Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iSightkommunikation mellan Mac med PC?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-29 16:30

Hej!
Har skaffat en iSight och försökt få kontakt med min stackars bror som har en pc. Hur gör man. Vi har skaffat AIM-konton men får ingen kläm på det. Har varit i kontakt med andra mac-användare via .mac-konto så det funkar. Har nån en (gärna utförlig) lösning på mitt problem?

• Medlem
  • Öland
  • 2005-06-29 17:02

Tror inte det funkar riktigt i dagens läge, vet att några fått det att funka med ett program som heter Mercury -testa det, men kan inte lova...

//Filip

Mercury är som MSN, man kan se den andra som har peze, men han/hon kan inte se dig om du kör Mac med iSight eller annan webcam.

Vilket operativ kör du?
Är det tiger så har det problem med video-chat och AIM för tillfället men med förhoppningen om att kunna lösa det till 10.4.2

Är det Panther så skall det inte vara några problem. Se till att din polare har öppnat windows-brandväggen så att AIM kommer igenom. Den inställningen har han i kontrollpanelen och säkerhet tror jag det heter. Jag antar att du har din öppen eftersom det fungerar med .mac-polarna.
Har din polare öppnat brandväggen i windows och det ändå inte fungerar. Kolla då så han inte har en router som han måste öppna portarna på också. Hur han går tillväga där är beroende på routern, men ofta är det webläsar-baserat.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-29 17:36

Tack för era svar! Jag kör Tiger så då verkar det bli till att vänta ett tag!

Ursprungligen av s.json:

Tack för era svar! Jag kör Tiger så då verkar det bli till att vänta ett tag!

Min farbror kör Windows XP och har AIM installerat. Själv kör jag Mac OS X 10.4.1. Vi kan videochatta utan problem, men han får bara en större frimärkstor bild av mig, jag kan se honom i normal storlek.

Ursprungligen av The Real Viking:

Min farbror kör Windows XP och har AIM installerat. Själv kör jag Mac OS X 10.4.1. Vi kan videochatta utan problem

Jo det verkar gå för vissa men långt ifrån alla. I 10.4 har tydligen Apple bytt system på hur informationen sänds och skickas i video-samtal. Detta har ställt till problem för många då antingen Routern eller ISP:n sållar bort infon som "spam".

Detta har jag läst på Apple diskussionsforum, så jag snackar bara utifrån dessa. Ingenting som jag kan säga med sanning. Men eftersom 10.4.2 ska innehålla förbättringar i iChat så hoppas vi att detta är en av grejerna de löser, så att alla kan video-chatta. Ps. Det fungerade/fungerar för mig i 10.3 men inte när jag installerade 10.4.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 11:39

Jag förstår inte riktigt vad AIM är. tänkte köpa en iSight inom kort eftersom jag ska iväg och plugga utomlands men den är lika bra kanske att kosta på sig en panther också då? så man slipper massa krångel?

AIM är PC-programmet som stöder video-chat med iChat, då detta inte finns till windows.

Tror att Apple kommer fixa problemet med 10.4 snart så du bör klara dig med det. Alltid surt att behöva nedgradera till 10.3 bara för en sak. Dashboard osv är jäkligt schysst att ha.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 13:31

Ja precis. Tänker nog ändå att köpa på mig det. Dashboard verkar inte helt fel! Men då är alltså AIM inget som en mac användare ska bry sig om utan bara se till att ens vänner fixar det. Men skulle man inte använda mercury? Hänger inte med nu... iChat till pc med Aim... och mercury då?

Ursprungligen av hamp:

iChat till pc med Aim... och mercury då?

Har inte testat det med mercury själv, endast AIM. Så det får någon annan svara på.

iChat för Mac är väl lite av ett förklätt AIM. Alltså bör det fungera för dig med iChat på din Mac och att dina vänner med PC använder AIM. www.aim.com

Om du enbart vill se dina vänner men dom inte se dig så fungerar det med MSN-klonerna för Mac, Mercury och aMSN.
Det påstås att aMSN skall klara av video åt båda hållen men jag har inte lyckats med detta ännu.
Alternativt kan du köra Ineen, www.ineen.com som är ett Ip-telefoniprogram som finns till både PC och Mac. Inga jätte stora bilder men det fungerar att prata och samtidigt se varandra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-06 11:09

men måste man inte ha .Mac om man ska använda iChat? Har fixat AIM på min pc men den hittar inte min "jabber" användare. har svårt att få igång det här alltså...

Ursprungligen av hamp:

men måste man inte ha .Mac om man ska använda iChat?

Nej, det räcker med ett AIM-användarnamn. Sätt bara kontotypen som AOL instant messenger iställer för .Mac

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-06 12:20

åh schysst! fick det att funka nu. webkameran och microfonerna. allt funkar prima! tack för hjälpen!

kan man köra iSight med Skype?

Ursprungligen av el gringo:

kan man köra iSight med Skype?

Som mick ja men Skype saknar stöd för video.

just det...men när stödet kommer kan jag använda min isight till skype...förhoppningsvis!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 12:00

kommer det att komma ett stöd till video? mac-pc?

Ursprungligen av hamp:

kommer det att komma ett stöd till video? mac-pc?

Allt är möjligt.

Video fungerar idag mellan Mac och Pc om du använder Mac OS X och till programmet iChat kopplar en webcam, t ex en iSight och på en Pc med Windows XP använder AIM med tillkopplad cam.

http://aimtoday.aol.com/features/main_redesign.adp?fid=video_im

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-07-10 07:30
Ursprungligen av Bengt Eriksson:

Allt är möjligt.

Video fungerar idag mellan Mac och Pc om du använder Mac OS X och till programmet iChat kopplar en webcam, t ex en iSight och på en Pc med Windows XP använder AIM med tillkopplad cam.

http://aimtoday.aol.com/features/main_redesign.adp?fid=video_im

Ska fungera..Personligen har jag ej fått detta att fungera. Men det är kanske pga Tiger.

10.4.2 är släppt så jag passar på att dra upp denna tråden igen.

Någon som har testat video-chat nu mellan mac-pc och fått det att fungera, som hade problem tidigare? Slipper man felmeddelandet att "personen svarade inte"?

Vågar man installera 10.4 igen tro?

Webcam PC-MAC funkar uruselt! Apple har gjort ett mkt dåligt jobb i att haka på andra standarder MSN stöds inte och nyaste versionen av AIM för PC är inte kompatibel med iChat. Uruselt! Jajaja det finns tredjepartsprogram, men kvaliteten är dålig även med en iSight och hyfsat PC kamera!

"Personen svarar inte" är med största sannorlikhet ett problem med brandväggen. Kolla in följande sida http://www.mvldesign.com/video_conference_tutorial.html#fw

Hoppas det funkar bättre för dig!

Apple? Det är väl Microsoft som stängt ute UNIX genom att dölja sin programkod?

Det är inte bara UNIX, det är allt förutom windows!

Vad ska man använda för program om man vill webcam-chatta med nån som kör MSN på Windows?

Jag är less på all denna applefanatism! Sluta larva er och inse att även apple är ett komersiellt företag som ofta eller alltid sätter vinst före konsument. Det är genom kritik från trogna användare som vi får någonting förändrat. Inte genom att fanatiskt och systematiskt försvara allt vad apple gör!

Ursprungligen av edebol:

Jag är less på all denna applefanatism! Sluta larva er och inse att även apple är ett komersiellt företag som ofta eller alltid sätter vinst före konsument. Det är genom kritik från trogna användare som vi får någonting förändrat. Inte genom att fanatiskt och systematiskt försvara allt vad apple gör!

Jag håller med i vad du säger, men vad jag har förstått så hänger just det här inte på apple. Det är microsoft som har använt en programkomponent för webcamstödet som bara finns för windows.

Om jag minns rätt så är det logitech som har utvecklat den, och de var tydligen inte sugna på att göra en portning.

• Oregistrerad
  • 2006-02-22 12:41

Jag har inte testat det själv, men AIM och iChat ska funka så länge man inte kör AIM Triton under Windows, den är tydligen bara skräp.

En bra genomgång på engelska finns här.

Du kan använda "aMSN" till att chatta med MSN användare. Tuggar dock en del processorkapacitet.

1
Bevaka tråden