Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Artikel i Wired om Macheads

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-12-03 04:22

"They shouldn´t call it Mac. They should call it crack!"

[ 03 December 2002, 04:23: Meddelandet ändrat av: stfm ]

What other computer inspires fans to get tattoos, personalized license plates, amass huge collections of ancient machines, build Mac aquariums, or proudly describe themselves as Mac fans, Mac freaks, Mac nuts? The Amiga, perhaps, but certainly not Dell, Compaq or Microsoft.

Hehe, good point.

We stand strong

Väldigt bra artikel!!

(var väldigt snabb på att visa den för en kille som idag kallade min iBook för en "fruktlåda" grrrrr så han inte skulle reta upp mig allt för mycket, Lord knows what I would do!

)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-03 14:19

Jag föredrar Mac OS och ogillar Windows intensivt. Windows är ett dyrt, användar- och serviceovänligt, slutet system med sluten källkod.

Därmed är inte sagt att jag ogillar pc-datorer. Tvärt om! Jag gillar verkligen öppenheten i systemet, att jag kan gå till vilken pc-butik som helst och köpa reservdelar osv - billigt och bra.

Alltså: den perfekta datorn vore en tyst, snabb pc till bra pris och med en väldigt bra skärm - med Mac OS X försinstallerat och som eventuellt tillverkas av Apple.

För närvarande tjänar Apple omkring 90 procent av sina pengar på försäljning av datorer och endast 10 procent på programförsäljning. Jag tror att det kan förändras tämligen snart, på samma sätt som Next Computer blev Next Software.

Det finns många skäl till varför Microsoft aldrig har slagit sig på att tillverka egna datorer till sitt system.

[ 03 December 2002, 14:20: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Eh, det verkar som om vi diskuterar samma artikel samtidigt på denna tråd :rolleyes:

• Medlem
  • 2002-12-03 15:45

Sorry, man kan inte se allt...

• Medlem
  • 2002-12-03 15:47
Citat:

quote: Jag tror att det kan förändras tämligen snart, på samma sätt som Next Computer blev Next Software.

I samma veva dog ju NeXT, så det får väl vi hoppas att inte Apple gör.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-03 15:54
Citat:

quote:I samma veva dog ju NeXT, så det får väl vi hoppas att inte Apple gör.

Next dog ju inte. Next tog över Apple - och fick bra betalt för det - 425 miljoner dollar närmare bestämt. Alla de ledande personerna på Apple nu kommer från Next Software. Och Mac OS X bygger på Nextstep/Openstep...

[ 03 December 2002, 15:56: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Därmed är inte sagt att jag ogillar pc-datorer. Tvärt om! Jag gillar verkligen öppenheten i systemet, att jag kan gå till vilken pc-butik som helst och köpa reservdelar osv - billigt och bra.

Håller med! Det är lite synd att valmöjligheterna är så pass begränsade på Mac-sidan; antingen köper man det Apple erbjuder eller inget alls. Själv funderar jag t.ex. på att skaffa en pytte-PC med fläktfri Via C3-processor, stoppa i ett TV-kort och köra den som någon sorts linuxbaserad TiVo, d.v.s. en hårddiskbaserad TV-inspelningsapparat. Hade mer än gärna gjort detsamma med en Mac, men det finns helt enkelt ingen passande hårdvara. I stället för en nästan knäpptyst pytte-PC för kanske 5500 pix skulle det väl i sådana fall bli en bullrande Powermac/centraldammsugare för det fyrdubbla (TV-mottagare inte inräknad), och hur kul skulle det vara på en skala?

Hörru du din tomte.. raka dig va

Jo Apple lackar (mycke juleord blir det) ju efter i teknik/pris delen. Men men, vi är ju freaks - det kan man vara eniga om.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Hörru du din tomte.. raka dig va

Jo Apple lackar (mycke juleord blir det) ju efter i teknik/pris delen. Men men, vi är ju freaks - det kan man vara eniga om.

Haha... fast min nya jul-avatar har faktiskt inget skägg - frågan är bara hur lång tid UBB tar på sig för att uppdatera det

Tycker iofs att själva teknikdelen är så viktig, eftersom jag tycker att jag nått gränsen för hur mycket datorkraft jag behöver. Med de program jag kör upplever jag faktiskt ingen hastighetsmässig skillnad värd namnet mellan den dual 1,25 som finns på jobbet och min egen iBook 800. Processorn i den mini-pc jag funderar på (Via C3) är inte heller någon raket -- den finns bara upp till 1 GHz, och den ger dessutom inte särskilt mycket prestanda per MHz.

Prisdelen är däremot rätt viktig tycker jag -- skulle Apple släppa en lagomt slö men tokbillig snikmodell skulle jag förmodligen impulsköpa en direkt, vare sig jag behöver en eller inte! Men jag tror knappast att det kommer att hända...

1
Bevaka tråden