Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta powerbookens airport kanal?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-01 21:40

Jag har precis kommit hem till Sverige och har köpt en amerikansk powerbook där. Nu sitter jag hos mina kompisar i Sverige och de har ett öppet trådlöst nätverk. Powerbooken hittar inte nätverket och jag undrar vad det kan bero på. Jag har försökt med att ansluta till nätverket manuellt utan framgång. Jag tror att det kan ha göra med nätverkets kanal? Man har olika i sverige mot usa va? Routerns wireless channel är satt till auto. Kan man ändra powerbookens, jag hittar ingen inställning...

Axel

Det är en Dell router, Dell har väl inte fått för sig att göra dom dell-only väl?

• Oregistrerad
  • 2005-07-01 22:03

nej, inte dell-only, och det är ej heller olika standarder i olika länder

igen:

hmm, powerbooken borde hitta nätverket, se om kismac snappar upp något:
KisMAC

en liten widget som också letar nätverk är Airport Radar:
Airport radar

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-02 11:30

Nepp, funkar inte...va fan...

Kolla vad det står under "Om den här datorn" och "Mer info". Jag tror det är olika kort för USA och resten av världen.
På min står det så här:

Typ av kort för trådlös anslutning: AirPort Extreme
Miljö trådlöst kort: Globalt
Fast programvaruversion trådlöst kort: 3.5f1 (3.50.37.p6)
Nuvarande trådlöst nätverk: Tista Airport
Trådlös kanal: 1

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-02 14:32

På min NetGear-router finns två inställningar. Region och Channel. Region verkar ställa in frekvensband på högre nivå än Channel, och det är viktigt att det är rätt. Dels för att det ska funka med övriga enheter, dels för att du inte vill sända på frekvenser som tillhör någon annan tillämpning.

Citat:

Region

Select your region from the drop-down list. This field displays the region of operation for which the wireless interface is intended. It may not be legal to operate the router in a region other than the region shown here. If your country or region is not listed, please check with your local government agency or check our web site for more information on which channels to use.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-02 14:57

Airport Extreme
USA
3.5f1 (3.50.37.p6)

Hmm.

Du åker nog på att byta ut AP-kortet, dessvärre.

• Medlem
  • International user
  • 2005-07-02 18:21

låter konstigt.
på min förra utbildning vid Chalmers hade vi 5-6 stycken med (titanium) powerbooks från USA, utan att de hade problem med det trådlösa nätverket.

....?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-02 18:46

jag har ett pcmcia pc card, får prova med det då. Men det verkar ju konstigt, det står inget om det när man köper. Powerbooken är ju en "business" dator, den borde ha globalt...speciellt om Nurells powerbook har det.

I USA har man bara 11 kanaler. I Europa har vi 13 kanaler (de första 11 är samma som i USA). Många produkter är gjorda för endera marknaden.

Om routern är ställd till automatiskt kanalval väljer den den kanal som har lägst brus/signal-nivå. Pga ovan beskrivna förhållande är det väldigt vanligt att den då lägger sig på kanal 13. Många produkter med statisk kanal förkonfigurerat är ställda på 1 eller 6, och som vi vet bryr sig många inte om att ändra detta, eftersom det fungerar.

Mitt råd är alltså att ändra i routern från automatiskt kanalval till en kanal mellan 1 och 11.

Lycka till!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-02 21:49

Jonas, grymt! Nu hittar min dator nätverket. Fast jag kan inte koppla upp mig :S. Har provat att renewa och releasa, får ta och starta om.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-02 22:09

omstart funkade! tack!

Där ser man, grattis!
<man ska inte komma och göra sig märkvärdig, det finns alltid någon som vet bättre>

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-03 13:36

jonas mellander istheshit när det kommer till trådöshet

1
Bevaka tråden