• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-06-14 11:47

Jag har en liten fråga gällande att arbeta med Macintosh, och vad för utbildning och kvalifikationer som krävs.

Jag har under de senaste fyra åren studerat på högskolan och parallellt med det drivit ett eget företag för att finansiera studierna. Detta har gått bra och jag kommer om några dagar plocka ut en kandidatexamen i innovationsteknik med inriktning på produktdesign. Tanken är att jag eventuellt skall fortsätta studierna på mastersnivå framöver, men nu känner jag att jag vill ta en paus från studerandet ett tag.

Jag har funderat lite på vad jag vill göra det kommande åren, och tanken slog mig att det vore kul att arbeta med Apple-produkter på ett eller annat sätt. Det är därför jag tänkte kolla här med er vad ni vet om detta, eftersom en och annan här borde ha viss erfarenhet

Planen vore i såna fall att söka någon typ av halvtidstjänst inom Mac-sektorn och vid sidan om driva firman vidare precis som nu. När det gäller Mac:en har jag pysslat med Mac sedan jag var 3 år, då vi fick vår första Mac 128 k hem. Komplett med matrisskrivare och extra diskettstation Macintresset har sedan hållts vid liv och de senaste åren har jag kombinerat datorintresset med mitt konst/grafikintresse och arbetat som 3D-animatör.

När det gäller Mac klarar jag av det mesta utan avancerat terminal-hackande och avancerat nätverksbyggande (vore dock kul att lära sig). Hårdvaruservice samt felsökning har jag stor erfarenhet av, likaså mjukvarurelaterade frågor.

Jag har under flera års tid arbetat med olika produktioner där Apples video-verktyg använts. Jag har således professionell erfarenhet av arbete med DV, DVCAM, HD, 24p, Final Cut, Motion, AfterEffects, Shake, Photoshop, Illustrator, Cinema 4D, Maya, Lightwave, Electric Image osv osv.

Utöver detta har jag inom mitt företags regi hållt kurser (i workshop-form) på Cinema 4D under mer än 4 års tid på olika företag runt om i landet.

Nu till lite frågor:

• Har jag kvalifikationer som krävs för att arbeta med Apple-produkter på något sätt? Behöver jag komplettera med någon typ av utbildning?

• Hur söker jag dessa jobb? Arbetsförmedlingen, eller ska jag knalla in på olika apple-relaterade företag med CV och ett glatt humör?

• Vilka typer av jobb finns det förutom ren service och försäljning? Kan man arbeta med konsulting inom exempelvis området video/effekter/3D?

Som ni märker så är jag lite av en rookie när det gäller det här, allt
typ av input från någon med mer erfarenhet och kunskap skulle uppskattas enormt.

Senast redigerat 2005-06-14 16:31