Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var tar all plats vägen??

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-02 18:46

Jag har en ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, 30 gb hdd..
Har ett par vanliga program installerade (ung. 7 gb) , och andra grejer på 7 gb..
Men var tar de resterande 15 gb vägen? Just nu har jag 700 mb ledigt..
Hur hittar jag var de ligger?
Har verkligen gått igenom hela datorn, och jag fattar inte vad det är som tar upp sån plats?

Ursprungligen av _Christina:

Har ett par vanliga program installerade (ung. 7 gb) , och andra grejer på 7 gb..
Har verkligen gått igenom hela datorn, och jag fattar inte vad det är som tar upp sån plats?

Prova att starta om datorn så får du nog tillbaks en hel del hårddiskutrymme.

Om du väljer visa info för varje mapp som ligger direkt under hårddisken ser du vad respektive mapp tar upp. När du säger program resp. andra grejer, menar du programmappen samt din personliga mapp (filmer, bilder, musik, dokument osv.)? Det borde gå att spåra på det sättet iaf.

• Medlem
  • 2005-07-02 19:11

Det finns en hel del OS-tjafs som du inte ser normalt, och vars innehåll inte räknas med i "Storlek". Fast 15 GB låter lite väl mycket...

Senast redigerat 2005-07-02 19:38

Har du filevault aktiverat? Det slukar hårddisk.

• Oregistrerad
  • 2005-07-03 11:26
Ursprungligen av sugplopp:

Har du filevault aktiverat? Det slukar hårddisk.

Försökte avaktivera filevalut, men det krävdes mer utrymme ledigt än vad jag hade...

Vad gör jag åt det?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-02 19:38

Om du inte redan gjort en "ren"installation av osx så tycker jag du ska göra det, när jag fick min iBook så var där en massa lull lull som jag aldrig använder installerad.

vill minnas att hårddiskanvändningen på iBooken när jag fick den låg runt 15 gig (dvs OS X + förinstallerade program). Finns mycket plats att vinna på en ren, anpassad installation.

Inte svar på frågan men en bra hjälp att hitta det som tar plats

http://www.omnigroup.com/applications/omnidisksweeper/

• Oregistrerad
  • 2005-07-03 11:27
Ursprungligen av pellemell:

Inte svar på frågan men en bra hjälp att hitta det som tar plats

http://www.omnigroup.com/applications/omnidisksweeper/

Den länken var helt perfekt! Har rensat ut en hel massa onödiga grejer nu!
Tack så mkt!

• Oregistrerad
  • 2005-07-03 11:46

nu har allt som jag inte använder åkt i papperskorgen..
MEN!
Stort men.. När jag kollar på hårddisken så står det att users använder 16 gb.
Men när jag kollar hur mycket som används av users så är det bara 8 gb..??

Nu hänger jag inte riktigt med... Om du kollar vad Users tar för plats står det 16 Gb?
Vart står det 8 Gb?
Har du fler än en användare?

• Oregistrerad
  • 2005-07-04 17:58
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nu hänger jag inte riktigt med... Om du kollar vad Users tar för plats står det 16 Gb?
Vart står det 8 Gb?
Har du fler än en användare?

Om jag kollar inehållet på hårddisken så står det "users : 16 gb" och att det är min egen profil som har dessa 16 gb.
Jag har en annan användare, men där står det att 200 mb används.
När jag sedan kollar vad jag har på min profil så får jag bara se 8.1 gb, alltså visas det inte vad de andra 8 gb används till.

Om jag kollar inehållet på hårddisken så står det "users : 16 gb" och att det är min egen profil som har dessa 16 gb.
Jag har en annan användare, men där står det att 200 mb används.
När jag sedan kollar vad jag har på min profil så får jag bara se 8.1 gb, alltså visas det inte vad de andra 8 gb används till.

Jag använder Disk Inventory X som jag tycker fungerar bra. Man får en tydlig grafisk återgivning av vad som tar plats på hårddisken.

Filevault är alltså aktivt? Kolla så att du tömt papperskorgen (ja, ja, men man vet aldrig), logga ut och logga in igen.

Saxat från Hjälpvisning;

Citat:

Du kan stänga av FileVault för ditt konto och, om du är administratör, för andras konton. När FileVault har stängts av på ett användarkonto är information i användarens hemmapp inte längre krypterad. Du kan stänga av FileVault på ditt eget konto utan att vara administratör.

När FileVault stängs av loggas du ut från kontot, och kan inte använda datorn till annat. Det kan ta ett tag, beroende på hur stor din hemmapp är.

Se till att du har tillräckligt mycket ledigt utrymme på skivan med din hemmapp innan du börjar. Det behövs minst lika mycket ledigt utrymme som din hemmapp tar upp. Om t.ex. din hemmapp är 20 MB stor måste minst 20 MB ledigt utrymme finnas tillgängligt. Utrymmet behövs temporärt under själva processen.

Senast redigerat 2005-07-03 12:48
  • Oregistrerad
  • 2005-07-04 17:53
Ursprungligen av sugplopp:

Filevault är alltså aktivt? Kolla så att du tömt papperskorgen (ja, ja, men man vet aldrig), logga ut och logga in igen.

Saxat från Hjälpvisning;

Där har jag det stora problemet. Med 30 gb hårdisk så är det inte så lätt att ha lika mkt ledigt som hemmappen. Då skulle jag inte behövt rensa..

Har du Apple-programmen Garageband och iDVD installerade?

Om du har det och inte har behov av dom så finns det mycket plats att återfå genom att ta bort deras malldokument och grundfiler i systemet. Leta fram Bibliotek/Application Support/Garageband och Bibliotek/iDVD. Ta info på dom mapparna så ser du.

• Oregistrerad
  • 2005-07-04 20:40

Även om jag kollar med Disk Inventory X så visar den 8 gb på min användarprofil.

Och vad den visar är precis allt jag har på datorn. Alla program jag har lagt in själv och mp3or osv.

När jag sedan kollar hårddisken så visar den som sagt att användare har 16 gb..

Var är dessa andra 8 gb??? Eller, vad ligger på dem kanske är en bättre fråga..

Senast redigerat 2005-07-05 13:27
1
Bevaka tråden