Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa backup från FCP, hur?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-11 09:29

Hej jag är relativ ny inom FCP. Jag skulle vilja ha hjälp med hur man på ett bra sätt kan skapa backuper successivt under arbetets gång. Det projektet jag håller på med är uppe i drygt en timmas redigering och det får inte gå snett. Tidigare använde jag Avid och där brände jag på CD all logg information, kan man göra något liknande i FCP? Så ifall något som skulle strula så fick jag använda backupen och tanka in allt material igen och jag behöll tidskoderna.

Än så länge har jag inte någon extern hårddisk utan två interna så kan kan inte göra backuper den vägen.
Jag har en G5 2.0kHz 2.5G i ramminne och hårddiskar på 150G resp 300G. Jag arbetar med FCP4.5 HD och har operativsystemet Mac OS X 10.3.9.

Tack för hjälpen i förhand!
Patrick

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-11 09:47

Det du "bör" göra är att köra en backup på din projektfil och/eller projektmapp. Det hela beror lite på hur långt du vill gå med din uppbackning av projeket. Mediafiler med tidskod kan du ju skippa som du säger.

Projektfilen är alltså den fil du skapar "per projekt" och sparar på din dator. Denna innehålla all info om binnar, sekvenser m.m. som du jobbar med. Rekommenderat är att placera denna i en mapp på din disk med mappar för "icke-bandmedia" (grafik osv.) och även backa up denna.

Vill du ha ett automatiserat system för detta - dvs att datorn säger åt dig "var vänlig lägg in en CD för din dagliga backup" så får du titta på ex. Retrospekt eller Toast (har en enklare "backup" funktion), även Apples .Mac har det.

Det andra du kanske vill spara är:
- Final Cut Pro Documents > Autosave Vault

Här lagras alla dina temporärar auto-sparningar FCP gör åt dig.

Har du fler frågor skrik till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-11 13:06

Tack Erik du är en klippa!

Bara en liten fråga: Om jag vill använda ett dokument som finns i mappen Autosave Vault och ändra filnamnet på den och lägga in den filen i min projektmapp utan att det blir konstigheter. Går det att göra eller ska man göra på ett speciellt sätt?

Oupps! Jag kom på en annan fråga också: Om man vill autobränna "min projektmapp och Autosave Vault filer" var går man in i macen och ställer in det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-11 15:49

1. Jag TROR du kan öppna en autosave fil rakt av. Jag tror tom jag räddade ett projekt genom att göra så en gång…

2. Du har ingen direkt automatisering för det du söker i systemet tyvärr. I MacOSX "Tiger" kan du kanske fixa det. Där finns något inbyggt i systemet som heter "Automator". Du skulle säkert där kunna göra ett script som kopierar och/eller bränner ut filer åt dig.

Annars finns programmet "Toast" (väldigt bra "bränna skivor program"). Det har en tjänst som heter "Deja Vu" vilken gör det du söker - periodisk bränning av vissa mappar/filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-11 16:02

Yes, I MacOSX "Tiger" kan du lätt fixa det. Där kan du göra ett script som:

- Automagiskt bränner en CD åt dig med givna mappar/filer, döper skivan till "BackUp" och dagens datum och samtidigt skickar filerna till en annan HDD för snabb åtkomst samt att den packar alla filer och skickar upp till en FTP. Du kan även få den att skicka dig ett mail när det hela är klart så får du en fin "logg" på allt som utförts…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-11 22:26

Återigen tack för tipsen, jag avaktar lite med att uppdatera till Tiger. Så småningom ska jag få en ordentlig struktur med backup:en tillsvidare bränner jag successivt nya CD skivor manuellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 11:24

Yesbox, jag tror det är lite halvt orekommenderat fortfarande att gå över till Tiger för seriös FCP-användande. Möjligvis funkar DV 100%-igt, men jag skulle avvakta till FCP 5.01-5.02 och OSX 10.4.2 om inte senare.

1
Bevaka tråden