Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En nybliven macägares första äventyr

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-05 08:39

Hej allesammans,

Efter mycket letande efter en begagnad mac till vettigt pris så föll mitt val på en gammal B/W. Nöjd som en fisk när jag kom hem så förundrades jag av macens sätt att fungera, allt från det underbara enkla som att plugga i en BT dongle och allting bara fungerar till att riva mig i håret över dess oförmåga att kommunicera med nätverket (Löste sig med statiska adresser).

Som gammal datornörd så ville jag ju även kika i datorn - det skulle jag aldrig gjort.
Jag upptäckte till min förtjusning att "ett sådant där minne har jag liggande här någonstans" efter lite letande hittade jag minnet och pluggade i det, slår på datorn och efter plinget så händer ingenting.
Jaja tänkte jag minnet är nog trasigt/inkompatibelt så jag plockar bort det, datorn vill fortfarande inte starta...
Går in här på 99mac och söker efter hemskheter som "död g3 " och liknande, det verkar som om det vanligaste tipset är att "zappa pramen" eller "resetta cudan". Det händer ingenting när jag försöker zappa, så jag spanar över moderkortet och upptäcker två knappar och ett batteri. Efter lite febrilt tryckande och utplockande av batteriet startar datorn - bara för att hänga sig.

Läser mer på 99mac och börjar fundera på om inte det minnet bredvid det jag tryckte i hade påverkats av ett felaktigt minne. Sliter ut minnet, och startar... till min stora förtjusning så vaknar katten till liv. Nu börjar dock en mystisk vecka med jämna mellanrum får jag trycka i det nämnda minnet försöka starta och sedan rycka minnet igen för att macen ska starta - misstänker att det nog inte ska vara så här men att jag får vara glad att det fungerar. Känns som en sådan här grej som ma c och linux fantaster håller hemligt - "jo du linux är sååå mycket bättre och stabilare, om man lyckas installera och starta det vill säga".

Igår när jag skulle göra nämnda procedur så ser jag dock något som jag inte tänkt på förut - bakom moderkortet under minneskretsarna så ligger en skruv lös :eek:. Jag opererar snabbt ut skruven och trycker i alla minneskorten jag har, bootar om datorn. Och nu fungerar den som den ska utan några som helst problem - inga mystiska hängningar eller dylikt.

Nu återstår bara att lyckas installera palmDesktop och hotsync...

- Mats
En numera glad macägare.

En skruv lös är aldrig bra.;)

Usch! Lös skruv, läskigt...
En B&W G3 är en rätt fin dator ja, den klarar mycket för att vara så gammal, sålde min för ett år sedan för jag behövde mer kraft.
Hoppas din äventyr fortsätter!(dock inte äventyr under moderkortet)

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-05 13:01

Jo jag är väldigt imponerad över prestandan, den har trots allt ett par år på nacken.
Inga grafiklagg ala windows utan allt flyter fint. Och Safari som gör den fulaste sida vacker (nästan iaf).

Känslan jag har är att den här datorn kommer ta över mer och mer daglignytta från pc'n.

-M

Att jämföra G3an med OSX oåch en likadan PC med XP så är det...STOOOOOOOOOOOOOOOOOOR skilldnad!
När jag fick min 400Mhz G3a så hade vi också en IBM 450MHz AMD K7(eller nåt), mac startade i OS 10.2 på ca: 40s, PC med XP "utan service pack" ca: 2 minuter

Jag fattar inte. Tycker ärligt talat att Windows känns snärtigare på äldre PC-datorer än äldre Macar. Framför allt när det gäller att scrolla. Webbsidor scrollar mycket mjukare på än 6 år gamal PC med Windows än på min 4 år gamla Mac. Men det är ju för att grafikkortet accelererar uppritningen i Windows.

I alla fall så verkar Windows snabbare i början efter en nyinstallation. Efter att man har kört det ett tag har det en tendens att sega ihop....

Vilka system versioner använder du och vilka specifikationer ha "maskinerna"?

INLÄGG 400!!!!!!!!!!!

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-05 16:26
Ursprungligen av apple4ever:

Vilka system versioner använder du och vilka specifikationer ha "maskinerna"?

Till vem är frågan tänkt?

Jag kör på min g3 med ~370mb ram osx 10.3.nåt sen har jag en laptop med någon athlon xp-m 1800+ med 256 mb ram.

tänkte mer på "star-affinity".
Men då kan jag även säga till dig, om du råkar få tag på lite mer minne, t ex så du får 448MB eller 512MB så blir det oftast rätt så stor skilldnad eftersom då behöver ju hårddisken jobba mindre om du gör mycket o.s.v.
OSX drar rätt så mycket minne, det finns en aktivitets kontroll i Verktygsprogram-mappen om du inte visste förrästen, där ka ndu se processor,hårddisk, minne och nätverks aktiviteter.
Men den kommer ju såklart aldrig slå din laptop i hastighet(hehe) såklart.
Aja, hoppas du får väldigt roligt, eller åtminståne inte tråkigt med din mac, för program så finns det 1000-tals på www.versiontracker.com

PC: Pentium II 400 MHz, 192 MB minne, GeForce 2 MX 400 32 MB VRAM, Windows XP Pro service pack 2.

Mac: "Quicksilver" G4, 867 MHz, 512 MB RAM, ATI Radeon 8500 64 MB VRAM, Mac OS X 10.4.1

Macen är en sirapscrollare i jämförelse.
Tyvärr verkar det som om min dator inte kommer kunna ta del av Quartz 2D Extreme som förhoppningsvis kommer i 10.4.2. Det verkar kunna skjutsa på scrollandet rejält.

ok, menar du det att den inte skrolla "smooth" eller vad?
Finns ju ett antal olika inställningar, i tangentbord och mus finns det för hastighet och i utseende så finns det ett alternativ " mjuk rullning", tror dock att det är ger bästa effekten om du startar om datorn efter att du har vad mjuk rullning.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-07-08 07:39
Ursprungligen av apple4ever:

ok, menar du det att den inte skrolla "smooth" eller vad?
Finns ju ett antal olika inställningar, i tangentbord och mus finns det för hastighet och i utseende så finns det ett alternativ " mjuk rullning", tror dock att det är ger bästa effekten om du startar om datorn efter att du har vad mjuk rullning.

Nej, han menar att datorn helt enkelt inte orkar scrolla smidigt, utan att det hackar och har sig.

1
Bevaka tråden