystem och har mer resurser än Apple?

Microsoft (du vet, den onde) och linuxvärlden. Lunux har ju inga samlade resurser, men dock. Apple använder ju också open-source, men man får vänta och se vad som händer där.

Citat:

Helt sannt. Men det här är första versiionen av OS X. Poängen är väl att det blir ett snabbt och högpresterande OS?

Vad poängen är kan jag inte uttala mig om. Även om det är första versionen, så har de tåtat med det väldigt länge. Ända sedan Jobs kom tillbaka.

Citat:

Jag tror du missar lite om du bara tänker på mediaformat när du tänker på datorer, en mycket större del är ju om användaren kan utföra de uppgifter som hon vill (redigera film, kolla på DVD, räkna, skriva osv) utan problem. Apple levererar en maskin som klarar alla dessa delar utan att du behöver installera ett enda program. Allt finns redan i maskinen när du öppnar kartongen. BTW vilka mediaformat menar du att man inte klarar av på Mac?

Jag tror du missat lite vad jag refererade till. VHS och BETA återfinns som standard i videovärlden, inte datorvärlden. Utöver det, så pratar jag hypotetiskt om vad som kan hända om Apple blir för exklusivt. Inte direkt om hur förhållandet är idag.

Citat:

Jag förmodar att du skrev fel. Om du uppskattar all design så uppskattar du ingen design eftersom du då inte har någon smak vilket är ganska grundläggande för att kunna uppskatta design.

Jag förmodar att herr THEVIL väljer att missförstå mig.

Citat:

Alla människor älskar vackra former, färger, ljus, rörelser, ytor, lukter, smak och ljud. Det är så vi väljer många grundläggande saker i livet. Om du sedan tycker att Marilyn Manson är vacker och jag tycker Marilyn Monroe är vacker är en annan sak.

Om du säger att det är så, så är det väl så. Jag tycker mig dock märka att väldigt få saker är utformade med de målen. Kanske en smakfråga?

Citat:

quote:Adrian B
--------------------------------------------------------------------------------
syntax_error:
Men om de hade byggt en bil som bara gick på autobahn och var omöjlig att köra på mindre vägar hade de haft en hel del klagomål...
--------------------------------------------------------------------------------

Så du ser på macen på det sättet? Känns ju som om du tycker macen är väldigt begränsad i sina möjligheter i så fall...

Tja... om man utvecklar min iknelse lite så kan man väl säga så här.
Jag skulle aldrig köpa en bil som det inte gick att sätta andra däck på än originalen - eller - som bara gick att köra på bensin från tillverkaren som bara har mackar på ett par ställen...

Blev det begripligare?

För mig känns det inte som om Mac - OS 9 - OS X har några begränsningar förutom i att programvaror allt som oftast har funnits tillgängliga snabbare och varit stabilare till PC. Exempelvis Dreamweaver, Fireworks, ALLA WEBBLÄSARE är några program som jag absolut hellre kör på min pc eftersom det funkar mycket bättre.

OM man sätter sig in i 71% av marknadens krav (Svensson-svensson) så ser de inte problematiken på samma sätt som oss. De vill spela, surfa och köra lite annat smått och gott och då finns det bara ett alternativ. Ungdomar som jag träffar vet knappt vad mac är för något och har den förutfattade meningen att det är på väg att dö ut - något som jag inte håller med om alls...

JAG ÄLSKAR MAC - fast inte alltid...

Citat:

quote:Adrian B
syntax_error:

Så Mac OS 9 är inget att ha? Vad i OS X är det som ser ut som om dom härmat windows?

Ok... jag förutsätter med denna kommentar att du aldrig rört en PC.
Om du inte ser likheterna så kan du heller inte se skillnaderna.

Mac os 9 är BRA - Mac os X är BÄTTRE
De flesta apps kör jag idag på OS 9, classic-mode eller som system.
vad som är positivt idag är att när jag visar min mac för besökare idag frågar de vilken version av Windows jag kör - Är det en ny ???
- Nej det är en Mac
- Åh fan, vad fräckt, får jag testa lite

Dessa har efter några minuter ofta sagt att de skulle vilja ha en sån maskin. Deras snabbaste fråga har givetvis varit - hur kopplar jag in den i nätverket då? Funkar det direkt ??
Nej... hade svaret varit för ett halvår sedan - du MÅSTE KÖPA TILL PROGRAMVARA som inte följer med som simulerar och som funkar hyfsat - ibland..
Nu är svaret enkelt - det är bara att kopla in och välja server...

Tja... egentligen tyckte jag nog inte att jag varit så luddig tidiogare men hoppas att jag rett ut mina tankegångar för dig och andra Adrian B.

Puss & Kram allihopa

Bevaka tråden