Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalisera video med Formac Studio

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Formac Studio och tänkte använda den till att digitalisera några VHS:er, men jag får inte till det. Jag har anslutit VHS:en till Formacen med composite-kabel och installerat den medföljande programvaran, som lägger till sig som inkälla i iMovie, men jag får ingen signal när jag spelar upp videoband... Är det någon som provat detta och har några tips?

Kan tillägga att jag inte får någon bild i Formac-programvaran heller. Datorn står inte så jag kan prova att koppla in antennen, men den har varit kopplad så tidigare hos farsan, så det ska fungera.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-03 13:20

Oh, låter skumt du... Jag har iofs varit med om att vissa DV-källor funkar i typ iMovie men inte i Final Cut Pro (och vice-versa).

Det är inte så att Formac Studion har ett val för in/output? Vissa DV-boxar har det så att du väljer om du ska köra in eller ut material. Kan vara en knapp eller en seriedip-switchar eller så.

Vad gör du för maskin/os osv?

Nope, inga switchar på den förutom on/off.
Jag har en Philips-video, kopplad med composite till Formac Studio, och så vidare med FW in i min G5.

I iMovie kommer ett separat Formac-fönster upp, där jag kan välja "Composite" eller "S-video", men iMovie säger att det inte får någon signal...

Nu har jag testat igen med en kabel med scart i ena änden och composite i andra, samma resultat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-29 15:47

Tja Mange!

Har lite struliga erfarenheter med Formacs A/D-konvertrar. Du verkar ju ha kopplat in den korrekt i alla fall.

Jag skulle testa den mot en annan dator för att utesluta om det är Formacen eller drivrutiner/mjukvara som strular. Sedan såg jag att Formac släppte nya drivrutiner 2005-06-26 som heter Formac studio tvr - 3.2.0, är det dessa du kör?

1
Bevaka tråden