Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ikoner och mappar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2005-06-27 00:42

Hej! Jag bytte denna våren från PC till Mac efter en mindre rolig incident med en uppsats på PCn , vissa måst helt enkelt lära sig den hårda vägen uh ;).
Jag är väldigt väldigt nöjd med prestanda , stabilitet och kompabilitet , hell jag har tillochmed spelat lite "World Of Warcraft" , mycket bra spel f.ö !

Till saken , nu på sommaren när jag haft lite tid över har jag börjat trixa lite med skrivbordet , jag är rätt intresserad av design och var efter ett tags pillande nöjd med utseendet på skrivbordet.

Morgonen därpå upptäcker jag till min ve o fasa att ikonerna för musik / bilder / dokument samt film mappen inte överenstämmer med de som jag föregående dag drog ur från min användarprofil. Mapparna i användarprofilen har dessutom återskapats sig. Observera att det bara är ikonerna som ändrats och att innehållet är oförändrat.

Detta må vara ett ynkligt problem men det vore trevligt att få det se ut som man vill :). Gillade de där unika ikonerna !

edit : även hårddisk-ikonen hoppar runt skrivbordet då jag startar om ibland , det gör inte någon av de andra ikonerna.

Samuel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 01:10

Så du drog ut det som mapparna från din hemmapp ut på skrivbordet? Det låter inte som en så ynkligt problem som du kanske tror. De fungerar bara när de ligger i hemmappen. De nyskapade mapparna har systemet gjort åt dig när det upptäckte att de saknades på sina vanliga platser.
Bättre är då att lägga mapparna i docken eller ännu bättre skapa alias av mapparna och lägga på skrivbordet.

Jag skulle se till att lägga tillbaka allt från skrivbordet i sina gamla platser. Kan vara lite klurigt att få tillbaka alla filer pga att de används av öppna program. Klockan är mycket, skriver om det i morgon om du inte lyckats klura ut det själv eller någon annan skrivit.

• Medlem
  • Dals-Ed
  • 2005-06-27 01:13

Aw ok det var ju lite synd :). Tack för svaret iaf!

Samuel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 21:09

OK, jag skulle stänga ned alla öppna program. Dra över och ersätta de nya mapparna i din hemmapp med dina gamla, de du dragit ut på skrivbordet (detta förutsätter att du inte lagt in en massa nytt i dina nya mappar). Ta en i taget, enklare om nått strular. Kan bli struligt med Biblioteksmappen. Eftersom att en del filer kanske används av systemet. Då brukar man kunna lura datorn genom att dra mappen till papperskorgen och snabbt lägga in den andra, dvs in te försöka ersätta den. Jag skulle ta Biblioteksmappen antingen först eller sist.

Obs, ta det försiktigt. Jag lämnar inga garantier på att detta fungerar men det är vad jag skulle göra. Tunga rätt i mun bara.

1
Bevaka tråden