Jag har ett problem med en PowerBook 15 tum Titanium, 667 MHz, DVI. 10.3.9 med alla patchar.
Jag bytte batteri nyligen, eftersom det gamla batteriet hade blivit riktigt dåligt. Jag köpte ett OEM batteri från Macoteket. Jag installerade batteriet och fick problem med skärmsläckar funktionen. Efter ett tag när den går på batteri så släcker den skärmen. Oavsett om man sitter och jobbar på den just då eller inte. Skärmen blir inte helt svart utan man kan fortfarande se lite av den (5% ljust styrka kanske, man kan precis se formen på fönster t.ex., detta kanske är reflekterat ljus). Inget man gör väcker skärmen igen. Enda sättet att få tillbaka skärmen är att få den att sova genom att stänga locket och väcka den igen. Jag har gjort det följande utan att det gjorde någon skillnad:
- slagit av skärmsläckaren i kontrol panelen
- zappat prammen (Cmd-Alt-P)
- "resättat" PMU
Jag provade att stoppa i det gamla batteriet, men det är slut så det är svårt att testa med det. Men jag verkar ha samma problem om jag har det i ett tag. Det nya batteriet verkar ladda ok enligt batteri mätaren i OS X och enligt knappen på batteriet. När datorn har transformatorn inkopplad så uppför den sig normalt.
Jag har fruktlöst sökt efter liknande problem på Apples site och forum och frågat Mr. Google, men han visste inget heller. Har någon sett detta eller något liknande förut? Alla idéer upskattas, tack!