Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera "DVD-spelare" utan inbyggd DVD-spelare?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-10 02:02

Min flickvän har precis införskaffat en begagnad eMac och den har ingen dvd-spelare, endast en cd-rw-enhet. Dock sitter hon med en extern dvd-brännare som funkar alldeles utmärkt att både spela upp och bränna med på Mac. Dock: hur får man tag i mjukvaran "Apple dvd-spelare" utan att ha en inbyggd dvd-enhet? Enligt hjälpvisningarna så installeras inte mjukvaran om man inte har hårdvaran. Det måste väl gå att komma runt, eller? Lite fjantigt av Apple att inte låta en få välja själv...

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-10 09:23

Jg får väl snällt kika vidare efter en tidigare version eftersom denna som det länkas till bara funkar med Tiger. Emacen har dessvärre Panther.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-10 12:44

Detta är ju verkligen irriterande! Jag har precis gjort en nyinstallation av Panther och under Systeminställningar så står det klart och tydligt att åtgärden när man kör in en film-dvd-skiva skall vara att öppna Apple Dvd-spelare. Dock har där INTE installerats någon sådan spelare. Jag slänger glatt in en film-skiva i den externa dvd-brännaren och den dyker upp på skrivbordet. Som sagt: ingen spelare öppnas.

Mycket irriterande att mjukvaran för att spela upp dvd-filmer inte installeras om man inte har en intern dvd-spelare. har inte Apple hört talas om Firewire???

Och, jo, jag vet att VLC finns. fast nu har det blivit en principsak! Hur hittar jag mjukvaran Apple Dvd-spelare att ladda hem - till 10.3?

Alla förslag och kommentarer välkomnas å det varmaste.

Sen kan ni ju alltid använda VLC för att slippa region-tramset.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-10 12:21

Jaha! Använd Pacifist istället, plocka fram ur och installera från Panther-skivan eller från 10.3.9-uppdateringen om du vill ha den senaste versionen.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12743

http://www.apple.com/support/downloads/macosxcombinedupdate1039.html

Senast redigerat 2005-06-10 12:35
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-10 12:44
Ursprungligen av Macus:

Jaha! Använd Pacifist istället, plocka fram ur och installera från Panther-skivan eller från 10.3.9-uppdateringen om du vill ha den senaste versionen.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12743

http://www.apple.com/support/downloads/macosxcombinedupdate1039.html

Såg ditt inlägg först nu. Ska testa. Tackar!

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-10 13:08

Nix, det gick ju inte så bra...Jag lyckades installera DVD-player med hjälp av Pacifist, men då en skiva matas in och DVD-Player börjar öppnas blir det ett felmeddelande: "There was an initialization error. A valid DVD drive could not be found [-70012]".

Kan man verkligen inte ladda hem programmet någonstans? Helt lagligt, utan knussel och knepiga omvägar?

Tillägg: felmeddelandet blir detsamma då jag testar att endast köra igång programmet med ett dubbelklick.

Senast redigerat 2005-06-10 13:26
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-10 16:32

Testa om det går bättre efter att du har installerat Patchburn!

www.patchburn.de

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-13 14:39
Ursprungligen av Macus:

Testa om det går bättre efter att du har installerat Patchburn!

www.patchburn.de

Nix-pix! Patchburn hävdar att den inte behöver installera något på min burk eftersom både den interna cd-brännaren och den externa dvd-brännaren redan stöds av Apple (det kan tilläggas att den externa dvd-brännaren från början suttit i en iMac G4 och har t.o.m. en Apple-logga upptill...). Jag testade att än en gång installera "Dvd-player" från installations-cd, men i den uppdatering till 10.3.9 som finns att ladda hem från Apple (den du länkar till högre upp) finns ingen uppdatering att installera! Men: när jag väl installerat mjukvaran "Dvd-player" från Panther-cd:n så finns det i program-mappen, men funkar som vanligt inte (samma felmeddelande som sist). Programmet tycks sakna drivrutiner (!!!). Hur snurrigt är detta egentligen? Jag ÄGER ju ett exemplar av Panther och programmet finns ju bevisligen på installations-cd:n - varför i h-----e låter inte Apple mig installera vad jag vill????

Ursprungligen av PJW:

Nix-pix! Patchburn hävdar att den inte behöver installera något på min burk eftersom både den interna cd-brännaren och den externa dvd-brännaren redan stöds av Apple (det kan tilläggas att den externa dvd-brännaren från början suttit i en iMac G4 och har t.o.m. en Apple-logga upptill...). Jag testade att än en gång installera "Dvd-player" från installations-cd, men i den uppdatering till 10.3.9 som finns att ladda hem från Apple (den du länkar till högre upp) finns ingen uppdatering att installera! Men: när jag väl installerat mjukvaran "Dvd-player" från Panther-cd:n så finns det i program-mappen, men funkar som vanligt inte (samma felmeddelande som sist). Programmet tycks sakna drivrutiner (!!!). Hur snurrigt är detta egentligen? Jag ÄGER ju ett exemplar av Panther och programmet finns ju bevisligen på installations-cd:n - varför i h-----e låter inte Apple mig installera vad jag vill????

testa och låta enheterna byta plats

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-14 11:11

Det är nog det enda raka. Här har du en beskrivning:
http://www.wilko.com/emac/

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-14 12:42
Ursprungligen av Macus:

Det är nog det enda raka. Här har du en beskrivning:
http://www.wilko.com/emac/

Jösses! Det var lite detta jag ville undvika...Ett annat alternativ vore kanske att installera om systemet på en dator med inbyggd dvd-drive och sen flytta hela klabbet till emacen.

Ultrabökigt. Är det inte bara att kopiera över programmet från en dator med Panther-installation? Paketet är inte mer än 3,4 MB zippat och klart (annars 13,8 MB). Jag kör Panther 10.3.9 på en G5. Jag kan mejla över det - säg till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 13:21

Det ska gå att ladda ned version 4.0 av DVD Player från Apples supportsida. Men de verkar ha tagit bort just den versionen av nån konstig anledning ... Man kan hitta v2, v3 och v4.6, men inte just v4.0 ...
På Versiontracker kan man välja att ladda ned äldre versioner av program än de senaste, men när man väljer v4.0 av DVD Player blir man vidareskickad till Apples sida för att ladda ned 4.6 ...

Men det är klart att man inte ska behöva plocka isär datorn för att kunna installera DVD-spelare. Det är ju bara att kopiera av någon. Kanske testa en sökning med något fildelningsprogram som Acquisition också? Det är inte olagligt eftersom du ju redan har en ägd kopia av programmet, som du bara inte kommer åt.

En uppgradering till Mac OS X 10.4 kan jag också rekommendera – det är värt att göra den uppgraderingen ändå eftersom det finns många nya användbara funktioner där. Och då kan du ju hur enkelt som helst ladda ner DVD-spelare 4.6 också.

1
Bevaka tråden