Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags för Mac som hem-PC ...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

... nu igen.

Göteborgs kommun erbjuder sina anställda 3 olika paket; en iBook, en PowerBook och en PowerMac. Man kan naturligtvis ha synpunkter på det ena och det andra, men paketen finns där i alla fall.

Totalt sett beräknas upphandlingen i den här svängen omfatta mellan 10 000 och 15 000 paket vilket motsvarar ungefär en kvarts miljard kronor. Vore roligt om några miljoner kunda användas till Macpaketen.

Mer info på http://www3.goteborg.se/lanedator/

//Mikael

Och på Umeå Universitet ser hempc paketen lite annorlunda ut med
liten iMac, stor iMac med DVD brännare, och iBook...
http://www.umu.se/it/hempc/hempc2002/

• Medlem
  • 2002-01-12 04:16

Coolt att de anställda får 3 paket att välja på, förra gången var enda alternativet iMac [rev A]...

Sen så måste jag ju säga att det känns underbart att ha en EGEN bra dator. Man slipper ha datorn bunden till ett tråkjobb i kommunen [mitt lärarjobb i gbg går under den definitionen]. Det är fint om man kan minska löneslaveriet så mycket som möjligt....

• Medlem
  • 2002-01-12 04:19

...Oops... Hur tar man bort dubbla inlägg?!?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ma:
...Oops... Hur tar man bort dubbla inlägg?!?

Försök med ikonen "ändra/ta bort inlägg"

Det ska bli intressant att se hur turerna kommer att gå i den nya hem-dator-omgången.
Kanske vi skulle kunna hålla varandra underrättade här, vilken policy kommunerna har?

Ett exempel från Norrtälje, hände för någon vecka sedan:
En nyanställd kommer till mig och berättar att han vill köpa en mac som hemdator (vi jobbar på ett medieprogram, sammanlagt 64 datorer, 1 (EN!) av dem är en pc)
Han har ringt kommunens ansvarige för att kolla läget, och fått till svar att man överhuvudtaget inte begärt nån offert på mac-ar, "för dom lever ju inte kvar tre år till", "det är väl ingen arbetsplats som använder mac-ar heller, så det finns ju ingen anledning att köpa en sådan som hem-dator" med mera liknande.
Jag blev lite förb. och ringde karln. Berättar att för tre år sedan kom ett liknande besked från kommunen, att jag efter att ha rört upp himmel och he... fått sköta upphandlingen av mac-ar själv, att jag inte kommer att tveka att göra samma sak igen, och att jag nog i förbifarten kommer att droppa ett brev till JO också.
Då blev hans stämma len som en välvispad vaniljkräm... Men när jag frågade vilka ÅF han skulle kontakta, SÅ VISADE DET SIG ATT HAN INTE KÄNDE TILL NÅGON!!! och det vore ju trevligt om jag ville skicka honom några namn och adresser...
Norrtälje... 7 mil från Sthlm... och 7 år efter...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jan-Åke N:
Det ska bli intressant att se hur turerna kommer att gå i den nya hem-dator-omgången. Kanske vi skulle kunna hålla varandra underrättade här, vilken policy kommunerna har?

Västra Götalandsregionen (VG-regionen) har hem-PC-sida på den här adressen: http://www1.vgregion.se/hempc. På frågan om vilka Macintoshalternativ som erbjuds svarar de så här:

Citat:

Hej

Det kommer inte att erbjudas något Mac-alternativ i den nya HemPc-upphandlingen.

Detta beror inte i första hand på att vi uteslutit MacIntosh utan på att av de 18 leverantörer som svarade på vår anbudsförfrågan var det ingen som presenterade ett Mac-alternativ.

Man kanske kan tycka att vi aktivt skulle sökt efter ett Mac-alternativ men det ligger inte heller i Regionens intresse eftersom merparten av den datorutrustning som används inom verksamheterna är av PC-typ och vi i och med det kan dra nytta av den eventuella ökade datormognad ett nytt HemPC-koncept för med sig.

Antalet anställda inom Regionen är som bekant cirka 48.000 personer och det är svårt att få prisvärda Mac-alternativ när MacIntosh marknadsandel i Sverige ligger på cirka 3-4%.

mvh
/Arbetsgruppen för HemPC

Det jag funderar över i ett sådant svar är:

Hur många leverantörer har blivit tillfrågade om Mac-alternativ?
Hur många Mac-leverantörer har blivit tillfrågade?
Hur kan hem-PC-valet begränsas till enbart den datorpark som finns i regionen?
Kan man inte dra fördel av allmänna kunskapsökningar?
Finns det verkligen inga leverantörer av Mac som kan anses ge ett prisvärt alternativ?
Vad har VG-regionen med att göra vad medarbetarna (som betalar kalaset) anser vara prisvärt att använda på deras fritid?

Man kan ju hoppas att någon på Computer Sweden, MacWorld, MacPressen och andra tar upp den här tråden — speciellt för att argumenten verkar så urbota fåniga och verkar också ha sin grund i policy.

Lite dumt blir det för visssa anställda som tidigare varit anställda i Göteborgs kommun men som nu flyttats till VG-regionen vad avser anställning. Detta gäller t.ex. hälso- och sjukvården i mycket stor omfattning. De får betydligt färre valmöjligheter.

//Mikael

[ 13-01-2002: Meddelandet ändrat av: Mikael Svensson ]

• Oregistrerad
  • 2002-01-13 12:42

Man slipper ha datorn bunden till ett tråkjobb i kommunen [mitt lärarjobb i gbg går under den definitionen]. Det är fint om man kan minska löneslaveriet så mycket som möjligt....
------------------------------------------------------------------------
???
åså undrar vi varför landet är på väg utför....
/deepee

• Medlem
  • 2002-01-13 12:57

"åså undrar vi varför landet är på väg utför...."

Undrar vi det?

Jag tror inte utbrändhet/överkonsumtion/ekonomisk tillväxt
är bra ur ett lite längre perspektiv... Men vi riskerar att hamna LITE "off topic", så jag skall vara tyst...

• Oregistrerad
  • 2002-01-13 13:02

Bra...
/deepee

• Medlem
  • 2002-01-13 13:23

Och sen undrar de varför utbrändheten ökat med 100% i samhället de två senaste åren...Var det inte då folk började få sina Hem-PC paket från arbetsgivarna?
(primärt wintel-burkar)

Själv är nog min Compaq den enskilt största bidragsgivaren till mina utbrändhetssymptom. Att systemadministrera den har inte varit det enklaste direkt. Jag har inte använt Mac på ungefär 7 år ( när uppsala universitet började skala bort sin macpark til förmån för PC).
Försvarsmakten erbjöd sina anställda ett mac-alternativ i en HemPC-sväng som är färdigbeställd. Leverans sker nu i februari. Man kunde välja mellan

iBook
G4/733
G4/867

Efter att en kollega sagt att jag i alla fall borde undersöka mac-alternativet så gjorde jag det. När jag sedan nämnde för några av kollegorna att jag funderade på det mötte jag starkare motreaktioner än jag kunde tro! Alla inbitna PC-freaks VAR verkligen negativa och nedlåtande. Det var första gången jag såg på saken från den "andra sidan" så att säga.

Så...vad gör man? Jo..på ren pin kiv så beställde jag en G4 med en studio display, utan att egentligen veta så mycket om det. Jag gick in på www.apple.se
och tog fram åf-listan. Fick upp några alternativ, och gick dit för ett besök och undersökte vad de kunde erbjuda i Mac-väg. Fastän jag uttalat sade vad jag ville ha, så blev jag på tre (!) OnOff butiker direkt avrådd att köpa mac, med hänvisning till priset. En av de tre butikerna hade fungerande demo-exemplar.
Oerhört märkligt. Vet någon vem man ska kontakta på Apple Sverige för att påtala sådana missförhållanden??

Det har gått en månad sen jag lämnade in pappret om HemPC, så nu har jag tagit reda på lite mer.. och vet ni vad? Det KÄNNS inte som att jag kommer att bli besviken. Jag har redan börjat handla kringutrustning och polera bordet där jag har tänkt ställa den. Bort med alla sladdar, parallellportar, hängningar med blåskärm. Jag ser fram emot att börja Mac:a.

M v h
Jörgen

Nä.. OnOff är nog inte mycket att räkna med i detta fall... heller...:-)
Däremot har, vad jag fått fram, i stort sett ALLA lite större Mac-ÅF rejält fördelaktiga erbjudanden, Macoteket, Macsupport, MacData, MacForum osv osv. De vill ju sälja, alltså försöker de ha prisvärda erbjudanden!!!
Och det är ju sanslöst att en upphandlare/hemdator-inhandlare för en kommun inte ens gör sig "besväret" att via Apple kolla vilka ÅF det finns!!!
Uttalandet "Antalet anställda inom Regionen är som bekant cirka 48.000 personer och det är svårt att få prisvärda Mac-alternativ när MacIntosh marknadsandel i Sverige ligger på cirka 3-4%." är ju rena skämtet... Anser han sig kunna tala om för samtliga 48.000 i kommunen vad som är prisvärt? Vilken stolle:-)))))
Jag skulle vilja påstå att det är helt tvärtom. Kolla t ex Macotekets erbjudande, som kom i en liten folder för någon månad sedan...(Nädå, jag jobbar INTE på Macoteket:-) Inte bara burkar, utan all möjlig kringutrustning fanns med i paketmöjligheten.
OK, då vet vi lite mer från Gbg, Umeå, Västra Götaland, Sthlm o Norrtälje...
Det måste väl finnas fler!!!??? Jag samlar ammunition...:-)

Vi är lika j..liga vi!
Vi erbjuder bara Mac som alternativ för hem-PC...

Fy...!

• Oregistrerad
  • 2002-01-15 02:40

Det gjorde min chef också. Inte en jäkel vill ju ha en sunkig PC!

1
Bevaka tråden