Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är inte OSX segt ?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-12-08 18:27

Har kört OSX 10.2 på min Powerbook g4 och min imac (lampfot) g4 800 under hösten men är inte så imponerad.

När man drar i lister så kommer reaktionen flera sekunder efteråt. Program kraschar blixtsnabbt utan förvarning. FCP är mycket osäkert i 10.2

Webläsarna står då och då och tänker i flera minuter utan att man kan göra något, och att starta upp datorn kan ta en evighet.

Inbillar jag mig bara ? men var inte 9.2 rappare på många sätt ?

Hälsningar från Affy

Hur mycket RAM minne har du i dina Macar?

/M

Du står på toppen av ett isberg... Detta har diskuterats otroligt mycket och väldigt många, ja nästan alla, håller med om att 9.2 var kvickare, snäppigare så att säga, på flera punkter.

Men där åsikterna skiljer sig är om denna skillnad är 1: ett stort problem, 2: ett problem man kan leva med (därför att OS X är så mycket bättre på många andra punkter) eller 3: inte ett problem alls.

Själv har jag en av de långsammaste datorerna som leverarats med OS X; en iBook med 500 MHz G3-processor. Jag skulle nog säga att jag går på linje 2, dvs jag upplever att det är segare, men det är ett litet problem jag får leva med till nästa datorköp. Fördelarna, i mina ögon, med OS X är vida större än nackdelarna. Vad det är för fördelar skulle jag kunna skriva massor om, men det hör inte till den här tråden.

Jag har beställt en ny iBook nu och då kommer segheten att gå från "litet problem" till "försumbart problem" tror jag. Redan skillnaderna mot en 600 MHz iBook Radeon är väldigt stora.

• Medlem
  • 2002-12-08 18:46

Jag har 512 i pb:n och 384 i lampfoten.

/ Affy

• Medlem
  • 2002-12-08 20:39

Tack Adrian för din matnyttiga tankar. Det är ungefär vad jag själv oxå trott och tyckt, att man får uthärda nackdelarna och uppskatta fördelarna.
När OSX 12.7 kommer om några år så kanske de (apple) har arbetat bort segheten.

• Oregistrerad
  • 2002-12-08 20:43

Har du senaste uppdateringarna?

Mac OS 10.2.2

Samt FC 3.0.2???

Sen tycker jag kanske 512 är ok för surfning och så. Men mer minne är att föredra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-08 21:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Affy:
Program kraschar blixtsnabbt utan förvarning. FCP är mycket osäkert i 10.2

Ja det känns obehagligt osäkert att jobba med FC i 10:an även om Jaguar ger ungefär samma fart och prestanda i min G4 400 med Radeon 8500 nu som OS 9 gör. Har lagt mig till med alt+command+S så fort jag gjort en förändring och kortar ner autosavetiden speciellt när jag gör viktiga och komplicerade grejjer. Himla otrevligt men nu går jag inte tillbaka till 9:an längre...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-08 22:04

Jag har en iMac G3, 350 MHz, 512 RAM, Mac OS 10.2.2 och tycker inte att det går så trögt alls. Däremot kan jag hålla med om att Mac OS 9.2.1 kändes lite rappare. Annars är det en skillnad som knappt märks.

Jag har även en iMac G3/233 (den första iMacen). Den har 256 RAM, Mac OS 10.2 och den är nog lite för seg, men inte alls så seg som man kunde förvänta sig av en så gammal dator med ett så nytt system.

Alltså: Jag tycker inte att Mac OS X inte så långsamt.

Jag tycker heller inte att OS X krashar så mycket, men allt är ju relativt. Förut hade jag ett OS 9 fullt med inkompatibla 3:e parts-tillägg. Och så tvingas jag även dagligen handskas med PC-häcker med Pentium 1, 200 MHz och Win 98.

[ 08 December 2002, 22:08: Meddelandet ändrat av: Rajje ]

Citat:

Det där tror jag inte en sekund på. När OS X 12.7 kommer så lär det vara mycket "långsammare" än nu. Samtidigt kommer dock datorerna då vara mycket mycket snabbare än nu.

Personligen tycker jag förstås OS X flyger fram på mina datorer som är långsammare än dina.

Ciryon

Jag tycker iofs att OS X är lite segare än 9.2.2 t.ex.
Men inte segt som i negativt utan inte lika "snärtigt".
Jag tycker att det framförallt är mycket stabilare och det är viktigare för mig än antal millisekunder jag förlorar på varje moment.

Jag tycker inte att MacOS X är speciellt segt, det som är segt är allt grafiktjafs, det är det som verkligen är segt och bör göras något åt, annars är jag helt nöjd med prestandan på min G3/350.

Kör för övrigt 10.2.2

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Har du senaste uppdateringarna?

Mac OS 10.2.2

Samt FC 3.0.2???

Sen tycker jag kanske 512 är ok för surfning och så. Men mer minne är att föredra.

Uppdatera FCP till 3.0.4, funkar mycket bättre med 10.2 och QT 6.

Citat:

Tack Adrian för din matnyttiga tankar. Det är ungefär vad jag själv oxå trott och tyckt, att man får uthärda nackdelarna och uppskatta fördelarna.

Det är lite lustigt det där. Jag upplver inga av dina problem på en slöare burk. G4/400 AGP.

Visst, OS9 är rappare i GUiet, men inte fruktansvärt mer. Men det har jag ju räknat med hela tiden. Nya OS blir alltid segare i GUIet av någon anledning. Men det du har för problem. Ja det låter skumt.

Citat:

Ja när 12.7 kommer så har förhoppningsvis maskinerna blivit snabbare också...

Men du har ju ändå en rätt snabb maskin (iMacen i alla fall) så jag håller med Christopher Anderton, visst är det segare, men inte sådär segt som du beskriver.

Det kanske är nåt fel hos din installation av OS X. Om du har tid och ork så skulle du kunna formatera om hela hårddisken och lägga in en helt ny fräsch installation av 10.2, för att se om det hjälper.

• Medlem
  • 2002-12-09 21:44

Några små tuning tips för 10.2 i 10 steg.

1. Massor av RAM
2. Undvik en massa tillägg s.k Haxies, typ Unsanity´s gulliga små tillägg. Dessa "kan" slöa ner Jaguar en massa. (Har själv dålig erfarenhet av sådana)
3. Kolla eventuella externa USB enheter dom kan krångla och ge en massa overhead.
4. Om man skriver mycket på sina interna diskar. Dvs de diskar där operativet också är installerat är risken att dessa fragmenteras och därmed gör systemet långsammare. T.ex iMovie eller Final Cut mår bra av man körs mot externa diskar som formaters om då & då eller
se nästa punkt.
5. Med punkt 4 i minne så är det faktiskt inte särkilt dumt att investera i t.ex Drive10 för att defragmentera diskarna med jämna mellanrum.
(Har hjälpt mig att hålla prestandan uppe)
6. Kolla emellanåt filerna i /var/log. Speciellt system.log T.ex punkten 3 kan påvisas genom att enheter inte fungerar och skriver en massa felrapportering i system.log och därmed kan man isolera prestanda problem som beror på externa enheter.
7. Återkommande krasher av program se punkten ovan (6´an) Krashande applikationer går oftast att fixa om man först tar reda på med vilka fel dom krashar och sedan söker på de felmedellanden som skrivs i system.log t.ex i Apples forum eller Knowledge Base.
8. För den avancerade användaren så installera även utvecklingsverktygen. Även om man inte hackar i java eller C så kan det vara värt att lära sig "traca" krånglande program med Gnu-debuggern (gdb)
9. Använd en extern disk eller t.ex BootCD för att skapa en "rescue disk" som man kan boota ifrån ifall systemet skulle krasha av någon anledning (t.ex den mänskliga faktorn kan lätt köra rm i fel katalog från terminalen)
10. Gör regelbundna backuper av systemet.

1
Bevaka tråden