Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa en 24 eller 2 st 20 Vad är smartast?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpa 2 st 20 tums eller en 24 Tums Skärm ! Vad tycker ni vilket är bättre !

Använder datorn till allt från word till film skapande m.m.
Priset är nästan det samma för en 24 tums som för 2 st 20 tums, vad är smartast!

24 tums skärms spec är följande:

Monitor size and type : 24" (61.0cm) active matrix TFT
Resolution : 1920 x 1200 (WUXGA+)
Response time / Brightness / Contrast Ratio : 16ms / 500cd/m2 / 1000:1
Dimensions h x w x d : 451 / 551 (compressed / extended) x 559 x 229 mm
Weight : 9.8 kg
Inputs : Analogue / Digital / S-Video / Composite / Component
Height adjustable stand / Audio capability : Yes (100mm travel) / Optional AS500 soundbar
VESA mounting compatible / Security slot : Yes (100mm) / Yes
Integrated powered USB 2.0 hub / 9-in-1 card reader : 4 downstream, 1 upstream ports / CF I/II, SD/mini SD, MS/MS Pro, MMC/Smart Media, Microdrive
Warranty : 3 year next busness day exchange

20 Tums skärms spec är följande :

• Monitor size and type : 20" (51.0cm) active matrix TFT
• Resolution : 1680 x 1050 (WUXGA)
• Response time / Brightness / Contrast Ratio : 16ms / 300cd/m2 / 600:1
• Dimensions h x w x d : 391 / 491 (compressed / extended) x 472 x 230 mm
• Weight : 7.9 kg
• Inputs : Analogue / Digital / S-Video / Composite
• Height adjustable stand / Audio capability : Yes (100mm travel) / Optional AS500 soundbar
• VESA mounting compatible / Security slot : Yes (100mm) / Yes
• Integrated powered USB 2.0 hub : 4 downstream / 1 upstream ports
• Warranty : 3 year next busness day exchange

Se följande Länkar!

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=80050

Och

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=80051

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-05 18:28

Beror på vilka program man jobbar i tycker jag, i Logic t.ex så kan man spara rätt så extrema screensets på en 24" skärm man får altså allt man behöver mitt i ansiktet.

Jobbar man kanske i två program samtidigt, eller behöver mycket skärm utrymme för att snabbt få en överblick kan nog 2 20" var bra. Man får ju trots allt 40" skärmyta för samma pris som 24"

Svårt val.

Ursprungligen av Fred!:

Beror på vilka program man jobbar i tycker jag, i Logic t.ex så kan man spara rätt så extrema screensets på en 24" skärm man får altså allt man behöver mitt i ansiktet.

Jobbar man kanske i två program samtidigt, eller behöver mycket skärm utrymme för att snabbt få en överblick kan nog 2 20" var bra. Man får ju trots allt 40" skärmyta för samma pris som 24"

Svårt val.

Jobbar väldigt blandat, vilket gör att valet blir väldigt svårt men det lutar år 2 X 20tum pg av att jag jobbar oftast med flera olika program samtidigt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-05 21:04
Ursprungligen av Fred!:

Jobbar man kanske i två program samtidigt, eller behöver mycket skärm utrymme för att snabbt få en överblick kan nog 2 20" var bra. Man får ju trots allt 40" skärmyta för samma pris som 24"
Svårt val.

Nja. Det blir en hel del större yta om man hade 40" jämfört med 2*20", men det är förmodligen mer skärmyta än 24" åtminstone

Jag tycker personligen det är asjobbigt att jobba på dubbla skärmar - vänjer mig aldrig. Mycket bättre med en lagom stor. Tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-05 22:04
Ursprungligen av d99gnu:

Nja. Det blir en hel del större yta om man hade 40" jämfört med 2*20", men det är förmodligen mer skärmyta än 24" åtminstone

Hur tänker du nu? 2*20 = 40. Dessutom existerar det 40" skärmar?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-05 22:13
Ursprungligen av Fred!:

Hur tänker du nu? 2*20 = 40. Dessutom existerar det 40" skärmar?

Eftersom man mäter diagonalen på skärmen för att ange storleken på skärmen så ökar ytan med kvadraten av tumstorleken som man brukar ange. Så en 40" skärm har fyra (!) gånger så stor yta som en 20" skärm.

Vill man ha en 40" skärm så får man nog gå till projektionsskärmar eller plasma. Men jag gissar att svindyra "skrytskärmar" i LCD-format nog finns i handeln snart från Samsung eller LG...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-05 22:20

Oj då, jag är inte så hemma på det där tror jag.

Men med plasma eller projektionskärm får man inte gå ner rätt rejält i upplösning då?

Dessutom, om man skulle sitta nära en 40" med hög upplösning, finns ju risk för nackspärr plus att man behöver extra lång musarm.

Skulle ha valt 2st 20", man får mycket mer pixlar för priset

1
Bevaka tråden