Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mediaspelare till Mac?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har letat sönder mig efter en bra, fungerande mediaspelare till
mac. Har testat flertalet. VLC. MySub och en drös andra som jag
inte kommer ihåg namnet på.

Kraven är
- ska kunna spela upp många olika format (i princip köra alla codec, som VLC)
- vara någorlunda snyggt.
- kunna köra helskärm
- kunna visa undertexter (viktigast)

Nu tordes ju VLC vara den perfekta spelaren.
Tyvärr kan jag inte få den att visa undertexter. En annan spelare visade
undertexterna...men inte filmen.

är ganska nybliven macanvändare, har märkt att det ibland
är sinnesjukt svårt att få tag på bra program.
Men det måste finnas ett tycker man, brukar alltid göra det.

Mplayer

På vilket sätt funkar inte undertexter med VLC? Det är nog den knuten du får försöka lösa.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-07-11 12:47

För min del funkar eftertexter alldeles utmärkt i VLC, tror du gör nåt fel när du laddar in filmen och eftertexterna.

Har samma problem. Får ej undertexter att funka i VLC. Jag har filmen och sub/srt filen i samma mapp, funkar ej.
Försöker starta undertexten genom att open file menyn, går inte heller.
Om jag har igång VLC och går till video menyn så är subtitles track valet grått, går ej att komma åt.

Kör på Tiger 10.4.1

Sist jag testade hade inte jag heller några problem med texten.

Ur hjälpen:
VLC can handle these types of subtitles files:
• MicroDVD
• SubRIP
• SubViewer
• SSA
• Sami
• Vobsub (this one is quite special: it is not made from text but from images, which means that you can't change the fonts)

To open a subtitles file, use the Advanced Open dialog box (Menu File, Open file). Select your file by clicking on the Browse button. Then, check the Subtitle options checkbox and click on the Settings button.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Sist jag testade hade inte jag heller några problem med texten.

Ur hjälpen:
VLC can handle these types of subtitles files:
• MicroDVD
• SubRIP
• SubViewer
• SSA
• Sami
• Vobsub (this one is quite special: it is not made from text but from images, which means that you can't change the fonts)

To open a subtitles file, use the Advanced Open dialog box (Menu File, Open file). Select your file by clicking on the Browse button. Then, check the Subtitle options checkbox and click on the Settings button.

Det är precis så jag gör men får hela tiden upp ett error fönster när filmen startar

Vad har du för filformat då? Har du någon länk till filen så kan man prova.

Testa att ta ner andra subbar för att se hur den beter sig.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-11 14:11

Med förra versionen av VLC ville inte subtitles fungera för mig, men nu gör de det.

i nya versionen av VLC är det inget problem med att få igång subs. I förra gick det
bara inte.

Problemet i VLC som jag upplever det är synligheten på texten. Har försökt med alla
färger som går. Jag vill ha en TYDLIG svart ytterlinje eller svart bakg. Allra helst ngt.
i stil med nåt litet skitprogram till PC jag körde innan. Där texten visades i det svarta
utrymmet som blir under bilden. Ist för I bilden som VLC kör. (hittar ingen inställning
för detta iaf.)

Movie Time, som finns på versiontracker, hanterar texten jävligt bra, tycker jag. Den lägger den under filmen om där finns plats, och dessutom går det att göra halvgenomskinlig "bakgrund" till texten (som det är på TV). Mycket trevligt. Dock är den quicktimebaserad, vilket både innebär att man måste installera codecs för att kunna spela en del format. Dessutom klarar den (precis som quicktime) inte av .ogm-filer. I de fall filerna faktiskt går att spela (vilket iaf för mig går i de allra flesta fall då jag har de senaste större codecarna installerade) är den dock vida överlägsen vlc, åtminstone på texthanteringen.

Får detta fel meddelandet hela tiden:
subtitle: failed to recognize subtitle type
main: no suitable demux module for `/subtitle:///Users/patriccarlsson/Movies/The.Notebook.DVDRip.XviD-DiAMOND/The.Notebook.DVDRip.XviD-DiAMOND.sub'

Har läst att man ska göra om .sub till .srt. Har gjort det också men får samma meddelande.
Använder senaste versionen av vlc.
Har även testa mplayer men där går det inte få subtitlen att funka alls ???

Ursprungligen av patriccarlsson:

Har även testa mplayer men där går det inte få subtitlen att funka alls ???

Är inte säker på att jag förstår problemet korrekt, men jag talar för säkerhets skull. I MPlayer droppar man bara subtitlefilen tillsammans med filmfilen på spelaren.

Ursprungligen av Godzilla:

Är inte säker på att jag förstår problemet korrekt, men jag talar för säkerhets skull. I MPlayer droppar man bara subtitlefilen tillsammans med filmfilen på spelaren.

Precis, och det händer ingenting. Subfilen bara "åker" tillbaka till platsen som jag dragit den från.

• Oregistrerad
  • 2005-07-13 22:44
Ursprungligen av patriccarlsson:

Precis, och det händer ingenting. Subfilen bara "åker" tillbaka till platsen som jag dragit den från.

Prova att marketa filen i listan och tryck på i:et nere i hörnet, sen kan du välja textfil.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Prova att marketa filen i listan och tryck på i:et nere i hörnet, sen kan du välja textfil.

Det funkar konstigt nog inte heller

1
Bevaka tråden