Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FW-HD + ljudkort i kedja till Mac mini?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 15:42

Hej,

Har tänkt att eventuelt byta min powermac g4 400 till en mac mini 1.42mhz, och räknar med att få en prestanda ökning på ca 300% (enligt olika benchmark tester jag har läst).

Har dock lite funderingar kring ljudkort o.s.v. Jag vill kunna köra motu 828 (ev MKII som har en FW hubb inbyggd) undrar nu om någon vet om man kan "daisychaina" HD och ljudkort på detta sätt
enligt spec på motus hemsida skall det gå att koppla både HD och interface först (vilket som funkar bäst).

Det borde ju vara någon som har kört liknanande kombination på en powerbook 12", som ju oxå bara har en 400 port. Undrar över minins förmåga att hantera firewire.

Har även funderat i att strunta i extern FWHD och byta ut den interna HD´n till en "Hitachi TravelStar 7K60 60Gb 7200rpm 2.5" ATA100" som har 8MB cash.

I övrigt, funkar grafiken bra? Jag hatar slö grafik skall bara köra logik 7, (har testa med min nuvarande dator och det är störigt slött med panther).

MVH

Fredrik

Jag har en G4 350MHz 768 MB RAM och en iBook 1,2 GHz 1024 MB RAM, dvs ungefär jämförbart G4 400 vs mini 1,4. Jag skulle vilja påstå att trots dryga 3 ggr processorhastigheten är det snarare att man upplever det som 2 ggr. En snabbare hårddisk hjälper förstås en del, liksom gott om RAM. Grafiken är mycket bättre än ett gammalt ATI Rage Pro med 16 MB VRAM

Andra får svara på ev ljudkortsproblem men att "daisychaina" två FW-hårddiskar är problemfritt. Och överväg en snabb, extern hårddisk som startskiva -- se BareFeats

Citat:

INSIGHTS
The Hitachi 7K60 was the fastest alternative internal drive. If you find the 60GB capacity too confining, the Seagate Momentus 5400rpm drive provided much more speed than the stock drives in all except the Photoshop test while providing greater 100GB capacity.

Another way to add speed to your Mac mini without cracking open the case (and risking warranty nullification) is to attach a fast drive to the FireWire 400 port. That's exactly what we tried. Not only did we test the same drives externally as we tried internally, but we added the fast Maxtor DiamondMax 10 300GB 3.5inch 7200rpm drive to the mix. It added both speed and mucho capacity to the Mac mini system. Too bad the mini doesn't sport a FireWire 800 port.

Det finns ju snygga, matchande hårddiskkabinett nuförtiden (sök på forumet) och ett sådant tjänar dessutom som välbehövlig hubb.

Sen kan man ju bygga in hela klabbet i en Powermac 6100, något som jag är väldigt sugen på då jag har en gammal 6100 hemma till ingen nytta

.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 17:33

tack för svaret,

Jag har kollat testen av mac minin på sound on sound´s sida, dom lyckas köra 21 platinumverbs
innan den ger upp, efter att ha läst testet prövade jag själv ock kom upp i 7 st. Har även testat i
logic express 7 då kom jag upp i 6 st. processor hastigheten är ju mer än 3 ggr snabbare + att system bussen är 167 istället för 100 som på min burk, även snabbare minnen. Jag har en scsi HD i min g4 nu så det är aldrig några problem med uppspelning o.s.v, jag skulle vilja ha lite mera headroom innan processorn går i taket, men vill framför allt köra logic 7 men det är för segt på min g4 (kunde kanske uppgradera grafikkort men det känns onödigt på en så gammal dator).

mvh

F

Ursprungligen av Fred!:

Har dock lite funderingar kring ljudkort o.s.v. Jag vill kunna köra motu 828 (ev MKII som har en FW hubb inbyggd) undrar nu om någon vet om man kan "daisychaina" HD och ljudkort på detta sätt

Vanligtvis brukar man ju rekommendera att inte göra så. Men jag har provat att köra på det viset och för mig har det funkat utan problem. (och det med M-audio FW 410 som annars enligt min mening inte har världens bästa drivare..)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-18 01:37

tack för era svar, jag tror jag skall gå på detta, pratade även med en säljare på digital village i
London som sa att det skulle funka stabilt utan några problem.

1
Bevaka tråden