Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tror ni på en PowerBook G5?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-07-12 09:50

Ni har säkert redan läst men IBM har en ny serie low-power CPU (low-power 970FX PowerPC G5 ) som drar lite ström och är en perfekt cpu för en powerbook. Men tror ni apple kommer släppa då en powerbook g5? Den första intel baserade mac kommer ju inte förän juli 2006, de borde fylla i det stora luckan där? Eller kommer de inte alls släppa nya datorer? Till PowerMac har IBM nya cpu också på 2,5GHZ med dubbla kärnor... Men kommer apple välja att stoppa in de i sina burkar. Det känns nästan som att IBM blev ledsna över att Apple väljer att gå över till intel och det är just de som fick de att jobba!!

tror att apple är för snåla för nya datorer i den klassen, skulle nog kosta mer för dom än vad dom får in tills intEl macarna kommer.

Jag gissar på trimmade G4:or tills Intel kommer.

  • Medlem
  • 2005-07-12 14:20

Eftersom ett stort byte är nära förestående, så tror jag inte att man kommer satsa på ett ny formfaktor, eller logikkort, för G5 Powerbook. Dessutom är prestandavinsten rätt liten mot vad som finns med G4 om det stämmer att den bara går i 1,6Ghz.

Chansen finns att vi kommer få se en 1,8 eller 2Ghz G4 Powerbook däremot, vilket inte vore så illa det heller. Fast man ska nog inte sätta pengar på det.

  • Medlem
  • 2005-07-12 20:55
Ursprungligen av stfm:

Eftersom ett stort byte är nära förestående, så tror jag inte att man kommer satsa på ett ny formfaktor, eller logikkort, för G5 Powerbook. Dessutom är prestandavinsten rätt liten mot vad som finns med G4 om det stämmer att den bara går i 1,6Ghz.

Chansen finns att vi kommer få se en 1,8 eller 2Ghz G4 Powerbook däremot, vilket inte vore så illa det heller. Fast man ska nog inte sätta pengar på det.

Så kan man ju inte säga G5 funkar ju på ett helt annat sätt... Det jämförelsen känns lite som Intel P4 mot Intel Centrino som går på lägre mhz men presterar bättre än p4:or... Alltså en trimmad pbook är fan inte de roligaste heller folk kommer inte köpa de, det lönar sig inte. Men på något sätt måste de fylla i den tomma platsen mellan idag och juli 2006!!!

  • Medlem
  • 2005-07-14 14:06
Ursprungligen av icep:

Så kan man ju inte säga G5 funkar ju på ett helt annat sätt... Det jämförelsen känns lite som Intel P4 mot Intel Centrino som går på lägre mhz men presterar bättre än p4:or... Alltså en trimmad pbook är fan inte de roligaste heller folk kommer inte köpa de, det lönar sig inte. Men på något sätt måste de fylla i den tomma platsen mellan idag och juli 2006!!!

Jag kan väl säga nästan vad som helst? Enligt min erfarenhet är inte skillnaden mellan en G5 1,6 och en Powerbook något att skriva hem om. Om man har strypt processorn på något sätt för att den ska dra mindre ström, kanske den t om är sämre på många saker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 14:45

Det känns verkligen som att PowerBooken börjar bli rätt lam. Jag menar om man jämför vad man fick för ca 2,5 år sedan för samma pengar som idag, in i väggen är väl det minsta man kan säga...

Fast en 2 GHz PB med 1 GB i RAM som standrad med samma (eller något lägre) pris som dagens 1,67 GHz skulle göra produkten lite mer intressant. Fast jag skulle gärna se en G5 PB, även fast det inte är så troligt.

  • Medlem
  • 2005-07-12 14:56
Ursprungligen av Solid:

Jag menar om man jämför vad man fick för ca 2,5 år sedan för samma pengar som idag, in i väggen är väl det minsta man kan säga....

?!?!? - Prestandamässigt har kanske inte så mycket revolutionerande hänt, men PB-serien har ju mer funktioner och lägre pris, så det betyder väl att man fick mindre för samma summa för 2,5 år sen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 16:20

Självklart fick man mindre för samma summa då, något annat vore ju skandal. Men utvecklingen de senaste åren är ju under all kritik. Och sen menade jag vad som fanns/finns i konkurrensväg oxå.

Jag har en bekant med en 15" 1 GHz TiBook som inköptes för över 2,5 år sedan. Den står sig rätt bra mot vad Apple kan erbjuda idag. Så borde det inte vara.

Senast redigerat 2005-07-12 17:21

Min första PB med G3 kostade 75.000 inkl moms och lite mer minne. Det var tider det, 1997.

Ursprungligen av Nurell:

Min första PB med G3 kostade 75.000 inkl moms och lite mer minne. Det var tider det, 1997.

:eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 09:45
Ursprungligen av Nurell:

Min första PB med G3 kostade 75.000 inkl moms och lite mer minne. Det var tider det, 1997.

Men då var du säkert kung i byn oxå.
Min arbetsplats köpte 1994 in en stationär Mac, Quadra 950 med 20" skärm och diverse tillbehör för grafiskt arbete, för 199.000kr, samt en PC med 20" skärm för 91.000kr. Som hittat:

Senast redigerat 2005-07-14 09:55
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-13 19:30

"Men utvecklingen de senaste åren är ju under all kritik."

O andra sidan kanske det inte var helt oväntat att dator världen faktiskt skulle stanna upp någon gång. Gäller både PC och Mac världen. Antalet mhz går helt enkelt inte att öka så otroligt mycket och det ger inte så otroligt stor prestanda vinst, utan det är andra finesser som gäller.
För "vardags användaren" kommer antagligen saker som dubbla processorer ändå inte märkas så otroligt mycket om man fortfarande tillhör den typen som surfar, kollar mail, lyssnar musik och nöjer sig me o ha igång sådär 3-5 program som inte drar mycket. (tx.e MSN, Safari, iTunes osv).

  • Medlem
  • 2005-07-14 08:41
Ursprungligen av ez0r4y:

För "vardags användaren" kommer antagligen saker som dubbla processorer ändå inte märkas så otroligt mycket om man fortfarande tillhör den typen som surfar, kollar mail, lyssnar musik och nöjer sig me o ha igång sådär 3-5 program som inte drar mycket. (tx.e MSN, Safari, iTunes osv).

Jag tror inte att det skulle märkas även om datoerna var 5x så snabba, det är ju faktiskt inte så jätte viktigt om det tar 20ms eller 4 ms Och dagens datorer är _tillräckligt_ snabba för att maila och lyssna på musik... Surfa på aftonbladet är en annan femma men ändå...

Det som jag skulle vilja se hända på datorfronten över lag är hårddiskar utan rörliga delar som har riktigt snabba access-. läs- och skrivtider.

Det känns lite som en nödlösning att börja håsa in fler kärnor i datorerna, så länge man inte kan öka antalet väldigt dramatiskt. Teoretiskt kan det ju bara bli dubbelt så fort om man kör med två, men praktik är något annat.
Men om det kommer cpuer med långt över 100 kärnor och nya operativsystem som klarar att arbeta effektivt med alla så kanske det är en modell.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-14 08:18

ez0r4y
Utvecklingen har ju inte stannat på varken på intel/amd sidan eller på ppc stationära datorer. Det är specifikt powerbook och ibook som mer eller mindre stått still under de senaste åren

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 09:16

Tack thomk, du tog orden ur min mun. För det är ju verkligen så att bärbara PC nu har gått om bärbara Mac:ar, tyvärr. Sen är det ju oxå som du säger om PPC utvecklingen, det finns ju faktiskt snabbare maskiner än 1,67GHz för tillfället.

Nej, jag skulle gärna se att morgondagens iBook fick samma prestanda och spec som dagens PowerBook och att man gör en ordentligt uppgradering på PowerBook sidan, kanske även gör den i en ännu större (eller lanserar en helt ny, kanske xBook som nån sa) modell som hyser ordentligt kraftfulla spec och som tillåts vara lite tyngre och större. För många använder faktiskt sina bärbara datorer som stationära, bara att de flyttar på dem väldigt ofta.

iBook och PowerBook kan inte ha samma specar enligt Apples filosofi. I så fall vore det ju meningslöst att ha två modeller i två olika prisgrupper. iBook är en konsumentdator och PowerBook en pro-dito.
Samma sak gäller iMac och de andra större stationära Macarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 09:52
Ursprungligen av Nurell:

iBook och PowerBook kan inte ha samma specar enligt Apples filosofi. I så fall vore det ju meningslöst att ha två modeller i två olika prisgrupper. iBook är en konsumentdator och PowerBook en pro-dito.
Samma sak gäller iMac och de andra större stationära Macarna.

Ja, det är jag fullt medveten om, du missuppfattade mig nog. Jag menar att morgondagens (framtidens) iBook bör ha samma spec som dagens PowerBook för att stå sig i konkurrensen. Och morgondagens PowerBook bör vara bra mycket bättre, en PowerBook idag känns inte så high-tech som den en gång i tiden gjorde. Apple borde uppdatera sin bärbara line-up ordentligt helt enkelt.

  • Medlem
  • 2005-07-14 11:21

Jag tycker att powerbook är snyggare och känns lite bättre än en bärbar pc men det är kanske de snygga som gör de. Powerbook har fort. många finesser som dagens bärbara pc inte har. Så den är lite unik. Men en test visade att en pbook 1,5ghz var snabbare i photoshop en än 3,2ghz i pc.

Ursprungligen av icep:

Men en test visade att en pbook 1,5ghz var snabbare i photoshop en än 3,2ghz i pc.

Var finns det testet att läsa? Inte direkt mina erfarenheter..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 12:00

Ja, jag tycker också att en PowerBook är snyggare än motsvarande PC. Och så får man världens bästa operativsystem, OSX Tiger, med på köpet. Men det gör inte hårdvaran snabbare eller mer unik för den delen. Vad har en PowerBook i hårdvaruväg som en motsvarande PC (till exempel den här) inte har (bortse från designen)?

Allt jag försöker säga är att Apple verkligen borde uppdatera sin bärbara line-up, vilket de förhoppningsvis också gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 12:23

Finns det någon god gissning om när? Man vill liksom inte att det kommer feta speedbumpen på Powerbooken om en månad om man köper en 1.5GHz 12" nu liksom...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 12:35

Vet ej, men Macrumors säger iaf att köp bara om du behöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 12:47

Gaah...blir väl att vänta 1-2 månader till...jag vill switcha till Mac NUUU

1
Bevaka tråden