Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta bilderna till extern HD?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-30 14:58

Jag kör en PB 12 med 60 gb HD. Har även en extern så bilderna ligger på båda. Nu har bildermappen passerat 30 gb och jag har därför beställt en till extern som kommer idag. Tänker ha bilderna på de båda externa för dubbel säkerhet. Hur får jag Iphoto att fatta att den ska läsa biblioteket från den externa efter jag tagit bort bilderna från den interna? Och hur gör jag för att de bilder jag i fortsättningen importerar hamnar på den externa? Är det som Itunes? Där har jag valt den externa för nyimport och när inte den är ansluten går låtarna in på den interna.

Tacksam för svar då jag ska spendera kvällen med att flytta om.

Andreas

Denna enkla uppgift tar bara några minuter att genomföra. Du kommer ha mycket av kvällen kvar till annat.

Så här gör man i iPhoto 5.

Börja med att stänga ner iPhoto. Kopiera iPhoto Library-mappen som finns i Pictures-mappen i din hemmakatalog till den externa hårddisken. Starta sedan iPhoto medan du håller ner Alt-tangenten. Du får då upp en dialogruta där du väljer Choose library... Sen väljer du helt enkelt iPhoto Library på din externa hårddisk. När du väl gjort det kommer det biblioteket öppnas och alla bilder du lägger till efteråt kommer hamna där.

Vad du än gör så släng inte "originalbiblioteket" du har på din interna förrän du sett att allt funkar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-30 16:01

Tack för hjälpen. Nu ska jag bara jobba färdigt så får vi se hur det går.

A

  • Oregistrerad
  • 2005-07-05 20:57

- Funkar detta även i iPhoto 4?
- Hur är det med Andens andra fråga: vad händer när den externa HDn inte är ansluten?

1
Bevaka tråden