Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IBM Lanserar PPC 970MP och PPC 970FX

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 14:56

Visst är IBM säkert "pissed off" på Apple men Apple måste vara den största kunden av PPC970:or i världen, eller har jag fel? Bortsätt från Apple så använder väl i stort sätt inga fler än IBM själva CPU:n . Apple och IBM kommer "leva tillsammans" minst ett, kanske två år till. Jag skulle se det som ganska korkat av både IBM och Apple att INTE ta till vara på den hårdvara som faktiskt finns. Båda förlorar pengar på att inte utnyttja dem.

Ja, precis som du STMF så är det gränsnittet folk klagar på. På en Dual G5:a är ju inte det lika stort problem alls. Och ja, kanske att en Dual Dual:e INTE presterar så mycket bättre här heller. Men en 3Ghz mot 2.5 gör heller inte det så där spelar det mindre roll. De som behöver mer kraft är just 3D-folk, vissa 2D/photomänniskor och videofolk (typ). Alla typ av beräkningsintensiva områden. Är du nöjd med en PB så gör du antagligen inte så krävande uppgifter.

Men ändå så "bör" en Dual Dual:e ge åtminste MP-prestanda åt två eller fler separata applikationer. Får jag det, wow, då är jag nöjd. Rendera i After Effects på "fullt blås" samtidigt som FCP rullar utan hicka - me no complain. Jag klarar det idag även på en "enkel" Dual 1Ghz G4:a, men ja, presntanda märks att den börjar försvinna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 14:57

Som en sidnotering är ju Photoshop ett av de få programmen på Macen som har kunnat utnyttja fyra CPU:er på PPC604:ans tid (Genisis hade en värsting då). Och detta var på OS9's eller kanske rent av 8's tid.

Meeeeen ja

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 15:15

ACE: Din linje låter klart rimlig. Men vad ska Apple hitta på då? Man kan ju inte sitta med dagens G5:or i 2 år till?

• Medlem
  • 2005-07-08 15:19

Det kan ju mycket väl finnas en 3Ghz, eller t om 3,2Ghz G5:a. Det vet vi ju inget om.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 15:23

Om den nu finns torde väl IBM ha lanserat den?

Ursprungligen av Erik.dv:

Inom två år, tänkte vi nog.

Som sagt, jag TROR bara att det nya chipet kräver moderkortsförändringar = dyrt, tveksamt och krångligt. Om Apple kan ge konstgjord andning i produktlinjen utan att göra något dyrt eller krångligt. T ex bara byta ut existerande proppar mot eventuella snabbare vart efter dom kommer så är väl det rätt och rimligt att göra ända fram till End Of Life för hela PPC-serien.

Glöm inte att det är IBM vi talar om, och att de som mångdubbla världsmästare i sporten krassa kalkyler mycket väl kan låta bli att sätta en färdig produkt i produktion om de inte tror på den. Fast eftersom det rör sig om en uppdatering av en befintlig produkt är jag nog mer inne på din linje faktiskt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 15:37

Kanske kanske, men utvecklingen för PPC970 har gått ganska segt frammåt. Dual Core är ju det största som hänt på 2 års tid. Vårens update var verkligen konstgjord andning. Så kan man inte hålla på i två år till... I och för sig kommer övergången till INTEL verka fenomenalt bra då, men man kommer ha tappat/irriterat många potentiella kunder.

Visst är det dåligt om highend produktlinjen går för långsamt framåt. Men sanningen är väl att det som tidgare var Apples mest lönsamma och viktiga segment har fått allt mindre betydelse. Konsumenter köper allt fler bärbara dator istället för stationära. Men, framförallt så tjänar Apple radikalt mycket mera pengar på iPod i dagsläget. Dvs, det är inte bra att Apples highendmaskiner säljer dåligt under en längre tid, men aldrig tidigare har Apple stått bättre rustade för den smällen.

• Medlem
  • 2005-07-08 15:47

Problemet kan ju vara priset också. "Quad AMD" är ju svindyr. Jag har svårt att tänka mig att Apple skulle kunna lansera en under 50 papp, vilket inte direkt skulle skapa någon fartvind i butiken. Om de dessutom var tvungna att utveckla ny hårdvara, skulle de förmodligen gå back på det. Då kanske det är mer sannolikt att man pressar ur sig en IntelMac snabbare (än att vi får 4 processorer)?

• Medlem
  • 2005-07-08 15:54
Ursprungligen av stfm:

Problemet kan ju vara priset också. "Quad AMD" är ju svindyr. Jag har svårt att tänka mig att Apple skulle kunna lansera en under 50 papp, vilket inte direkt skulle skapa någon fartvind i butiken. Om de dessutom var tvungna att utveckla ny hårdvara, skulle de förmodligen gå back på det. Då kaske det är mer sannolikt att man pressar ur sig en IntelMac snabbare (än att vi får 4 processorer)?

Nu tänker du mest ur konsument perspektiv, det finns mängder med företag som har investerat hundra tusentals kronor i program/hårdvara som nödvändigtvis inte fungerar så bra under rosetta, vissa företag är ganska långsamma med att uppdatera sina program också, tex Quark tog väl 2-3 år på sig att få till sin MacOS X version som exempel, dessa företag skulle säkert överväga att köpa en betydligt kraftigare dator ivissa situationer.

Men heltklart som konsument är en 50k dator inte någon jätteattraktion, och det är ju ingen slump att apple börjar med att lansera intel i macmini/imac och förmodligen ibook.
När det sedan är dags att flytta över "pro" linjen är majoriteten av konsument lagret redan på den platformen, och med tanke på att dom flesta program riktar sig direkt mot konsumenter innebär det att det kommer finnas mycket (färdig) mjukvara när företag flyttar över.

Vid 68k -> PowerPC skiftet gjorde apple tvärt om och det kostade mängder med företag som valde att hoppa på Windows istället. (Det var Pro linjen som fick PowerPC först), medans konsumenterna fick nöja sig med 68k. osv.

Undrar varför Apple egentlige ger upp PowerPC-plattformen. Nu när de börjar köra på Intel, med dubbla versioner av operativsystemet och Universal Binaries borde det ju vara en barnlek att även fortsättningen låta Mac OS fungera på BÅDE intel och powerPC. Helt processoroberoende alltså, det vore ju rätt nice.

/M

• Medlem
  • 2005-07-08 16:04
Ursprungligen av Martin Belak:

Undrar varför Apple egentlige ger upp PowerPC-plattformen. Nu när de börjar köra på Intel, med dubbla versioner av operativsystemet och Universal Binaries borde det ju vara en barnlek att även fortsättningen låta Mac OS fungera på BÅDE intel och powerPC. Helt processoroberoende alltså, det vore ju rätt nice.

/M

Det är otroligt dyrt och jobbigt att ha system för två platformar samtidigt, men värst är det inte för apple, utan för 3dje parts företag som blir tvingade att skaffa en Intel mac och en PowerPC mac och hålla sig uppdaterade helatiden, om en av datorerna blir billigare, en sida får mer program osv flyttar sig snart användarbasen och då blir den andra platformen mer förlust än inkomst.
Men jag håller med det hade varit utmärkt om det gick, men tyvärr fungerar det säkerligen inte i praktiken.

Ursprungligen av Martin Belak:

/M

Jo, det är nog en barnlek. Anledningen att man inte tvekade och sa att det kommer att erbjudas x86 också var nog bara att man behövde sparka igång utvecklarna på allvar redan nu. Det är lite som att ha en ny flickvän. Det är enklast om man avslutar den gamla helt innan man switchar till den nya.

Jag tror att Apple gör sitt skifte så snabbt som man kan, och det är marknadsmässigt galet att "hålla dörren öppen" för att den nya vägen skulle vara dålig. Skulle den nya vägen visa sig vara mycket dålig kan man fortsätta sälja både PPC och x86-maskin mycket enkelt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 16:02

Jag tror också på det Anvil säger - Apple "måste" fortsätta uppdatera G5:orna. PowerBöckerna är ett skämt prestandamässigt (ändå säljer de förhållandevis bra ).

Vad jag mena med Quad G5 så menade jag att det verkar dumt att stoppa in 4st av dagens CPU:er nu när Dual Core finns. Bättre att köra 2st Dual Core eller 4st Dual Core om du så vill kontra 4st av Dagens 970:or.

Det finns klart en marknad för "värstingmaskiner" men om det är som du säger Anvil så är det kanske orimiligt. Men tre produkter, iMac, PowerMac och xServer, lever idag på G5:an och skulle alla ha nytt av en Dual Core CPU. Sen är frågan hur mkt det kostar, hur apple måste göra för att lösa det, om det blir värmeproblem etc. etc. etc. Jag "tror" Apple kommer släppa G5:or och ev. iMacar med Dual Core CPU:er, frågan är när. Detta är det enda rimliga steget att ta inom 1 års tid känns det som.

• Medlem
  • 2005-07-08 16:10

Jag tror också på det Anvil säger - Apple "måste" fortsätta uppdatera G5:orna. PowerBöckerna är ett skämt prestandamässigt (ändå säljer de förhållandevis bra ).

Vad jag mena med Quad G5 så menade jag att det verkar dumt att stoppa in 4st av dagens CPU:er nu när Dual Core finns. Bättre att köra 2st Dual Core eller 4st Dual Core om du så vill kontra 4st av Dagens 970:or.

Det finns klart en marknad för "värstingmaskiner" men om det är som du säger Anvil så är det kanske orimiligt. Men tre produkter, iMac, PowerMac och xServer, lever idag på G5:an och skulle alla ha nytt av en Dual Core CPU. Sen är frågan hur mkt det kostar, hur apple måste göra för att lösa det, om det blir värmeproblem etc. etc. etc. Jag "tror" Apple kommer släppa G5:or och ev. iMacar med Dual Core CPU:er, frågan är när. Detta är det enda rimliga steget att ta inom 1 års tid känns det som.

Man måste tänka på en sak bara, det vi ser på konsument sidan är "gammal" teknik idag, Apple har säkert snabbare (iallafall för konsument macarna) PowerPCs och även om dom inte uppgraderar själva processorn så mycket finns det annat som skulle kunna dra kunder, men samtidigt måste man tänka på att konsument macar med intel ligger inte speciellt långtfram i framtiden, det känns ologiskt om apple skulle investera mycket resurser i att uppdatera konsument macarna markant just nu, dessutom skulle deras intel macar sälja betydligt bättre om dom är "överlägsna" dagens macar, vilket apple skulle kunna använda som marknadsföring och visa hur intel macarna glänser i benchmarks osv.
Men som jag sa itidigare inlägg jag har ingen aning alls vad apple tänkt göra, det är bara ren spekulation.

Sedan vad det gäller värme problem idagens G5or har jag ingen aning varför, som jag pekade ut i ett annat tråd för någon månad sedan IBMs jBlade server har 2 2.0ghz G5or och den är helt fläktlös, kanske apple köpt någon billigare variant av 970(FX) eller något, det är konstigt iallafall.
Ingen jag pratat med har lyckats svara på det heller, jag kan inte komma på någon bättre anledning än den tyvärr.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 16:06

Kul för slutanvändaren, mindre kul för utvecklarna som måste optimera för två olika plattformar. Framförallt spelutvecklare "suckade" lite åt tanken att optimera spel för två CPu:er. Men möjligheten finns. Vi får väl se om 2 år var Intel ligger - om de nu kommer vara så fantastiskt mycket bättre.

hm...mycket spekulerande...och man kan ju verkligen undra vad som händer härnäst. jag tror nästa produktuppgradering visar ungefär vilken riktning vi kan förvänta oss. powerbook och ibook står väl på tur i uppgraderingskön. det vore förvisso inte fel med 2 dual-core 2.5 Ghz'are i Powermac'en...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-11 09:36

Det stora frågan för mig är om vi kommer se en PowerMac update snart? Så fort jag får ett jobb klart här köper jag nämligen en G5:a. Detta betyder troligen i Augusti... "Verkar" orimligt att Apple skulle släppa något runt då, eller?

DualCore vore ju grymt "ballt" att få, men frågan är när och till vilket pris. Det vet bara en person idag :rolleyes:

Vad Apple anbelangar så antar jag att de kommer att sälja dual core G5. Det större cachen kan ju hjälpa G5ans påfallade höga latens tid. IMC som AMD har vore bättre men mer cache skadar inte.

Hur länge de använder G5 kommer ju dels att bero på hur IBM avtalet är skrivet dvs om Apple åtar sig att använda G5 eller om IBM åtar sig att tillhandahålla eller om det är ett ömsesidigt avtal.

Annars gynnar det ju Apple om övergångtiden är så kort som möjligt, för att på så sätt minimera tiden med två plattformar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 11:30

Annars gynnar det ju Apple om övergångtiden är så kort som möjligt, för att på så sätt minimera tiden med två plattformar.
Sant, men de har ju sagt att övergångstiden kommer vara 2 år. De kommer ha intel-produkter nästan sommar och hela linjen av deras maskiner är intel-based inom, troligen, två år. Så Dual Core G5:or kommer nog, det är jag ganska övertygad om, den stora frågan är när.

Bevaka tråden