Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har inga rättigheter i roten på HD:n fast jag är administratör

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-03-06 20:54

Jag har kört OS X i ett par månader, men på sistone har jag fått problem att få rättigheter i roten på hårddisken.
Ägare "system" , grupp "unknown" står det när jag visar info om disken.
När jag ska installera applikationer som vill lägga mappar i roten på disken så avbryts installationen p g a att jag inte har tillräcklig behörighet, men jag erbjuds å andra sidan inte heller att ange admin-lösenordet eller liknande.
Jag har installerat flera användare på datorn, och har på en par ställen begränsat åtkomsten så att endast ägaren av filer och mappar kan läsa och ändra, dock ej i roten.
Om jag kör Xfiles och liknande så tillåts jag inte ändra behörighetsnvåerna på diskens rot.

Hur återtar jag kontrollen över min hårddisk?

• Oregistrerad
  • 2002-03-06 21:05

Hm.. Det är kanske så att du råkat radera din admingrupp?

Knalla in i NetInfo Manager och sedan in i katalogen "groups". Kolla så att du har en grupp som heter "admin" där. Om du inte har det, skapa en och ange följande attribut:
passwd: *
name: admin
gid: 80
users: username (ditt förkortade användarnamn, jag har tex ´patrikl´)

Annars kanske det går att logga in som användaren root och sedan sätta rättigheterna på din OSX partition till:
Ägare: System
och
Grupp: Admin

Om inte det fungerar kan du testa (i Terminalen):
sudo chown system.admin /

Så hade jag iaf gjort om det inte fungerat. Notera att jag inte tar något som helst ansvar för om det går åt *****

//Patrik

Liten kompletering efter att jag först inte viste hur jag loggade in som "root". Jag öppnade "NetInfo Manager" som ligger i mappen "Utilities" och tilldelade root ett lösenord. (där fanns följande användare: root, ollejons). Vad jag fattade så hade "root" inget lösenord... fast jag kanske har fel där och att det egentligen är samma som för mitt vanliga inlogg. Stängde sedan "NetInfo Manager" och öppnade "System Preferences", där valde jag ikonen för "Inloggning" och fliken "Inloggningsfönster" - kryssade där för "Visa andra användare i listan över närverksanvändare". Nu får jag vid omstart möjlighet att fylla i användar-id´t "root" som ytterligare ett användar-id samt det lösenord som jag angav i "NetInfo Manager". Numera kan jag då kasta sådant som t.ex installerats högre upp än mappen "Applications".

1
Bevaka tråden