Har switchat min arbetsdator till en ibook 12" med Tiger. Trevligt. Ingen total överaskning då jag har en iMac g3 med Panther på. Den är tidigare förvisad till min sambos surfdator då den är lite till åren. Den är nu backupdator och PC:n är spelrigg och surfdator.
Skälet till att jag bytte är knappast macens överlägsenhet utan ibookens specifikationer o pris samt att jag ville ha en nyare mac hemma.
Man måste tänka till lite för att få till allt. Men så här har jag gjort
Webb: Opera 8.2 till opera 8.2 o plockade över mailmappen
Mail: fortsatte med Thunderbird o exporterade kontakter o plockade över mailmappen
Chat: Lämnade trillian 3 mot adiumx. Gillar trillian snäppet bättre.
Film: media player classic med real alternative o quicktime alternative. Har inte testat så mycket men mplayer o vlc player är väl närmast till hands
Bränna: Nero 6.6 bytes mot toast. Klart nedköp men det duger.
Musik: winamp 5 får ersättas av itunes vilket är ok.
Fildelning: kommer inte att ägna mig åt det men Azureuz och DC-gui finns.
FTP-klient saknas just nu men ska testa NcFTP Client 3.1.9
Office 2003 blir office 2004 tror jag men ska testa NeoOffice/J först. Ska även utvärdera Pages.
Adobe creative suit är samma.
Spel: Starcraft o civ3 finns till mac. De tyngre spelen gör sig bäst på min stationära pc ändå.
Problem: Hur ställer man in så att mail, safari och quicktime inte är standard? Jag vill ha opera och thunderbird. Är så jobbigt att klicka på länkar i mail och så öppnas fel webbläsare .