Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail och iCal... sådär kanske...

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-10 20:23

Kanske får man på huvudet nu om man kritiserar både Mail och iCal...

Måste tyvärr säga att jag inte är sådär våldsamt imponerad som jag hade önskat mig...
Tycker att iCal är långsamt och tycker nog att mailfunktionen i entourage x har fler möjligheter än mail.

Kanske beror det senare på att jag på jobbet arbetar i microsoft-miljö.
Dock är jag helt klart intresserad av att det finns alternativ till microsfts produkter, så kanske kan man hoppas på lite bättre funktionalitet i mail och iCal framöver.

Gärna fler synpunkter på detta!

(Nämnas bör väl kanske att jag sitter med en PB500 med 512 MB i minne och Jaguar.)

//mmi

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-10 20:46

Klart att man ska kritisera när man tycker någonting är dåligt.
Mail blir dock snabbt bättre och bättre. iCal har ju knappt fått tänder ännu och jag är övertygad om att iCal 2 kommer att bjuda på mycket godis.

En sak till, du kan ju alltid skriva till Apple och dela med dig av dina tankar.

iCal feedback

MacOS X/Mail feedback

• Medlem
  • 2002-12-10 22:21

Än värre är det med iPhoto och iTunes. Enkelhet i all ära, men visst saknas det en hel del funktionalitet?

Och iPhoto är ju dessutom bedrövligt långsamt på att plocka fram och visa album (iMac G4/800 MHz).

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-11 05:03

Håller med dig helt mmi. Vill gärna använda Apple´s program men tycker inte de räcker till i nuvarande versioner. Hastigheten är bedrövlig trots att programmet är enkelt och saknar flera grundfunktioner.

Tror faktiskt inte att Mail kommer bli så mkt bättre. Programmet har funnits länge nu och jag tror Apple mest skickar med det för att de måste ha ett Mail-program. Känns inte som att de vill konurrera med bättre program.

Kör EntorageX och det är mkt bättre även om man inte kommer från Windowsbakgrund (jag avskyr Outlook tex). Entourage bygger ju på den gamla klassikern Claris Emailer som var ett kanonprogram.

Jag tycker Mail är ett mycket trevligt litet program som gör precis det jag vill att den ska göra.

iTunes är den bästa musikspelare jag sett någonsin, kan inte förstå hur man kan klaga på den.

iCal är ganska långsamt och har en del brister, man kan t.ex. inte lägga till händelse som sträcker sig över flera dygn. Men det kommer nog fixas.

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
iCal är ganska långsamt och har en del brister, man kan t.ex. inte lägga till händelse som sträcker sig över flera dygn. Men det kommer nog fixas.

Ciryon

Va? Kryssa i ´All-day event´ och välj slutdatum! ..ta-daaa (eller missuppfattade jag ngt?)

Men oj vad iCal gillar processorkraft!

Anders

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-19 03:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Ingelstam:
Men oj vad iCal gillar processorkraft!

Anders

Känns som att alla Apple´s 1.0 program är sega i fönsterhanteringen, äter mycket minne och har för få funktioner. När iCal 2 kommer så... :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2002-12-22 00:01

Själv tycker jag att enbart iTunes gör de värt att ha mac.. nästan iaf...

Men jag tycker ändå det är helt perfekt att få alla dessa iApps gratis med systemet. Det täcker ju de flesta områden och är vädigt trevliga att använda. Jag som fortfarande pluggar får inte hundratals mail om dagen och har inte har en massa möten att hålla kolla på. iCal tex, är utmärkt för att komma ihåg lite läxor och fester och så

iCal och Mail är bra, men jag kör vidare med Entourage. Smidigt med mail, kalender och adressbok i samma program. Men iTunes: Wow! Jag älskar det programmet. Så självklart på nåt sätt, jag kan inte begära nåt mer.

Apples gratis program är bra. Dom är iApps. Själv är jag mer krävande än så. Därför väljer jag komersiella programvaror.

iTunes är rock. Men, ljudet suger. Och som lätt audiofil kör jag andra lösningar under tiden.

Citat:

quote:iTunes är rock. Men, ljudet suger. Och som lätt audiofil kör jag andra lösningar under tiden.

Ljudet i iTunes upplever jag vara lite vasst och det distar i bland, men med 256 kb kvalité på mp3:orna låter det bra nog, tycker jag.

• Oregistrerad
  • 2002-12-22 23:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias A:

Citat:

quote:iTunes är rock. Men, ljudet suger. Och som lätt audiofil kör jag andra lösningar under tiden.

Ljudet i iTunes upplever jag vara lite vasst och det distar i bland, men med 256 kb kvalité på mp3:orna låter det bra nog, tycker jag.

Packa filerna med lamer 0.0.4 som interagerar med iTunes så har du det problemet löst. Innehåller dessutom LAME-encodern, så denna behöver inte installeras separat.
För övrigt diggar jag Mail stenhårt. Saknar faktiskt inget i den om man ser den som en mailklient. Rapp och har inga som helst problem med kompatibiltet mot andra klienter/system.

Håller helt med om iCal, segt men i övrigt gillar jag det faktiskt. Visst, det är endel funktioner som saknas kommer inte på vilka just nu bara.

Mail tycker jag är suveränt, visst jag kanske inte får så mycket mail (omkring hundra tror jag det är). Vet faktiskt inte något jag saknar där, eller jo ensak. Jag skulle vilja kunna markera en hög mail och spara dem i rtf format. Visst det går om man sparar dem i raw men jag vill ju inte det. En sak till föresten, man borde kunna ta tag i ett mail och dra och släppa det på skrivbordet för att sen öppna i t ex Textredigeraren som jag använder hela tiden istället för det, i mitt tycke, för klumpiga Word.

Vart hittar man EntourageX? Jag blir nyfiken

Googlat runt lite utan resultat..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sundevall:

Tja, jag köpte mitt på Macoteket.....

Anders

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sundevall:

Ingår i Officepaketet (Exel, Word, Powerpoint samt Entourange) och är nog ganska vanlig vid personalköp av datorpaket. Finns på AppleStore, priserna med moms:

MS Office v.X för Mac
SEK 7.487,50

MS Office v.X för Mac-Academic
SEK 2.487,50

MS Office v.X for Mac-Upgrade
SEK 4.362,50

Jag körde tidigare Entourage men hoppade "ned" till Apples Mail då Entoruage har för mycket extra lull-lull som man inte använder.

Apple Mail är alldeles utmärkt om man bara vill skicka och ta emot e-post, kanske sortera inkommande med någon regel eller två samt jobba med ett snyggt och rent gränsnitt.

På lite äldre maskiner kanske Apple Mail känns lite slött men funktionsmässigt duger den fin-fint för enklare hantering av e-post. Visst har den sina brister, men det kan man leva med tycker jag.

Jag har Office v.x så jag får väl se om jag hittar det. Borde ligga på CD:n.

De enda iAppsen jag använder är iTunes och iSync. Mail är för slött med mycket mail, iCal är slött hur man är gör, iPhoto också.

iMovie är ett bra program, men klipper video gör jag dessvärre inte så ofta.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 13:54

Jag tycker Mail är fullt tillräckligt om än lite seg.
iPhoto är jätte bra !

För att vara vad de är, gratisprogram, så är de väldigt bra tycker jag. Entourage är ett grymt mejlprogram, men det kostar också pengar.

iPhoto är inte världens snabbaste program, men det har fungerat alldeles utmärkt för mig, jag köpte en Coolpix 2500 nyligt och Nikons egen programvara är svårt sågad på VT, men jag inte ens behövt installera den, för iPhoto gör alla jag vill och väldigt enkelt dessutom.

iCal har sina begränsningar än så länge. T.ex. så kan man inte få smårutorna med alla datum (miniatyrkalendrarna) i en månad att vara sorterade mån-sön, även om man ställt in att programmet ska fungera så i övrigt.

iTunes är klockrent och speciellt tillsammans med en iPod. Väntar bara på AAC-stöd. Sen kan det förstås bli ännu bättre.

• Medlem
  • Södertälje
  • 2002-12-27 16:47

Är det bara jag som tycker att EntourageX är segt?
Jag kör numera Gyaz-mail, eftersom Mail också är segt när man har mycket mejl i samma låda + att man inte behöver använda musen överhuvudtaget.

Hursomhelst, jag lämnade EntourageX eftersom jag upplevde det som dösegt (plus en irriterande bugg i mapp-fönstret till vänster.) Har jag något fel på inställningarna eftersom det finns så många som tycker det är bra, eller accepterar man segheten eftersom det faktiskt är väldigt mycket finesser som är riktigt bra?

Citat:

quote:Är det bara jag som tycker att EntourageX är segt?

Jag gillar EntourageX, det går snabbt så det räcker (inte som tex Outlook Express i OS 9, men nästan). Jag använder kalender och adressboken väldigt mycket och gillar det sätt på vilket de är integrerade i programmet. Det enda som jag saknar är ett bra inbyggt spam-filter, men det har jag löst med Spamfire. Kanonprogram för övrigt, kan verkligen rekommenderas. Det fungerar med de flesta mailprogram.

• Medlem
  • Södertälje
  • 2002-12-27 21:15
Citat:

Jag gillar EntourageX, det går snabbt så det räcker (inte som tex Outlook Express i OS 9, men nästan).

Hur mycket minne, vilken maskin kör du på?

Själv har jag PB G4, 667 MHz och 512 MB ram.

(Men som sagt, jag tyckte i övrigt att det var ett mycket trevligt program. Det är bara hastigheten som är problemet)

Citat:

quote:Hur mycket minne, vilken maskin kör du på?

Ursäkta, det skulle jag ju skrivit: En PB 550/512 mb ram, OS X 10.2.3

Jag hanterar 20-30 mail per dag (några mailinglistor

), och har runt 500 adresser i adressboken. Planerar arbete och fritid i kalendern, och programmet känns inte långsamt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:

Citat:

Citat:

Packa filerna med lamer 0.0.4 som interagerar med iTunes så har du det problemet löst. Innehåller dessutom LAME-encodern, så denna behöver inte installeras separat.
För övrigt diggar jag Mail stenhårt. Saknar faktiskt inget i den om man ser den som en mailklient. Rapp och har inga som helst problem med kompatibiltet mot andra klienter/system.

Nja, har jämnfört det du säger nu och kan lätt säga att det är stor skillnad i ljud fortfarande. Fast skillnaden blir knappt märkbar när du kör med sämre högtalarsystem. Speciellt bas och diskant känns burkigt i iTunes. Sen får man tänka på att iTunes uppspelningsmotor inte har ändrats nämnvärt sedan den sista Soundjam. Vilket t.e.x Audion har ett flertal gånger.

Men eftersom Audion nu äter sjukt mycket CPU så kör jag kombinationen Audiohijack och MacAmp Lite X som nästan kommer upp i samma ljudkvalité.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jozza:

Citat:

Jag gillar EntourageX, det går snabbt så det räcker (inte som tex Outlook Express i OS 9, men nästan).

Hur mycket minne, vilken maskin kör du på?

Själv har jag PB G4, 667 MHz och 512 MB ram.

(Men som sagt, jag tyckte i övrigt att det var ett mycket trevligt program. Det är bara hastigheten som är problemet)

Kör med en G4/400 AGP och 512 MB ram.
Entourage X Känns inte heller speciellt segt. Mail känns faktiskt aningen segare här (även om det inte är segt i sig)..

• Medlem
  • Södertälje
  • 2002-12-27 23:46

Just det, nu kom jag på den viktigaste anledningen till att jag lade av med EntourageX. Den kan inte hantera sortering av trådar korrekt

När man är med på några listor (som ibland är rätt mail-intensiva) är det ett h-lvete när man mail-programmet inte sorterar trådarna korrekt. Orkar inte skumma 100 mejl bara för att upptäcka att man inte ens är intresserad av 5 :rolleyes:

Kom just på att man kanske kan lösa detta på något sätt, genom att använda vyerna (har inte orkat sätta mig in i vad man egentligen kan klara av med dem, men det skulle kunna gå)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
iCal har sina begränsningar än så länge. T.ex. så kan man inte få smårutorna med alla datum (miniatyrkalendrarna) i en månad att vara sorterade mån-sön, även om man ställt in att programmet ska fungera så i övrigt.

Jag vet inte om det var i version 1.0.1 eller 1.0.2 som kom tätt inpå som detta ändrades, men nu så är det svensk ordning på veckodagarna i "miniatyrkalendern"! Nice!

1
Bevaka tråden