Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svag AirPort-mottagning i 12" PBG4/867? Trasig???

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha gått över till AirPort i huset har jag problem med att fånga nätet med min PB. Tre andra datorer (första vita iBooken, en iBook från i vintras och en ny "allt-i-ett"-G5:a) går bra överallt - en ser t.o.m. grannens nät. Men min PB fixar inte att fånga signalen 5-10 m från min D-Link station, inte heller nästan rakt under, fast en våning ner! Nya widgeten "Air Traffic Control" visar inte heller några nät. Börjar nu också förstå en del konstiga fel när jag tidigare försökt koppla till andra öppna nät...

Defekt antenn-funktion i PB12"? Har sett på nätet nåt om att TitanPB skall ha dålig mottagning - gäller detta även min 12"-modell? Kan man felsöka datorn m.a.p. detta? Har sett i ett forum om externa antenner för 15" - finns sådana för PB12"? Känns ju trots allt konstigt att börja med extra antenner på D-Linken när tre andra datorer funkar utmärkt!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-12 12:12

din 12" är en såkallad aluPB en vars skal är av aluminium. Dessa har antennerna bättre plaserade än på en Tianum PB. Däremot har jag läst om fall där sladden som kopplar antennerna till kortet eller Moderkortet antar jag. Har suttit lösa. Det kan ju vara ett sådant problem. Kommer inte dock ihåg vilken dator modell som hade detta.

Ursprungligen av juanito:

din 12" är en såkallad aluPB en vars skal är av aluminium. Dessa har antennerna bättre plaserade än på en Tianum PB. Däremot har jag läst om fall där sladden som kopplar antennerna till kortet eller Moderkortet antar jag. Har suttit lösa. Det kan ju vara ett sådant problem. Kommer inte dock ihåg vilken dator modell som hade detta.

Ja, jag hade den funderingen också - men så här ur det egna minnet har jag för mig att det bara var en enda sladd som skulle kopplas när jag satte in kortet, och i så fall borde väl inte kortet funka när man är nära (men det var kring 1,5 år sen; mycket mer än sladdar har trillat ur den FIFO-buffert som är människans minne ) Jag skall peta och kolla i detta!

En god vän hade samma bekymmer.
Airportkortet byttes, gick på garanti. Fungerade sedan finfint.

Slutrapport "svag mottagning..."!

Som alltid - back to basics! Efter att ha petat i sladden (ja, finns bara en) fick jag på tredje försöket fart på kommunikationen. Slutsatsen blir att det antingen är glapp eller också svårt att få anslutning i kontakten mellan antennsladd och AP-kortet - kanske v.b. kan lösas med ett mikro-inlägg av plast mellan baksidan av kontakten och "insidan" på locket som man viker som skydd mellan sloten och batterifacket. Att det hela fungerade nära D-Linken måste ju ha varit att signalen dundrat direkt in på AP-kortet.

Det här inlägget blev ju en sorts hårdvarans RTFM, men är väl användbart för den som sitter där och letar efter ett trådlöst nätverk som inte dyker upp, men som inte har några andra datorer att jämföra med...

Har du noterat att kontakten på antennsladden ska hela vägen in mot kortet? Jag gick länge och svor över hur usel mottagningen på min iBook var. Detta innan jag insett att kontaktens fyrkantiga del ska in mot kortet. Det krävdes mer kraft än vad jag tyckte var rimligt men nu sitter den ju som berget förstås...

MVH

Rickard

Fullt möjligt - jag tycker den sitter litet vickigt, men man drar sig ju för att lägga på alltför mycket kraft med så små prylar... (Man kanske ändå ska ta till ljudteknikerns valspråk - "vilja, våld och vaselin"...?)

Det var inte möjligt att få den på plats med fingertoppen utan jag var tvungen att använda nåt litet plastverktyg. Det var som sagt mer kraft än vad jag uppfattade som rimligt som behövdes...

MVH

Rickard

Det var länge sedan denna tråd var aktiv, men jag gör ett försök:

Jag har problem med mottagningen på min PowerBook 15" (sista modellen innan MacBookPro).
Det är okej täckning, men det är aldrig lika bra som för andra med bärbara macintosh eller pc-datorer.
Jag har nu äntligen lämnat in burken på garanti, men undrar vad jag skall säga om de säger att det inte är något fel. (blir jag t.ex. skyldig att betala felsökningen eftersom att inget garantifel påträffats?)

Frågan formuleras kanske enklare:
Är det generellt bra mottagning på en apple bärbar jämfört med vanliga bärbara pc-datorer (med inbyggt eller externt nätverk)? Skall jag ge mig och inse att airport är kasst om de säger att det inte finns något fel, eller skall jag stå på mig och hävda att jag har rätt???

Tacksam för svar!!!

Mvh
Oskar

Sen mina förra inlägg har jag hört om problemet även hos PB15"-kompisar. Min erfarenhet är nu att kontakten till kortet kan vara TRÖG (ibland MYCKET trög!). Jag har mer än en gång trott att att en kontakt suttit bra i läge, men efter ett kraftigt tryck så poppar den in c:a 0.5 mm ytterligare. Den verkar således ha 'superpassning' (bra för att undvika glapp!) och i värsta fall krävs kanske ngn sorts fiffigt verktyg (eget i verktygslådan eller inköpt). Har du din hos en verkstad borde de ju hitta detta lätt (passa dig således för saltad räkning, även om det är svårt att efteråt bevisa att det var just glapp som var felet...).

Min och andra PB15" som varit svaga mot nätet har efter detta inga som helst problem med AirPort eller andra trådlösa nät - de fångar snällt upp även svaga nät i omgivningarna.

Fingrarna gick fortare än huvet...;

"Min PB12"och andras PB12/15" som varit svaga mot nätet..."

skulle det stå på slutet! Sorry!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-08-22 21:03

Hej!
Fick samma problem med min PB 15 alu (inköpt i juni 2005), det går mycket trögre att surfa än tidigare. Sitter med min iMac20" (sista G5:an innan Intel) och Powerbooken ca 8m ifrån routern och surfar till samma sidor med båda - det går mycket fortare med iMacen. Vanlig Airport, trådlöst hemmanätverk med de här två Macarna och en PC, Topcom router.

Mitt skrivbord är 2 m från routern och där är PB OK, jag upplever att det går lika fort på båda Macarna. Jag misstänker ändå att det är själva kortet i PBn som strular och "orkar" inte fånga signalen från lite avstånd.

Ni pratade om att man skulle kolla sladden från airportkortet till logickortet... finns det någon lathund i hur man kommer åt dem? Har aldrig öppnat min PB, den var på service en gång då de bytte ut logickortet, men jag vågade aldrig öppna den själv. Jag har för mig att det finns någon sajt där man kan se på lathundar i bild (steg för steg) för hårddisksbyte och en massa annat..

Tack på förhand!

Har inte min PB12" framför näsan just nu, så jag kan inte ge en stegvis beskrivning, men på PB12" är lätt att "bara kolla litet" (ngn annan kanske kan ge detaljer för PB15") - på 12:an vänder du på datorn, tar bort batteriet och du kommer att se facket där kortet sitter. Du ser också kontakten (fyrkantig "kropp" och runt "stift") - det är den som, åtminstone på PB12", behöver ett rejält tryck för att gå i botten. Jag gissar att du inte heller på PB15" behöver in på insidan, under tabgentbord el.dyl, men det vet säkert ngn annan i forumet.

Finns ju även andra möjligheter till dålig mottagning; t.ex. betongväggar, plåttak eller annat mer eller mindre "skärmande" saker mellan dator och router - jfr dålig mobilmottagning "fläckvis" i en del lokaler. Pröva dessutom med/utan "störningskompensation" påslagen i inställningarna - detta kan sega ner hastigheten och i vissa lägen faktiskt (enligt Apples egna uppgifter om jag minns rätt) försämra mottagningen.

1
Bevaka tråden