Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarfrågor.

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu när jag fått igång iMacen (tog typ tre minuter från det att jag öppnade kartongen tills jag satt och surfade med safari, helt otroligt!) så är det några frågor jag har (jag är trots allt väldigt grön vad gäller mac).

Hur ska jag organisera musiken? Då jag rippar mina skivor läggs dom ju i iTunes Music (antar jag), är det bara att lägga in skivor jag har i mp3-format där också, eller organiserar ni det på något annnat sätt?

Hur får jag fullscreen på programmen? Stör mig lite att inte ha det.

Jaja, det är väl det jag behöver veta nu direkt, men det kommer garanterat komma fler frågor

Hej Mechanix, välkommen till Mac-världen!

Personligen anser jag att Itunes är ett bra program för att ordna musiken på datorn. Apple har ställt in en förvald mapp på ditt hemmakonto som de kallar "iTunes Music" där den musik du lägger in via Itunes hamnar. Du kan ställa in Itunes att inte kopiera musiken dit om du inte vill. Kolla Itunes inställningar så kan du, om du vill, välja en annan mapp som du kallar nåt annat. Du kan även låta (eller inte låta) Itunes automatiskt namnge dina musikfiler. Gräv lite i inställningarna så hittar du säker massa personliga finesser du vill använda.

Tyvärr finns det ingen äkta maximera-funktion i Mac OS. Jag stör mig lite på det också. Du blir helt enkelt tvungen att dra nedersta högra hörnet på resp fönster.
Däremot så är det ju så att den gröna knappen är en slags optimeringsfunktion som ser till att fönstret visar det maximala innehållet som finns för tillfället. Jag tycker inte det funkar som jag vill utan där är bl.a. Windows bättre.

Lycka till.
mvh/A

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-09 19:11

Det lättaste sättet att lägga in musik från en cd är helt enkelt att starta iTunes och klicka "Import". Då kommer de automatiskt att läggas i den förvalda mappen och läggas in i iTunes. Ett tips dock, kryssa av "Keep my iTunes music folder organised". Om det är i kryssat kommer iTunes att sortera upp alla låtarna i mappar (Album, artist e.t.c) vilket kan vara ganska irriterande.

Jag tycker att det är kanonbra, eftersom jag aldrig är inne och pillar på filerna manuellt. Det slutade jag med när jag lämnade Winamp på PC...
Lätt att hitta låtarna då också

Ursprungligen av Kalliban:

Jag tycker att det är kanonbra, eftersom jag aldrig är inne och pillar på filerna manuellt. Det slutade jag med när jag lämnade Winamp på PC...
Lätt att hitta låtarna då också

Ja, Itunes sorteringsfunktion är bra, men jag saknar att man även skulle kunna lägga till artistnamnet på varje enskilt filnamn.

Tack för svaren!

Jag tror jag gör så att jag lägger in dom skivor jag har i Mp3 i iTunes-mappen också.

Ett annat problem:
Jag har ställt in så att nerladdade program ska hamna i en mapp som jag döpt till Downloads på skrivbordet. Men sen hamnar det nånting som ser ut som en hårddisk på skrivbordet också, döpt till exempelvis Adium X 0.82, och innehåller en programikon. Jag har lagt in programmet i programmappen enligt instruktionerna vid nedladdningen, och nu vill jag ju inte ha en massa såna där på skrivbordet, är det bara att slänga dom eller hur ska jag göra?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-10 13:25

Ja, du ska kasta dem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 16:18

Lagga in artistnamn pa varje lat

Ursprungligen av Mechanix:

Tack för svaren!

Jag tror jag gör så att jag lägger in dom skivor jag har i Mp3 i iTunes-mappen också.

Ett annat problem:
Jag har ställt in så att nerladdade program ska hamna i en mapp som jag döpt till Downloads på skrivbordet. Men sen hamnar det nånting som ser ut som en hårddisk på skrivbordet också, döpt till exempelvis Adium X 0.82, och innehåller en programikon. Jag har lagt in programmet i programmappen enligt instruktionerna vid nedladdningen, och nu vill jag ju inte ha en massa såna där på skrivbordet, är det bara att slänga dom eller hur ska jag göra?

allt du behover gora ar at markera latarna fran sedan oppna informations fonstret och skriva in den information som du vill ska komma upp.

Cahlou

Du har laddat ner komprimerade program som automatiskt monteras på skrivbordet av tex Skivverktyg. I fallet med Adium X så har du alltså fått ner en ihoppackad version i din Downloads-mapp, sen har denna dmg-fil automatiskt packats upp på ditt skrivbord och då ser det ut som en extra hårddisk där själva programmet ligger och som man vanligtvis bara drar över till Program-mappen. Denna virtuella hårddisk kan du bara mata ut (eller kasta) som vanligt sen. Den ihoppackade original-filen av Adium ligger kvar i din Downloads-mapp. Om du dubbelklickar på denna ihoppackade Adium så ser du att det kommer att monteras en ny virtuell hårddisk för framtida installationer.

• Oregistrerad
  • 2005-07-10 13:42

En annan sak som jag tror ingen har nämnt här är iTunes importerar i AAC 128kbits som standard, har du en MP3 spelare som inte är en iPod är det inte så kul att upptäcka att de inte går att spela och att du redan importerat massor med låtar och måste konvertera dem till MP3 eller importera dem på nytt. Samma sak gäller om du vill bränna en MP3 skiva med iTunes. iTunes konverterar inte dem åt dig när du bränner en skiva.

I "import" inställningarna går det att ändra och om du väljer MP3 tycker jag att du ska välja högre än 128 kbits. Men du kanske redan vet det eller inte är kräsen kring ljud.

Ursprungligen av elsevero:

En annan sak som jag tror ingen har nämnt här är iTunes importerar i AAC 128kbits som standard, har du en MP3 spelare som inte är en iPod är det inte så kul att upptäcka att de inte går att spela och att du redan importerat massor med låtar och måste konvertera dem till MP3 eller importera dem på nytt. Samma sak gäller om du vill bränna en MP3 skiva med iTunes. iTunes konverterar inte dem åt dig när du bränner en skiva.

I "import" inställningarna går det att ändra och om du väljer MP3 tycker jag att du ska välja högre än 128 kbits. Men du kanske redan vet det eller inte är kräsen kring ljud.

iTunes är jag bekant med, har använt iPods sen 9 månader tillbaka (köpte nyligen en 60 Gb Photo, då 20 Gb inte räckte långt längre )

Men tack för ditt tips, det är precis sånt jag behöver, diverse viktiga saker (som inte är så uppenbara) att åtgärda i början.

Sen Undrar jag var jag kan hitta Windows Media Player?

[...] Sen Undrar jag var jag kan hitta Windows Media Player?

http://www.microsoft.com/mac/otherproducts/otherproducts.aspx?pid=windowsmedia

Ursprungligen av Elsevero:

En annan sak som jag tror ingen har nämnt här är iTunes importerar i AAC 128kbits som standard, har du en MP3 spelare som inte är en iPod är det inte så kul att upptäcka att de inte går att spela... [...]

Det börjar dyka upp spelare på marknaden som klarar aac; bl.a. några Ericsson-, Nokia- och Motorolamobiltelefoner.

Jepp, kolla inställningarna noga så att du vet vad du gör. Det är A och O - alltid.

...inte lika fulladdad som Windowsversionen dock.

Nästan kass.

Tack Alphonze, WMP får duga, behöver den till allmusic.com

Jag har självklart en till fråga, jag är admin på datorn, och jag skulle vilja skapa ett gästkonto, som min familj skulle kunna använda. Jag går in i systeminställningar / Konton, där försöker jag trycka på "andra konton" men det går inte, jag har klickat på "låset" men det går ändå inte, hur ska jag göra?

Sen så undrar jag hur jag kan ändra datorns "kortnamn"? Den har stått som demomodell i en butik tidigare och det nuvarane kortnamnet är namnet på den butiken.

Det du kallar "datorns kortnamn" är i själva verket din användarprofils kortnamn, och datorns första profil som skapades då datorn var ny hos den där butiken, och det går inte att ändra (mig veterligen) utan att ominstallera hela systemet från cd/dvd.

Datorns namn i ett ev. nätverk går däremot att ändra i Systeminställningar/Fildelning.

För att skapa ett nytt användarkonto använd plus-tecknet längst ner till vänster i Kontoinställningarna. Sen ser du till att begränsa gästens inställningsmöjligheter om du vill det.

Senast redigerat 2005-07-10 17:21

F.ö. så refererar jag till Mac OS 10.3.9 som jag har.

Du är en klippa Alphonze! Tur att nån är aktiv här på en söndag så jag kan få hjälp.

Nu funderar jag på om det finns kortkommandon för att kopiera/klippa ut/klistra in t ex? Jag sitter och för över mitt musikbibliotek och kopierar för närvarande allt, för att sedan radera originalmappen, kännns inte särskilt effektivt...

Du är en klippa Alphonze! Tur att nån är aktiv här på en söndag så jag kan få hjälp. [...]

Hehe, jag är sjuk. Hade jag inte varit det så hade jag inte suttit framför datorn hela dan...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-10 17:16

Du kan kopier filer genom:
- Dra & Släpp
- Markera fil, trycka "cmd + C" för COPY och sedan "cmd + V" för PASTE

Du kan flytta filer (vilket du vill göra) genom:
- Dra & Släpp medan du håller cmd intryckt

Cmd = Commando/Äpple/"Kringla" tangenten

Ursprungligen av Erik.dv:

Du kan kopier filer genom:
- Dra & Släpp
- Markera fil, trycka "cmd + C" för COPY och sedan "cmd + V" för PASTE

Du kan flytta filer (vilket du vill göra) genom:
- Dra & Släpp medan du håller cmd intryckt

Cmd = Commando/Äpple/"Kringla" tangenten

Tack, det där kommer underlätta mycket..

Nu har jag dock fått ett mycket allvarligt problem
Det är så att jag lät syrran använda den under ett par timmar, när jag kommer tillbaka är alla filer som som jag lade in i iTunes Music och även dom skivor jag rippade dit försvunna :eek: Vad sjutton har hänt? Fråga syrran säger ni säkert, men hon stack lägligt nog iväg innan jag började använda den igen.

Då jag kollar "om den här datorn" så ser det ut som att det ska finnas kvar nånstans på datorn, 30 gig är alltså uppslukade, dom försvinner väl inte bara så där?

Plus att Safari inte inte har någon historik, trots att jag har använt den en hel del. Firefox har havererat och ser inte alls ut som det gjorde för 3 timmar sen, vad händer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-10 17:19

Såg att du undra hur man fick "fullskärmsläge" av program i OSX och ja, det går inte. Programmen sitter inte i fönster som på Windows - det är lite av en annan filosofi här. Däremot finns "maximera" knappen ("PLUS:et") som skall "maxiermera/optimera" ett fönster. Den gör sitt jobb bra ibland Tanken bakom den är i vart fall smartare än att ett fönster brutalt tar över hela din datornvärld.

Personligen tycker jag det är enromt mycket smartare att INTE vara instängd på Windows-viset (program är fönster i fullskärm ofta). Det känns lite dumt för mkt att ex. Photoshop eller Word ska ta upp hela ytan av mina 20". Men det där är högst personligt vad man gillar och ogillar, mycket en vanesak också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-10 17:25

Alternativ till Windows Media Player är "VLC" och "Mplayer". Fast det beror lite på vad du ska spela för något.

VLC
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14738

MPlayer
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16623

I Windows kan man välja. Vill man ha fönster och inte hela skärmen så kan man det. Man kan även dra i vilken kant som helst åt vilket håll som helst. Mac OS borde ha en maximera-knapp. Kanske en inställning mellan "maximera" och "optimera" så kan man välja?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-10 17:40

I Windows kan man välja. Vill man ha fönster och inte hela skärmen så kan man det. Man kan även dra i vilken kant som helst åt vilket håll som helst.
Mja, fast programmen i säg är ändå bundna, i regel, till sitt "fönster", eller hur? har du tio bilder i Photoshop öppet så är de satta "inom" Photoshop-programmets fönster? Denna filosofio är galen tycker jag med dagens högupplösa skärmar och väldigt multitaksande system/datorer. Även så är de flesta, om inte alla, program idag uppbyggda av flera palletter/fönster. Många sitter även med dubbla skärmar så varför begränna oss inom "ramar" för varje program? Känns dumt. Vad gäller dubbla skärmar verkar program som inte är byggda för detta i åtanke lida på Windows-sidan. Det är fullständigt logiskt att det blir så i och med att programmet sitter i ett fönster, men lite irriterande. "Felet" har jag sett främst med dubbla skärmar av olika upplösningar, bl.a.

Men jag håller med om att "maximera/optimera" knappen kunde varit bättre i OSX. Denna funkar bra i vissa program och mindre bra i andra. Jag tror det har med att göra programtillverkaren själv får styra lite över denna (verkar det som). Personligen är det sällan jag vill ha ett fönster över hela skärmen, jag vill i regel att ett litet fönster ska bli så stort så jag se allting som måste synas "inom" det (ex. en bild eller en websida).

Nu har jag dock fått ett mycket allvarligt problem
Sök efter en låt i Findern. Hon kanske råkade slänga eller flytta något? Jag har aldrig varit med om att iTunes (eller findern) "tar bort" saker utan att användaren gjort det aktivt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Mja, fast programmen i säg är ändå bundna, i regel, till sitt "fönster", eller hur? har du tio bilder i Photoshop öppet så är de satta "inom" Photoshop-programmets fönster? Denna filosofio är galen tycker jag med dagens högupplösa skärmar och väldigt multitaksande system/datorer. Även så är de flesta, om inte alla, program idag uppbyggda av flera palletter/fönster. Många sitter även med dubbla skärmar så varför begränna oss inom "ramar" för varje program? Känns dumt. [...]

Du har rätt. Det är dumt. Tänkte inte på just det scenariot. Använder Windows i jobbet och jag har massor med program igång samtidigt, men oftas bara ett dokument i varje. Den "äkta" maximerafunktionen hjälper till att "dölja" alla program bakom så att man inte blir distraherad. Mac saknar detta.

Nu blir jag väldigt osäker, min iMac är den "gamla" modellen, jag fick den i födelsedagspresent igår, så jag har inte varit med och köpt den, jag antog att det var en demomodell p g a att kortnamnet var det samma som butikens namn. Den kom med Tiger installerat, men nu när jag synade de medföljande installationsdiskarna så står det version 10.3.7, panther alltså. Har man inte fått diskarna till tiger, så att man inte kan ominstallera det, anser jag inte att man har fått tiger över huvud taget. Ska det vara så här?

Som ni säkert förstår så går jag helst inte till farsan och frågar om han har blivit blåst, efter att ha fått den här som trots att det är en "rea-modell" kostar åtskilliga tusenlappar. Jag har själv varit på Go-On där han har köpt den, och har fått intrycket att dom utan att tveka skulle kunna försöka blåsa en okunnig privatkund som kommer in.

Jag utgår förstås från att farsan inte har blivit blåst och att han förstod vad han fick när han köpte den (han är absolut inte korkad), det känns väldigt otacksamt att komma och klaga på den dyraste present jag någonsin fått.

Någon annan därute som köpt en iMac, första modellen, som stått som demo-modell? Vilket OS har ni fått med? Någon som kanske har varit i precis samma situation? (Känns som lite konstig fråga då jag själv inte vet riktigt alla omständigheter)

Bevaka tråden