Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela .wma-filer på datorn

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 12:28

Har vunnit musik-downloads på danska tdc-online.
Formatet är .wma. Går det att spela i itunes, för jag lyckas inte öppna den där?
Lyckas heller inte spela den i mediaplayer, vilket är mkt märkligt.
Någon som vet vad problemet kan vara?

Antagligen är det att filen är skadat/skyddat av så kallat DRM – Digital Rights Magagement – system.
Syftet är att du inte skall kunna kopiera filen vidare till kompisar. Sen är det så att vårt kära Microsoft inte har gjort programmet som man kan spela upp dem med till andra plattformar än Windows...

Var det Windows MediaPlayer du hade prövat?

• Medlem
  • 2005-06-20 12:55

Stödet för wma och wmv är väldigt brisfälligt. Filer med DRM funkar inte alls, tror jag, och många andra funkar inte heller.

Du får ladda ned dem på en PC, och spela in dem med loop back från ljudutgången. Eller skicka ett irriterat mail till tdc, och låta det vara.

Köpte låtar på CDON, och fick ner samma skit. De meddelar ju inte direkt tydligt att man laddar ner spärrade WMA-låtar!

Men, jag kan ladda ner dem till VPC och spela dem därifrån. Däremot undrar jag vad bästa sättet att få över dem till Macen är? I WMP kan man välja "Copy to CD or device" men VPC hittar ingen Device att kopiera till (har en PB med inbyggd brännare, så det borde gå).

Några tips?

• Oregistrerad
  • 2005-09-06 09:11

wmv-filer

Hej,

jag är en helt ny mac-användare och hitintills nöjd! Det finns dock en del att lära sig och en av de problem som har dykt upp gäller mina gamla wmv-filer. Dessa skall stödjas, men jag kan inte få dem att fungera eftersom "filformatet inte känns igen". Märkligt, med tanle på stöd...
Nåväl, kan dessa spelas och kan någon i sådana fall instruera mig hur jag går till väga?

Kanon-inlägg i forumet förresten! Tack alla hjälpsamma.

Kim

Har du laddat ner Windows Media Player? Isåfall, har du provat öppna filen genom att dra den till WMP-ikonen?

Ang konvertera låsta WMA-filer så slutade det med att jag fick bränna cd på en riktig PC (Eftersom VPC inte stöder brännare av någon idiotisk anledning) och sen importera till iTunes.

Pröva EasyWMA, för att konvertera till annat format.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23003

1
Bevaka tråden