Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är "Invalid sibling link"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-15 11:30

Jag är ganska ny här på forumet och vill passa på att ge en applåd till alla hjälpande händer.

Nåväl, jag har lärt mig att optimera via terminalen och kör kommandot fsck -y ett antal gånger enligt instruktionerna. Blir inte av med "invalid sibling link". Vet inte vad detta betyder och vad det innebär.

Någon som har koll på om Norton Utilitis har spelat ut sin roll nu. Vad gör Terminalen och vad gör Norton i respektive operativsystem - OS 9.2 och OS X?

Norton kommer med ny version nu som funkar med OS X.
Den ska du köra.
Kan ej hjälpa dig med invalid sibling link tyvärr. Kanske herr Kvarnbrink har nått klokt att säga om detta.

Nepp... jag sliter mitt hår i vild panik på grund av exakt samma problem som Hansa just nu

Uppdatering:

Jag letade efter lite info med Google, och det var riktigt lärorikt. Vad "invalid sibling link" egentligen betyder och hur det uppstår ids jag inte förklara, men det är ett problem som antingen löses via omformatering och ominstallation eller att man skaffar Disk Warrior, bootar om i OS 9 och lagar OS X-partitionen därifrån. Nu blir det att kavla upp ärmarna och ta sig an filsystemet för min del...

Låter ju som ett lagom allvarligt fel då..

Jag har haft OSX sen 10.0.0 och fsck -y hittade inte ett enda fel när jag körde den för första gången för några veckor sedan...

Har jag ovanlig tur el är jag ovanligt skicklig på att inte förorsaka min lilla dator onödigt lidande?

*kom nu lilla dator, vi ska gå o äta godis..*

[ 15 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-15 16:00

Jag bootade från Norton Utilitis (kräver version 6.0.3 för att fungera. Jag fick uppdateringen från 6.0 på cd kostnadsfritt hemskickad från Symantec), körde diskdoktorn och speeddisk, fixade ett antal fel (som jag inte sparat loggen på....). Sedan provade jag fsck -y i terminalen igen - inga invalidiserade sibblingar dyker upp. Schysst doktor.

Ser ut att bli en trevlig helg!

Själv installerade jag Diskwarrior på min OS 9-partition och bootade om i 9:an, och sedan sparkade jag igång Diskwarrior. Problemet löstes finfint och på köpet blev min Cube snabbare, vilket ska bero på att DW bygger om det mesta i stället för att laga felen. Trevligt litet program, det där!

1
Bevaka tråden