Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa externt ljudkort till Mac mini?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Jag är ny här på forumet, och tycker det verkar som ett ypperligt forum för mig som nybliven Mac-användare.

Sitter på en Mac Mini(1,25 modellen) och är intresserad av att skapa lite musik så jag tänktel koppla in gitarr/bas för att mixa i Garageband.
Min fråga är, vilket ljudkort bör inhandlas?
Vill helst inte slänga ut allt för mycket pengar...runt en 2-3 lapp kanske, men vill ju samtidigt inte ha nå skitprylar. Nån som har erfarenhet av vad som borde passa mig?

/Kalle

  • Oregistrerad
  • 2005-06-13 00:38

M-Audios Audiophile är ju en klassiker i sammanhanget. Välj Firewire om du vill kunna lyssna på mixar med effekter och sånt, har du lägre krav välj USB-varianten. Tänk efter om du behöver och vill ha inbyggda mikpreamps eller vill ha separata såna. (Eller kanske inte behöver såna alls)

Finns även varianter från ESI, Edirol, Tascam m.fl. Kolla in Thomann.de för bra priser.

Ursprungligen av petsematary:

Välj Firewire om du vill kunna lyssna på mixar med effekter och sånt, har du lägre krav välj USB-varianten.

Jag kanske missuppfattar ovanstående citat, men varför skulle "mixar med effekter" fungera bättre på en FireWire-variant kontra en USB?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-22 16:37
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag kanske missuppfattar ovanstående citat, men varför skulle "mixar med effekter" fungera bättre på en FireWire-variant kontra en USB?

Jag trot att det petsematary menar är effekter man lyssnar på i realtid på ingången, detta kräver ju
låg latency (64-128) samples, enligt mig, för att inte upplevas som konstigt. Kanske är firewire bättre/stabilare på att föra över data med liten bufferstorlek.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-13 09:39

Digidesign MBox!

Håller med om att m-audio gör bra ljudkort i budgetklass. Mbox från digidesign är också bra och då får du även ett ypperligt program i form av Protools LE, den har även bra preampar.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-19 02:01

Jag tycker personligen Mbox är helt okej, dock är den lite mer kostsam än de jag föreslog eftersom programvaran kostar också. Preampsen i Mbox tycker jag dock är överskattade. Focusrite hit och Focusrite dit, det spelar ingen roll. De är rätt kassa.
Men burken som sådan är helt okej. Dock klarar den inte inspelning i 24bit 96KHz vilket jag tycker är en brist som är alltför stor för att Mboxen ska vara ett alternativ att seriöst överväga.

Ursprungligen av petsematary:

Jag tycker personligen Mbox är helt okej, dock är den lite mer kostsam än de jag föreslog eftersom programvaran kostar också. Preampsen i Mbox tycker jag dock är överskattade. Focusrite hit och Focusrite dit, det spelar ingen roll. De är rätt kassa.

Kassa är knappast mikingångarna i Mbox och 24 bitars inspelning i 96 Khz är rätt överskattat, kvaliten på AD/DA omvandlarna har ofta större betydelse för upplevd ljudkvalité än samplingsfrekvens och bitdjup.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-19 11:22

Därför att överföringen på Firewire är snabbare och om du lyssnar med mycket realtidseffekter och sånt, hinner inte USB med att spela upp det.

jazzper: då tycker vi olika. Många tycker dock som jag i den frågan. Ang. samplingsfrekvens har du rätt på vissa sätt men vad är det som säger att konverteringen i Mboxen är så jäkla bra då?

Ursprungligen av petsematary:

Därför att överföringen på Firewire är snabbare och om du lyssnar med mycket realtidseffekter och sånt, hinner inte USB med att spela upp det.

Nu är inte jag expert på detta med ljudkort, så rätta mig om jag har fel.
Mängden data som skickas till ljudkortets AD/DA-omvandlare lär väl vara exakt lika stor oavsett om jag har 54 effekter på eller 0? Datorns processor står väl för uträkningarna "hur det ska låta" och skickar en jämn datamängd till ljudkortes AD/DA-omvandlare Det är väl endast ifall ljudkortet har flera in och utgångar eller har någon inbyggd DSP-processing som större bandbredd krävs än USB.

Eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 23:53
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Nu är inte jag expert på detta med ljudkort, så rätta mig om jag har fel.
Mängden data som skickas till ljudkortets AD/DA-omvandlare lär väl vara exakt lika stor oavsett om jag har 54 effekter på eller 0? Datorns processor står väl för uträkningarna "hur det ska låta" och skickar en jämn datamängd till ljudkortes AD/DA-omvandlare Det är väl endast ifall ljudkortet har flera in och utgångar eller har någon inbyggd DSP-processing som större bandbredd krävs än USB.

Eller?

Jag är nog lika förvirrad som du Martin, men jag har hört att skillnaden mellan FW och USB inte bara gäller eventuell bandbredd, utan att de två olika protokollen skickar sina data på olika sätt, och då har det tidigare gjorts gällande att FW protokollet skulle vara att föredra. Jag vet inte varför, men USB har alltid låtit lite "EPA" i mina öron.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-21 08:57

Firewire är väl lite "snällare" mot processorn (okej, nu snackar jag om nått jag inte har koll på, men jag har läst det i åtskilliga artiklar...), dvs att USB tynger ner proc. en aning. Köpte ett M-AUDIO FireWire Audiophile igår och är här hittils mycket nöjd. Supereasy installation och allt funkar perfa. Snygg är den också.

// t.

  • Avstängd
  • 2005-06-19 16:09

Petsy är ute och cyklar som vanligt verkar det.…det är självklart så det inte spelar nån roll hur mycket fx man har på om man bara kör ut allt genom en stereoutgång.....vill man däremot pytsa ut vissa saker på flera utgångar är det en annan femma.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 09:22

Den STORA grejjen med MBox är just kombinationen med programvaran ProTools LE.
Men nu kan man ju använda vissa M-Audio-kort med PT LE också så det finns MÅNGA möjligheter att hitta en bra lösning.

http://www.m-audio.com/products/en_us/ProToolsMPowered-main.html

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-06-21 09:42

jag hade valt MBox... håller i alla väder, och micpreamparna är INTE överskattade enligt mig och många

//Filip

Det finns en väldigt fint ljudkort från Presonus som heter Firebox som oxå är otroligt bra... Och så slipper du ProTools LE och kan köra Logic

För övrigt så ägs M-Audio av Avid som i sin tur äger ProTools. M-Audio burkarna fungerar oxå med PT nuförtiden, Det är bara att gå in på hemsidan och läsa lite :). Mboxen är även i min mening överskattad det finns bättre alternativ... Kör du dessutom Mac så är faktiskt FW att föredra!

Senast redigerat 2005-06-21 12:11
Ursprungligen av EricBradley:

Det finns en väldigt fint ljudkort från Presonus som heter Firebox som oxå är otroligt bra... Och så slipper du ProTools LE och kan köra Logic

För övrigt så ägs M-Audio av Avid som i sin tur äger ProTools. M-Audio burkarna fungerar oxå med PT nuförtiden, Det är bara att gå in på hemsidan och läsa lite :). Mboxen är även i min mening överskattad det finns bättre alternativ... Kör du dessutom Mac så är faktiskt FW att föredra!

Vad gick den där skönheten på då?

Ursprungligen av karlanal:

Vad gick den där skönheten på då?

Listpriset ligger på ca 4500kr

  • Oregistrerad
  • 2005-06-22 22:32

Fred!, Det är exakt det jag menar, ja.

"Ute och cyklar som vanligt", där kom kvällens garv.

Olika ljudkort är ju olika snabba på att skyffla data in/ut och det kan påverkan latencyn(fördröjningen) om man vill lyssna med effekter påd et man spelar in. Kan nog också tänka mig att firewire-ljudkort har bättre latency-världen än USB på Mac... men det skiljer nog mer från ljudkort till ljudkort. Det flesta moderna ljudkort har idag en latency som är fullt godtagbar för att lyssna i realtid. Det beror ju också på hur tungt arrangemanget är i övrigt i ljudprogrammet.

Kan ni rekomendera något externt ljudkort som har ingångar för 5.1-ljud, som är semiprofessionellt (dvs, jag vill kunna mecka lite med musik, ska ha en del in/utgångar för inkoppling av MIDI-instrument) och som kostar max 2000 pix? Jag har kikat på M-audios grejer lite, men jag vet inte vad jag bör välja..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-07-30 01:11

hmmmm... jag kollat runt i 2 dar nu efter ett bra firewire ljudkort,min slutsasts är att presonus firebox (4500 kr) är mest prisvärt men om du vill lira in trummor och sånt alltså en massa mickar.Så är det presonus firepod (6995 kr) som är grejen,finns även ett kort från motu som heter traveler som är kalas men kostar tyvärr runt 10 000..mycke slantar. annars så verkar det enda alternativet vara m-audio 410........hmmm svårt, har inte använt nåt av dom, jag funderar är det nån som har kört med m-audio 410...

jag fastnade för det för att den har 2 hörlursutgångar...väldigt behändigt ..mvh xon

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-09-02 18:12

ville bara varna ni ljudkortköpare.......jag köpte ett m-audio 410 men fick lämna tillbax det, skaffade mig presonus firebox istället...vilket himla plastigt ripp rapp m-audio 410 var, rattarna glappade och lixom slirade på spaken dom satt på samnt så gick det bara att andvända två ingångar på det..när man pluggade in på baksidan så kopplades dom två micingångarna på framsidan ur......hahahahaha vilket skämt....sen ljudet var dovt och luddigt...när jag fick presonus kortet så vart det som jag tog bort en handduk ifrån mina monitorer, (ett par aktiva event studio 6 pro)...så lägg på en extra lax oxh köp presonus firebox vilket kalas kort.. och ni som är intresserad så får man med cubase le oxå, själv har jag logic nu....
lycka till med musiken alla glada människor

tack the phox

Ursprungligen av xon:

.när jag fick presonus kortet så vart det som jag tog bort en handduk ifrån mina monitorer

En stor fördel med presonusen är just detta!
DA omvandlarna i detta kort håller högre klass än dom i t ex M-audios. Detta gör din lyssning blir avsevärt mycket bättre vad du än lyssnar på.

Om man är intresserad av externa ljudkort tycker jag man kan ta sig en titt på just Presonus i budgetklassen, MOTU och RME i mellan och Apogee och MetricHalo lite ovanför dessa!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-03 12:26
Ursprungligen av EricBradley:

MOTU och RME i mellan och Apogee och MetricHalo lite ovanför dessa!

ljudmässigt måste jag tyvärr säga att Motus 828 (både mk1 & mkII) inte har en chans mot presonus heller. De andra har jag tyvärr inte lyssnat på. (Har dock läst att om man vill ha låg latency är RMEn outstanding).

Ursprungligen av DaPhox:

ljudmässigt måste jag tyvärr säga att Motus 828 (både mk1 & mkII) inte har en chans mot presonus heller. De andra har jag tyvärr inte lyssnat på. (Har dock läst att om man vill ha låg latency är RMEn outstanding).

För att få bra AD/DA omvandlare från MOTU så måste man nog upp till HD 192an. Jag vet inte hur deras senaste traveller låter men du har helt rätt i att Presonusen låter bättre än 828an.
Jag äger själv en RME Fireface och dess omvandlare låter riktigt bra.
När det gäller latency så är det hos hos MOTU, RME, MH och även fireboxen möjligt att använda sk "zero latency" vid inspelning då dessa har en inbyggd digitalmixer.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-03 16:04
Ursprungligen av EricBradley:

Jag äger själv en RME Fireface och dess omvandlare låter riktigt bra.
När det gäller latency så är det hos hos MOTU, RME, MH och även fireboxen möjligt att använda sk "zero latency" vid inspelning då dessa har en inbyggd digitalmixer.

lite avis :). tänkte mest på latencyn för VSTi's...

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-09-16 04:37

Vill bara ödmjukt invända en del mot kritiken av FW 410. Mitt exemplar fungerar strålande, inga som helst problem med drivrutiner (kör dock inte Tiger, utan OSX 10.3 på en PB G4 1,25 GHz) och bra ljudkvalitet. Visst är rattarna kanske inte i toppklass, men givet prisnivån är också byggkvaliteten mer än OK för amatörbruk. Två kanaler in (och det är helt rätt att man får välja mellan signal eller mic-ingångarna) endast som sagt, men något annat har heller aldrig utlovats, och det räcker ju i princip alltid för en "solo" hemma-inspelare.

Som ytterligare alternativ finns väl också det nyare och billigare FW Solo-ljudkortet från M-Audio, men detta har jag inte testat.

Är inte den stora skillnaden mellan FW och USB att USB kräver en host? Är det därför den tynger ner processorn?
En sjysst men billig hörlursförstärkare kan man ju bygga av ett gammalt kasettdäck som det finns gratis att få hos prylgalna svågrar och så...
Efter det man har läst här verkar ju fireboxen som det bästa alternativet, kan man få lite spontana intryck från nån som är positiv till 410:an, EFTER det att ni använt det?
Det verkar som att alla gillar det på pappret(jag med) men hur funkar det i praktiken?

Ursprungligen av Martin Wijk:

Är inte den stora skillnaden mellan FW och USB att USB kräver en host?

Nej, det finns även FW-ljudkort som kräver en host (t ex M-audio FW 410). Jag skulle påstå att skillnaden ligger i hastigheten och stabiliteten på överföringen. (med stabilitet menar jag att bandbredden för USB varierar - det gör den inte för FW)

Ursprungligen av Martin Wijk:

Efter det man har läst här verkar ju fireboxen som det bästa alternativet, kan man få lite spontana intryck från nån som är positiv till 410:an, EFTER det att ni använt det?

Nej, inga spontana positiva intryck av 410:an för min del. Jag har använt ett sådant i 1,5 år nu och är ganska missnöjd med mitt (även om jag inte är fullt lika kritisk som xon). Jag tycker iofs att ljudkvalitén är ok men byggkvaliteten och drivarna är usla (och jag har aldrig fått mitt att fungera med Tiger så det blir till att använda 10.3.9 när jag ska spela in..)

Presonus firebox verkar bra. Ett par andra alternativ kan vara ESI Quatafire 610 och Edirol FA-66.

Bevaka tråden