Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bit torrent eller MSN?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle skicka en ganska stor fil nästan 700 meg till en kollega men med MSN så skulle det ta jättelång
tid så till slut så brände jag ner filen och skickade den med posten.
Såg något inlägg om Bit Torrent och tänkte skulle det kunna vara ett snabbare alternativ att skicka mellan två adsl-anslutningar eller finns det nåt annat alternativ?
Och hur gör man?
Obs att i det här fallet var det mellan en mac och en Windator.
Nån som kan tipsa om ett bra och snabbt sätt?

FTP.

Kort,snabbt och bra. Maxar era linor dock.
Går att köra lokalt på den egna burken, tror programmet heter Rumpus. Så du kan köra en emulerad FTP på din lokala burk.

Rumpus!

Räcker det med Rumpus på ena datorn?
Jag såg nu på Rumpus hemsida hur det funkar!
Men det var rätt dyrt , 250 usdollar!
Finns det ingen freeware liknande?
Eller shareware lite billigare?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-06-20 21:53

Jag delade ut en fil som var för stor för att mejlas via webbdelningen i OsX. Funkade. Vet inte hur snabbt det gick dock, satt ju i "fel" ände... Blev dock en himla skum adress, men det gick.

Hur anslöt den andra datorn då Clas ?

Jag hade kört en enkel scp. Men det är ju jag, det.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-06-20 21:58

Via den adress man får upp när man startar webbdelningen. Har ingen router eller fysisk brandvägg mellan min iMac och BBB-modemet kan väl tilläggas.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-20 22:00

Om du delar ut filen via OS Xs webbserver (apache) så tar du hem filen via valfri webbrowser, t ex Firefox eller IE på PCn.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-06-20 22:06
Ursprungligen av memark:

Om du delar ut filen via OS Xs webbserver (apache) så tar du hem filen via valfri webbrowser, t ex Firefox eller IE på PCn.

Det går väl i och för sig att starta delning via FTP också. En kryssruta lite längre ned bara. Hur det funkar och om det funkar vet jag inte mycket om.

Ursprungligen av sventa46:

Ok , jag har en router och så är det 2 windatorer ytterligare i samma nätverk.
Så jag har ju ett internt IP-nummer , det kan ju knepa till situationen lite.

Det ska väl gå på något vis, men det ligger utanför min kompetens tyvärr...

Ok , jag har en router och så är det 2 windatorer ytterligare i samma nätverk.
Så jag har ju ett internt IP-nummer , det kan ju knepa till situationen lite.

Ursprungligen av sventa46:

Såg något inlägg om Bit Torrent och tänkte skulle det kunna vara ett snabbare alternativ att skicka mellan två adsl-anslutningar eller finns det nåt annat alternativ?

Bittorent ger inga fördelar när man endast är två personer som överför data mellan varandra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-21 00:20

Funkar det inte med dropload ? Gränsen är 10 GB har jag för mig.

Edit. Fel av mig. 100MB var visst gränsen på. Sorry.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-21 00:52

http://www.yousendit.com/ Snabbt, enkelt, gratis.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 08:48

Detta med fildelning kan snabbt bli bekymmersamt när det blandas in routrar etc. Men som någon tidigare sa så rekommenderar jag scp varmt.
Windows användare kommer behöva ladda ner följande program då stöd för ssh saknas i systemet, här finns utmärkta program för dessa funktioner PuTTY.

Börja med att i systeminställningar -> Fildelning aktivera fjärrinloggning. (Se för guds skull till att du inte har användare med tomma lösenord på datorn, vilket du ABSOLUT inte ska ha hur som helst.)

Skapa en användare som du kan kalla t.ex. deladefiler och ge den ett lösenord, ge den ett bra lösenord som inte är för kort men lätt att komma ihåg (och inte lätt att gissa).

Kopiera filen till mappen "Delad" i deladefiler användarens katalog. OS X kommer fråga efter lösenord.

Windows användaren kan sen hämta filen genom att skriva följande i Start -> Kör

pscp deladefiler@din.dators.adress:~/Public/filens_namn .

Filen bör sparas till hans hemkatalog.

Han kan även ladda upp filer genom att skriva

pscp c:\sökväg\till\filen\filnamn.fil deladefiler@din.dators.adress:~/Public/

Det ser nog inte ut som det smidigaste sättet att föra över filer, men du gör det säkert, krypterat samt att det fungerar väldigt pålitligt. Har man problem att komma igenom routrar så ska man se till att port 22 är öppen och vidarebefodrad till din dator. SSH är en av dom säkrare portarna på en dator så det ska inte innebära några problem. Jag har en linux server dit allt blir skickat till port 22 och efter ett år så har ingen lyckats ta sig in. Mn det gäller att se till att man inte har användare och lösenordskombinationer i stil med admin och admin.

SSH och SCP är väldigt kraftfulla verktyg och är väl värt dom få timmar det tar att lära sig verktygen, google kan ge massor av hjälp.

Jag har med framgång använt Skype för att skicka större filer till kompisar, mycket snabbare än t.ex. MSN och ICQ. Undvik dock att prata genom Skype samtidigt, då går filöverföringen ruggigt segt.

Ursprungligen av emilsson:

Detta med fildelning kan snabbt bli bekymmersamt när det blandas in routrar etc. Men som någon tidigare sa så rekommenderar jag scp varmt.
Windows användare kommer behöva ladda ner följande program då stöd för ssh saknas i systemet, här finns utmärkta program för dessa funktioner PuTTY.

Börja med att i systeminställningar -> Fildelning aktivera fjärrinloggning. (Se för guds skull till att du inte har användare med tomma lösenord på datorn, vilket du ABSOLUT inte ska ha hur som helst.)

Skapa en användare som du kan kalla t.ex. deladefiler och ge den ett lösenord, ge den ett bra lösenord som inte är för kort men lätt att komma ihåg (och inte lätt att gissa).

Kopiera filen till mappen "Delad" i deladefiler användarens katalog. OS X kommer fråga efter lösenord.

Windows användaren kan sen hämta filen genom att skriva följande i Start -> Kör

pscp deladefiler@din.dators.adress:~/Public/filens_namn .

Filen bör sparas till hans hemkatalog.

Han kan även ladda upp filer genom att skriva

pscp c:\sökväg\till\filen\filnamn.fil deladefiler@din.dators.adress:~/Public/

Det ser nog inte ut som det smidigaste sättet att föra över filer, men du gör det säkert, krypterat samt att det fungerar väldigt pålitligt. Har man problem att komma igenom routrar så ska man se till att port 22 är öppen och vidarebefodrad till din dator. SSH är en av dom säkrare portarna på en dator så det ska inte innebära några problem. Jag har en linux server dit allt blir skickat till port 22 och efter ett år så har ingen lyckats ta sig in. Mn det gäller att se till att man inte har användare och lösenordskombinationer i stil med admin och admin.

SSH och SCP är väldigt kraftfulla verktyg och är väl värt dom få timmar det tar att lära sig verktygen, google kan ge massor av hjälp.

Kan man göra samma sak till mac ungefär?

Tackar alla för tipsen!

Ja, kommndot heter scp används i Terminalen. Fungerar lysande!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-23 09:19
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ja, kommndot heter scp används i Terminalen. Fungerar lysande!

Är inte det samma sak som SFTP?
Isåfall kan jag varmt rekomendera denna SSH klient till Windows.
http://ftp.ssh.com/pub/ssh/SSHSecureShellClient-3.2.9.exe
Använder den själv från min Peze till min Mac.
Bara att sätta på "Fjärrinloggning" på Macen.
Vill man köra från en Mac -> Mac så använd Cyberduck eller Transmit.
Säker och snabbt.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-23 09:45
Ursprungligen av Creops:

Är inte det samma sak som SFTP?

Ja och nej, SFTP är en miljö för ssh och scp som liknar ftp, så man använder scp etc. i sftp fast presenterat i en miljö som gör "bläddring" bekvämare.

Creops finns det någon servervariant på den som du också rekommenderar varmt?

1
Bevaka tråden