Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

en tråd om hur "enable root" tack

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

det vore jäteschysst om någon kunde ge mej en pedagogisk tråd om hur man enablar root. Jag har kommit i en situation som gör att jag inte ser någon annan utväg, men de flesta instruktioner jag läser verkar vara skrivna av unixgenier för unixgenier, meningslöst eftersom dessa redan kan enabla root.

eller så råkar man på detta:

How do I add users from the GUI?

From the Finder, click Apps, Utilities, Multiple Users.

det finns ju ingen sån i min Utilities i allafall:-(

går man till osx hjälp och söker på root finns inget.

jag har tankat ner script som bara frågar vilket program man vill öpnna med, ingen aning..terminalen funkar ju inte i alla fall.

jag har ett problem med printcenter som inte går att avhjälpa, som sagt en tråd eller en enkel förklaring hur man gör vore jätteuppskattat.

hej

Du måste in i Netinfo Manager och böka.
Börja med att klicka på hänglåset och skriv in ditt lösenord.
Välj Säkerhet i menyn Domän, där finns aktivera rootanvändare (det här är fritt översatt från engelska).
Du kommer att få en varning om att det saknas lösenord för rootanvändaren och du uppmanas skriva ett. Använd INTE ditt eget loginlösen.

Sen är det bara att logga ut och logga in som root genom att klicka på Other i loginfönstret och skriva root i första rutan och lösenordet i den andra.
Möjligen kan du behöva öppna systeminställningar -> Users/användare och sätta ett kryss i rutan ´Show other users/visa andra användare´ om det inte redan är gjort.

Men i 99 fall av 100 klarar du dig utan att ha root aktiverad. Kommandot sudo i terminalen gör samma nytta och det kan även användas för att starta program med root-access. Allra enklast genom att tanka hem Brian Hills eminenta program Pseudo.

(Tillägg: Multiple Users är antagligen användare i Systeminställningar)

[ 08 Augusti 2002, 18:23: Meddelandet ändrat av: ohennig ]

Vad gäller scripten och problemet med printcenter: om du preciserar lite vad det handlar om så kan vi säkert hjälpa dig utan att du behöver aktivera root.

tack. jag har prövat med net infomanager, men det är nåt litet led som jag missar. jag har gått till users / root och försökt att ändra lösen ord nere i fönster under, stängt hänglåser sparat, men det funkar inte att logga insom namn root user lösenord ändå,

mitt problem ursprunligen är detta:

såna är problem är inte kul i X. Jag har kört print center repair. installerat drivisar för epson och HP. det är de 2 skrivare som
jag använder. Men det går helt enkelt inte att skapa eller lägga till en ny skrivare. Jag får ett unexpected quit.

har provat lura maskinen att uppdatera drivisarna själv genom att kasta drivisar från library /receipts-mappen men x vill ändå
inte software uppdatera.

vad kan det vara? kan det vara läge att logga in som root och installera? hur skapar man ett rootlösenord i sådana fall?

många tack

tillägg:

varje gång jag försöker lägga till en skrivare i print center så får jag ett " unexpected quit"
jag har installerat skrivar rutiner e.t.c,

men inget hjälper.

trist va?!

Att installera som root tjänar du inte på. Varje gång du blir ombedd att skriva ditt lösenord vid en installation så är det för att ge installationsprogrammet rootaccess så den kan lägga saker där de hör hemma.

Ditt problem påminner om det jag hade för länge sedan med hjälpvisningen, och det berodde på att jag hade låsta filer som den behövde komma åt. Vad jag skulle rekommendera är att du letar reda på något program som kan låsa och låsa upp flera filer i ett svep, öppna det med Pseudo och helt sonika väljer att låsa upp alla eventuellt låsta filer i mapparna /System och /Library (alltså inte den Library-mapp som ligger i din användarmapp).

Det ska nämligen inte finnas några låsta filer i dessa mappar (såvida du inte lagt något i WebServer-mappen som du själv har låst).

I mitt fall var det antagligen betan av Norton Antivirus som fick för sig att låsa filer slumpmässigt, så har du kört det kan det också vara boven.

Kanske kan denna artikel hjälpa dig:
http://www.tenon.com/support/itools6/osx/root_user/
Vem vet?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-08-08 21:58

Öppna terminalen och skriv:

"sudo passwd root"

(utan fjuttar)

Efter att du skrivit in ditt administrationslösenord får du nu uppmaningen att välja ett root-lösenord.
Enkelt!

( http://www.kung-foo.tv/xtips.php )

1
Bevaka tråden