Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Import av musik till Garageband mm

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För ett par dagar sedan skulle jag redigera en egen konsert som jag hade fått på CD, dock utan spårmarkeringar och med mycket mellansnack. Jag ville då importera musiken till Garageband direkt från skivan, men jag lyckades inte. Jag fick istället kopiera musiken i realtid med hjälp av en extern CD-spelare och line in-ingången på min PB.
Alltså, går det att importera en stereoinspelning rätt in i Garageband?

...och en fråga till. Om jag ska spela in en konsert på säg 1 timme, så slutar räkneverket och allt annat visuellt att visa utslag efter 999 takter. Inspelningen fortsätter em. utan att man ser det. Går detta att råda bot på?

/Svante S.

GarageBand är inte tänkt att användas på det sättet du beskriver.
Det du letar efter är en audio-editor. T.ex Peak eller Spark. (Det finns säkert något gratis-program också)

Varför använder du inte iTunes för import av CD-skivan? Det låter onödigt krågligt att koppla in en exterm CD till ljud-ingången.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Varför använder du inte iTunes för import av CD-skivan? .

För att förtydliga: Gå till Inställningar i iTunes-menyn, välj Import och välj AIFF-kodare. Den senare är ett "rent" (cd-) ljudformat utan komprimering eller andra förluster.

Stoppa sedan in cd-skivan, markera alla spåren i iTunes, gå till Avancerat-menyn och Konvertera alla spår till AIFF. Tänk på att en full musikcd tar drygt 600 MB på hårddisken.

Sedan kan du använda en hoper olika program för redigering av ljudet. En del gratis, andra shareware, yttrligare andra proffsprogram till fullpris. Kolla Versiontracker och leta efter exempelvis Amadeus, Audacity och Sound Studio. Det finns sedan hur mycket som helst på dessa forum i ämnet.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

GarageBand är inte tänkt att användas på det sättet du beskriver.
Det du letar efter är en audio-editor. T.ex Peak eller Spark. (Det finns säkert något gratis-program också)

Varför använder du inte iTunes för import av CD-skivan? Det låter onödigt krågligt att koppla in en exterm CD till ljud-ingången.

Jag ville alltså få in ljudet i Garageband, därför krävdes en extern spelare. Som jag sa så gick det inte att öppna de, till itunes importerade filerna i Garageband. Jag gillar dock inte tanken att ha flera olika program för olika delar av musikproduktionen.

Jag har aldrig använt Garageband men nog måste man för bövelen kunna lägga in en AIFF-fil (kanske t o m AAC?) som man har på hårddisken. Man skall väl inte behöva spela in analogt när man sitter med "the digitsl hub".

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag har aldrig använt Garageband men nog måste man för bövelen kunna lägga in en AIFF-fil (kanske t o m AAC?) som man har på hårddisken. Man skall väl inte behöva spela in analogt när man sitter med "the digitsl hub".

Lyckades lösa problemet, självklart väldigt lätt när jag väl kom på hur man gör. Bara öppna finder och leta upp ljudfilen man vill importera (funkar med nästan alla filer, såsom mp3 och wav). Sen drar man ljudfilen till själva stället i garageband där alla spår ligger. Då importeras filen automatiskt.

Innan försökte jag dra filen till garageband-ikonen, eller så försökte jag att öppna ljudfilen från arkivmenyn i garageband, och det funkade inte alls.

Tack för hjälpen iallafall.
/Svante

1
Bevaka tråden