Hej allesammans,
Efter mycket letande efter en begagnad mac till vettigt pris så föll mitt val på en gammal B/W. Nöjd som en fisk när jag kom hem så förundrades jag av macens sätt att fungera, allt från det underbara enkla som att plugga i en BT dongle och allting bara fungerar till att riva mig i håret över dess oförmåga att kommunicera med nätverket (Löste sig med statiska adresser).
Som gammal datornörd så ville jag ju även kika i datorn - det skulle jag aldrig gjort.
Jag upptäckte till min förtjusning att "ett sådant där minne har jag liggande här någonstans" efter lite letande hittade jag minnet och pluggade i det, slår på datorn och efter plinget så händer ingenting.
Jaja tänkte jag minnet är nog trasigt/inkompatibelt så jag plockar bort det, datorn vill fortfarande inte starta...
Går in här på 99mac och söker efter hemskheter som "död g3 " och liknande, det verkar som om det vanligaste tipset är att "zappa pramen" eller "resetta cudan". Det händer ingenting när jag försöker zappa, så jag spanar över moderkortet och upptäcker två knappar och ett batteri. Efter lite febrilt tryckande och utplockande av batteriet startar datorn - bara för att hänga sig.
Läser mer på 99mac och börjar fundera på om inte det minnet bredvid det jag tryckte i hade påverkats av ett felaktigt minne. Sliter ut minnet, och startar... till min stora förtjusning så vaknar katten till liv. Nu börjar dock en mystisk vecka med jämna mellanrum får jag trycka i det nämnda minnet försöka starta och sedan rycka minnet igen för att macen ska starta - misstänker att det nog inte ska vara så här men att jag får vara glad att det fungerar. Känns som en sådan här grej som ma c och linux fantaster håller hemligt - "jo du linux är sååå mycket bättre och stabilare, om man lyckas installera och starta det vill säga".
Igår när jag skulle göra nämnda procedur så ser jag dock något som jag inte tänkt på förut - bakom moderkortet under minneskretsarna så ligger en skruv lös :eek:. Jag opererar snabbt ut skruven och trycker i alla minneskorten jag har, bootar om datorn. Och nu fungerar den som den ska utan några som helst problem - inga mystiska hängningar eller dylikt.
Nu återstår bara att lyckas installera palmDesktop och hotsync...
- Mats
En numera glad macägare.