Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

intrång i min Mac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja...

Jag blev lite oroad idag när jag precis satte på skärmen till min Mac, den hade stått med skärmen avstängd runt 1 timma och till min stora förvåning så märkte jag något väldigt konstigt: Jag har på skrivbordet GeekTool som visar "uptime" och den säger även hur många användare det finns (tror jag) för det står "1 user". Men nu när jag tittade så står det "2 users" och Adium hade loggat ur msn... har något kommit in i min dator eller är det något annat som spökar ??

Jag är inte så bra på Mac så undrar jag... är det möjligt att någon utifrån kan ta sig in i datorn? måste man skaffa en brandvägg ??

Jag har visserligen en router (Netgear) som ska ha inbyggd brandvägg men man vet aldrig....

//underbird

  • Medlem
  • 2005-07-10 20:35

Att du får "2 users" är normalt.

Brandvägg finns inbyggt i OS-X, öppna Systeminställningar > Fildelning, så kan du starta den (om den inte redan är igång).

Ursprungligen av SirN:

Att du får "2 users" är normalt.

Brandvägg finns inbyggt i OS-X, öppna Systeminställningar > Fildelning, så kan du starta den (om den inte redan är igång).

Är de normalt ?? varför ser ingen logik i de hela....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-10 20:55

Testa att skriva "who" i Terminalen så får du nog en klarare bild av det hela. Varje gång du öppnar ett Terminal-fönster räknas det som en ny inloggning till systemet. De två användarna är antagligen "console", som är det login som skapas när du bootar upp OS X, och tty? är din aktuella Terminal-session.

Ursprungligen av C-mon:

Testa att skriva "who" i Terminalen så får du nog en klarare bild av det hela. Varje gång du öppnar ett Terminal-fönster räknas det som en ny inloggning till systemet. De två användarna är antagligen "console", som är det login som skapas när du bootar upp OS X, och tty? är din aktuella Terminal-session.

Jag öppnade Terminal och skrev Who... jag fick resultatet console och ttyp1... och det står 2 users.

nu e jag mycket lugnare kan jag säga, tack för hjälpen. Nu är jag på samma tankespår som jag var innan: att osx är stabilt och säkert det vaklade lite förut men det var ju bara min egen dumhet som skapade oro...

1
Bevaka tråden