Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switch-finns de programmen till Mac nu?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-01 17:09

Hej!
Detta är jag: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=79803

Har använt PC sedan 1994, detta är min allra första Mac.

Mina problem/funderingar nu när jag börjar använda min nya Powerbook, och här ber jag om tips och råd om hur jag ska göra:

E-mail:
Jag använde TheBat! emailprogram (http://www.ritlabs.com) som kan exportera i Unix format men det är ungefär så långt jag har kommit. Har en jätteknepig trästruktur i programmet med en massa olika konton och ibland många sub-folders till enstaka personer som är viktiga osv. Se skärmdumpen här: http://www.homesickmac.com/bat.jpg
Bilden var skickad till Tekguru (Pocket PC forum i UK) som ett sista försök att hindra mig från att köpa Mac. Då var det en Mac Mini som var tänkt, ha, sedan blev det Powerbook... OK, där kan man se min nuvarande konfiguration som kan upplevas som krånglig men som fungerade ganska länge för mig... Jag behöver nu en mailklient som klarar av separata inbox/Sent kataloger till varje enskilt konto plus några personliga kataloger.

Spara intressanta websidor - referensartiklar mm:
I PCn använde jag Content Saver (http://www.macropool.com/en/index.html) och behöver nu ett liknande program. Värre blir det med hela min databas av hundratals sidor som är sparade... Jo, Content Saver sparar hela sidor (inte sajter) så att man slipper spara för mycket, innehållet behåller all formatering, länkar fungerar mm. Kanonfint program. Jag kommer att exportera alla de viktigaste sidorna som html och spara dem som länkar, tydligen.

FTP Klient? Jag har tre sajter som jag sköter och jag borde kunna flytta filer mellan dem lätt.

Någoon bra extern hårddisk som ni har _bra_ erfarenhet av? Jag hittade på Macoteket en "FireSmart ALU & ALU800 som är fläktlös och har ganska gott om utrymme. Tack för tips.

Konvertering av CD-skivor och WAV-filer till MP3 till Mac? Jag använde hittills gratisprogram för PC CDEX som är enkelt och gör ett bra jobb.

Tack så hemskt mycket på förhand. Det känns lite som om man förväntar sig att få allt på ett guldfat men jag uppskattar verkligen alla tips till vidare läsning och "inlärning"...

Homesick

Ursprungligen av homesick:

Hej!
Mina problem/funderingar nu när jag börjar använda min nya Powerbook, och här ber jag om tips och råd om hur jag ska göra:

E-mail:Jag behöver nu en mailklient som klarar av separata inbox/Sent kataloger till varje enskilt konto plus några personliga kataloger.

FTP Klient? Jag har tre sajter som jag sköter och jag borde kunna flytta filer mellan dem lätt.

Konvertering av CD-skivor och WAV-filer till MP3 till Mac? Jag använde hittills gratisprogram för PC CDEX som är enkelt och gör ett bra jobb.

1. Mail klarar av separata inkorgar för varje konto (ja, det är så den hanterar det som standard faktiskt), men separata 'sent'-mappar vet jag inte.

2. FTP-klient: CyberDuck - helt OK, gratis klient.

3. iTunes eller Audion

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 19:03

Tipsar mig varm om Transmit från Panic

Jag sparar alla websidor som pdf. Det finns inbyggt i OS X när du väljer Skriv ut. Har du fullversionen av Acrobat är det förstås ännu bättre. Jag tycker personlgen att det är trevligt att artikeln eller vad det nu är sparas som EN fil som garanterat kan öppnas om fem tio år utan att behöva gräva fram antika webläsare. Enkelt att skriva ut och skicka vidare med epost.

Citat:

Håller med om att Transmit är ett bra program. Stabilt och lättanvänt.

Citat:

Någoon bra extern hårddisk som ni har _bra_ erfarenhet av? Jag hittade på Macoteket en "FireSmart ALU & ALU800 som är fläktlös och har ganska gott om utrymme. Tack för tips.

Även om din mac inte har Firewire 800 är det värt att skaffa ändå. Rätt som det är står du vid en annan mac och skall tanka över 20 GB - makalös skillnad. Har själv en LaCie d2 Extreme 250GB FW 400/800 som jag är mycket nöjd med. Transporteras så gott som dagligen i cykelkorg mellan hem (iBook) och jobb (G5). Alltså stryktålig men inte helt knäpptyst. Dock ett "rejält" brummande, inte sånt där irriterande fnasslande och pipsurr som kan emitteras från andra, tystare fabrikat (läs BusLink i mitt fall). FireSmart bör också vara bra - sök på forumet, det finns många inlägg om externa hårddiskar.

Citat:

Konvertering av CD-skivor och WAV-filer till MP3 till Mac?

iTunes! AAC 192 låter mycket bra utan att ta speciellt mycket mer plats än mp3 128. Sen har du Apple Lossless för guldöronen.

Ursprungligen av johan_tanying:

iTunes! AAC 192 låter mycket bra utan att ta speciellt mycket mer plats än mp3 128. Sen har du Apple Lossless för guldöronen.

Inte för att jag vill förstöra din dag, men AAC 192 kb/s tar upp ganska precis lika mycket plats som MP3 192 kb/s, ettorna och nollorna krymper liksom inte. Utrymmesmässigt tar AAC 192 kb/s därför upp 50% mer än MP3 128 kb/s. Men däremot är det verkligen stor skillnad mellan codecarna ljudmässigt.

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-07-02 19:27
Ursprungligen av Samuel K:

Inte för att jag vill förstöra din dag, men AAC 192 kb/s tar upp ganska precis lika mycket plats som MP3 192 kb/s, ettorna och nollorna krymper liksom inte. Utrymmesmässigt tar AAC 192 kb/s därför upp 50% mer än MP3 128 kb/s. Men däremot är det verkligen stor skillnad mellan codecarna ljudmässigt.

Har för mig att AAC har dynamisk bitrate, så 192kbit/s är inte = konstant 192kbit/s utan upp till 192kbit/s beroende på hur mycket som behövs för att återskapa det varande ljudet. Men jag är inte säker på saken. Och så finns ju dynamisk bitrate-mp3 också så där föll ju det...

Well, 128kbit/s AAC låter bättre (tycker de flesta) än 128kbit/s mp3.

Spara intressanta websidor - referensartiklar mm

Finns inbyggt i Safari. Välj spara och spara som webbarkiv.

Ursprungligen av thevil:

Finns inbyggt i Safari. Välj spara och spara som webbarkiv.

Inte tidigare versioner av Safari väl??

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Inte tidigare versioner av Safari väl??

Jo, jag tror det dök upp redan i Safari 1.3.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-02 08:04

Hej!

Om du sedan skulle vilja spara hela siter eller bara ha mer inställningar så titta på programmet Web Devil.

Mail kan filtrera utgående till särskilda lådor också.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-02 11:01

Tack för alla svaren

Tack så hjärtligt för alla tips och förslag. Skjut bara, jag samlar på länkarna ni gav mig och skriver ner allt och kollar. Fortsätt Tack

iTunes kan givetvis också koda ner till mp3 om det faller en för smaken.

Mail kan ställas in så den sparar skickade brev på IMAP servern, så kör man IMAP får man det separerat.

Tryck på cmd (äpplet) och i när du har en sida i Safari öppen om du använder Mail så får du se något ballt. (Mail måste vara öppet, tror jag).

1
Bevaka tråden