Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installation av msn messenger?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

[FONT="Arial"]undefined[/FONT]

Precis som många andra så är jag en nyblivet mec ägare, som tragglar med övergången från PC.

Här kommer en enkel fråga för er lite mer erfarna.

Skulle installera mitt första program, som blev msn messenger... Detta la sig på skrivbordet i form av 2 filer. Dubbelklickade på den ena och körde igång msn. Den ena ikonen är en bild på en cd-rom enhet och när man dubbelklickar på denna så kommer en ruta upp med msn loggan, som man i sin tur får klicka på för att starta programet. Vad gör den andra filen?
Ligger proigrammet nu "bara" på skrivbordet? För jag hittar det inte i programmappen? Finns det ingen installationsfil som i windows? (som man installerar med och väljer var i datorn man skall lägga programmet) Måste ikonerna på skrivbordet sedan vara kvar, eller kan jag slänga dem och bara behålla ikonen i "docken"

Massa nybörjarfrågor...

Tacksam för svar... Tack på förhand. Per

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 12:10

Många Mac-program levereras i skivavbilder (.dmg-filer). Det är filer som, när man dubbelklickar på dem, lägger en virtuell flyttbar enhet på skrivbordet. I denna virtuella enhet ligger sedan filerna som du har laddat ned.
Varför så många program ska komma i skivavabilder och inte bara i vanliga komprimerade zip- eller sit-filer har jag ingen aning om ...

På Mac behöver man i bland inte installera program, utan själva programfilen kommer som den är och är färdig att köra. Det är bara att dra programmet dit man vill ha det (förslagsvis Programmappen).

Den virtuella enheten som programmet levererades i matar du sedan ut, precis som en vanlig enhet, genom att markera den och välja Mata ut från Arkiv-menyn, genom att trycka [wiki]cmd[/wiki]-E eller genom att dra den till papperskorgen. Skivavbilden som genererade enheten är det bara att radera.

Jag kan dessutom rekommendera ett program som är mycket bättre än den officiella MSNM-klienten för Mac: aMSN. Sök på Macupdate.com eller Versiontracker.com så hittar du det.

Tackar så mycket! Måste då ställa en liten följdfråga... Kan jag flytta programmet efter att jag "installerat" det? Hur avinstallerar man det? Och hur skapar man en "genväg" till msn i "docken" om det inte lägger sig där automatiskt?

Många frågor, jag vet... Förstår om du inte orkar svara på dem, men jag hade varit tacksam..

MVH Per ( rookie of the year *smile* )

• Oregistrerad
  • 2005-07-01 13:04

Avinstallera - dra programmet från programmappen till papperskorgen.
Få symbolen till Dock - dra programmet (eller dokumentet eller mappen) dit, det skapas ett alias i Dock.
Du kan lägga programmet vart du vill har jag för mig.

Senast redigerat 2005-07-01 14:49

TACKAR IGEN... Skall testa detta!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 16:40

På Mac är allt så logiskt att det bara är att dra saker dit man vill ha dem och så hamnar de där och det är inget mer med det.

Glöm inte bort att dra (dvs installera) programmet till Programmmappen. Det går förvisso oftast bra tt köra direkt från skivavbilden men när datorn startas om "matas skivan ut"... Då är det bra om du sparat .DMG-filen så att du kan lägga skivan på skrivbordet och installera igen.

Sen är det en bra idé att lägga dokument i dokumentmappen, bilder i bildmappen osv. Underlättar enormt vid ev systemuppdateringar, backup etc då man vet att allt av värde ligger i hemmappen! Detsamma gäller program - automatiska uppdateringar förutsätter oftast att de ligger i just programmappen.

Som står att läsa om på många ställen i forumet: det vanligaste felet som görs är att döpa om hemmappen (gör aldrig det!!!) eller de andra "automatiska" mapparna (Program, Dokument, Bibliotek, Bilder osv). Kan ställa till med diverse mer eller mindre svårlösta problem. Som kuriosum kan nämnas att dessa mappar egentligen har engelska namn, vilket kan synas om du söker efter filer över ett nätverk eller på en extern backuphårddisk etc.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-01 20:56

Och jag kan rekommendera ett i mitt tycke ännu bättre chatprogram, nämligen Adium X, som klarar då flesta kända protokoll, MSN, ICQ, AIM m fl.

www.adiumx.com

Tack för alla tips... Underbara MACÄGARE!!!

Ursprungligen av Piggelin:

Tack för alla tips... Underbara MACÄGARE!!!

^_^ keep it coming, release the love

• Oregistrerad
  • 2005-07-01 22:24

Det här är ett intressant ämne.
Att installera program på mac är som du nu upptäckt mycket enkelt; Efter att det är nedladdat drar man programmet till Program-mappen eller annan valfri destination. Att avinstallera är lika lätt; man drar det till papperskorgen. Men då gemene-man är så 'windows-anpassande' så blir de ofta förvirrade när det inte ploppar upp wizzards med next-knappar. 'Och var hittar jag drivrutinerna??'

Min mamma får sin mini nästa vecka och det ska bli intressant att se hur hon beter sej och vilka frågor som kommer komma. Jag tror och hoppas att hennes ointresse för datorer inte pece-fierat henne utan att det kommer gå av sej självt som den gör på mac när man testar att göra det som känns mest logist..

Anho, hoppas du får en trevlig och problemfri använding av din mac!

mvh/jensa

Jag tror att jag ska få klämm på detta... men... När jag startade datorn nu så var skrivbordet rent, msn loggan låg i docken och messenger401.dmg låg i min download mapp (inte flyttat något till program mappen än, tänkte göra det nu)

När jag startar msn via ikonen i docken så kommer "msn messenger 4" ikonen fram på skrivbordet (den virtuellt flyttbara enheten) skall det vara så varje gång?

Är det messenger401.dmg som jag skall flytta till programmappen eller är det någon annan fil?

Hoppas ni inte tycker att jag e helt korkad nu...

MVH Per

Jag tror att jag ska få klämm på detta... men... När jag startade datorn nu så var skrivbordet rent, msn loggan låg i docken och messenger401.dmg låg i min download mapp (inte flyttat något till program mappen än, tänkte göra det nu)

När jag startar msn via ikonen i docken så kommer "msn messenger 4" ikonen fram på skrivbordet (den virtuellt flyttbara enheten) skall det vara så varje gång?

Är det messenger401.dmg som jag skall flytta till programmappen eller är det någon annan fil?

MVH Per

Det var precis vad jag skrev ovan...
Du körde MSN direkt från skivavbilden som inte är minnesresistent!

När du laddat ner ett program, i det här fallet MSN, får du i de flesta fall en .dmg-fil (Disk Image). Den används sedan för att montera en virtuell skiva på ditt skrivbord. MSN gör tydligen detta automatiskt, i andra fall får du dubbelklicka på .dmg-ikonen.

Instruktioner i bifogad bild. Hoppas de inte är överdrivet pedagogiska...

När installationen sedan är klar är det bara att "mata ut skivan" och spara undan .dmg.filen på lämpligt ställe.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-02 12:19

MVH Per

Sålänge programmet ligger kvar i den virtuella enheten, måste den virtuella enheten monteras för att programmet ska köras. När du har flyttat programmet (programmet är alltså själva symbolen som heter "MSN Messenger") till programmappen (enligt johans instruktioner) kommer programmet att köras därifrån istället - då monteras ingen virtuell enhet, utan då monteras din vanliga hårddisk (om den nu inte redan är monterad, vilket den alltid är).

AHHH... Nu har jag fått kläm på det... Ett stort tack för den underbara support...
Sicka grabbar (johan_tanying & rajje)

Just nu spelar datorn ingen roll, får man alltid sådan här respons av MACÄGARE, så kan jag tänka mig att behålla den bara för den sakens skull *SMILE*

Räkna med att jag återkommer...

MVH: Per

1
Bevaka tråden