Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra Mac vs. PC sida?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Harestad
  • 2002-12-03 13:13

Håller på med ett projekt i Datan och ska jämföra Motorola processorerna med Intel och AMD.

Nån som vet en bra OPARTISK sida???

Vet att det inte är alldeles lätt att hitta en opartisk sida men ni kanske har en bra länk på lager?

/Jimmy W

• Oregistrerad
  • 2002-12-03 13:26

AAPLTalk System Shootout - (tror inte att det finns någon sådan här undersökning som är helt opartisk...)

• Medlem
  • 2002-12-03 17:14

har hittat ngt som kan vara värt att kolla in:

1

2

/majk

en test av P4+XP mot dual G4+OSX o bildbehandling:
http://www.digitalvideoediting.com/2002/11_nov/reviews/cw_macvspciii.htm

Mer intressant är det att titta på uppdaterade prestandasiffror ifrån SPEC som tar fram officiella siffror för heltal- och flyttalsprestanda:

Enligt högst personliga beräkningar baserade på Dhrystone MIPS så gissar jag att min egen Powerbook G4/550 motsvarar cirka SPECint 138 (strax under 45% av en 1GHz PPC 7455).

Återigen gissar jag enligt samma metod att en Cube G4/450 har SPECint 110 ungefär.

Det finstilta:

Observera att siffrorna för PPC970 är teoretiska siffror beräknade av IBM - processorn kommer i slutet på nästa år. Opteron siffrorna är tagna ifrån "silicone" exemplar men inte ifrån produktionsexemplar. Opteron levereras kvartal 1/2003. Itanium 2 levereras redan likaså Pentium 4 3.06GHz.

http://www.spec.org/

[ 03 December 2002, 21:18: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

• Medlem
  • 2002-12-03 22:57

Om du ska hålla på med "ett projekt i Datan" då antar jag att du inte ska bara jämföra prestanda för de processorerna utan även arkitekturen för dessa, pipelines, databussen, ... ja allt.
Fördelar - nackdelar. Värmeutveckling.

Titta in på någon av landets tekniska högskolor (på webben alltså), leta efter lämpliga kurser (ex. Digital & datorteknik eller liknande), där kan det finnas föreläsnings OH-kopior med de färskaste uppgifterna om processorerna du frågar efter.

Man får anta att högskolorna är mest opartiska.

• Medlem
  • Harestad
  • 2002-12-04 12:13

Tack så väldigt mycket!

1
Bevaka tråden